Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 07/2012, TECHNOLOGIE I WYPOSAŻENIE » Co stanowi o istocie pokoju

Co stanowi o istocie pokoju

Co by nie mówić o wadze różnych usług świadczonych przez hotele, to pierwszym skojarzeniem z nimi jest: pokój, nocleg, łóżko, wypoczynek. To wielkość pokoju decyduje o kategoryzacji obiektu, a wygodne łóżko, przyjemna wykładzina i duży telewizor odpowiedzialne są za wrażenia, jakie gość ostatecznie wyniesie z hotelu. Dlatego trzeba wiedzieć, jak urządzić pokój hotelowy.




Istnieje kilka hotelarskich reguły, odnoszących się do projektowania i wyposażania obiektu. Według zasady 1/1000, na wyposażenie pokoju inwestor powinien wydać tysiąckrotność ceny po jakiej chce go sprzedawać. Czyli jeśli zamierza zaoferować noclegi za 200 zł to powinien wydać na wyposażenie pokoju 200 tys., a jak za 600 zł to 600 tys. To wpływa na poziom wyposażenia i rozwiązań stosowanych w różnych obiektach hotelowych, ale też i po to jest kategoryzacja, żeby było wiadomo, co po którym hotelu można się spodziewać. Choć zasada ta dotyczy, kosztu wyposażenia metra hotelu razem z częściami publicznymi, a te też muszą być dostosowane do poziomu reszty. Zresztą w przepisach kategoryzacyjnych najbardziej konkretny jest ten dotyczący wielkości pokoi. W hotelach 5-gwiazdkowych pokój dwuosobowy musi mieć min. 18 mkw., a w 4-gwiazdkowym – 16 metrów.

 

Złe rozwiązania w łóżku
  • tapczany tapicerowane – nie da się wymienić jednego elementu np. materaca. Trudno się go czyści i sterylizuje, sprężyny faliste użyte do ich produkcji są niewytrzymałe i szybko się odkształcają;

  • łóżka z pojemnikiem na pościel – nie będzie on w żaden sposób wykorzystywany, a jest miejscem gdzie zbiera się kurz, dodatkowy koc czy poduszkę lepiej trzymać na górnej półce w szafie;

  • twarde zagłówki – zmniejszają komfort spania, zbyt niskie nie chronią ściany;

  • ustawianie łóżka wzdłuż ściany (spowodowane czasami wielkością pokoju) – ogranicza możliwość wykorzystania łóżka;

  • łóżka z oskrzyniami drewnianymi w małych pokojach – nie tylko zwiększają zewnętrzny wymiar łóżka (o 4 cm w każdą stronę), ale też narażają gościa na uderzenia się.


 

Nie są to zresztą wymagania wygórowane, bo obecnie już sieciowe hotele ekonomiczne, a przynajmniej te z segmentu Middle oferują pokoje ponad 20-metrowe. Jednak w przypadku niedoświadczonych inwestorów, i architektów, zdarza się popełnić na tym etapie  projektu błąd, który waży potem na całości inwestycji np. 14-metrowe pokoje dwuosobowe, a chce się kategoryzować na 4 gwiazdki. Przepadło (chyba, że przedstawi się je jako 1-osobowe, a te mogą mieć w czterech gwiazdkach – 12 mkw.) Inna zasada, tym razem architektoniczna, mówi że optymalna liczba pokoi na kondygnacji wynosi ok. 30-45 jednostek. Przy takiej liczbie najkorzystniej kształtują się proporcje powierzchni mieszkalnej do powierzchni pomocniczej: korytarze, klatki schodowe, szyby dźwigowe itp. Przy większej lub mniejszej liczbie udział powierzchni pomocniczych rośnie do 50 proc., a to powoduje wyższe koszty eksploatacyjne z racji zwiększonych strat ciepła, rozbudowanego układu transportu i konieczność wprowadzenia dodatkowych rozwiązań instalacyjnych i zabezpieczeń. Bez względu jednak na wszystkie reguły, gość ocenia hotel po tym, jak się wyśpi, co obejrzy w telewizorze i po klimacie, który tworzą wykładziny, okleiny, tkaniny i projekt samego pomieszczenia. Poniżej kilka praktycznych rad, jak uniknąć wpadek przy projektowaniu i wyposażaniu pokoju.

 


ŁÓŻKO

Bez względu na budżet, jaki przeznaczony zostanie na wyposażenie pokoi w łóżka ważne jest, aby było one profesjonalnie skonfigurowane. Co oznacza konfiguracja? Materac do łóżka hotelowego dobiera się w sposób inny niż materac do domu. W sypialni domowej jest zawsze ten sam użytkownik łóżka. Kupując materac spędza on w sklepie wiele czasu, doradcy wybierają dla niego najbardziej optymalny, a on sam wypróbowuje najbardziej wygodny materac dla siebie – dziś coraz częściej z pianki wysokosprężystej, lateksowej lub termoelastycznej. Nie da się tego zrobić w przypadku łóżka hotelowego. Każdej nocy śpi na nim inny gość, nie tylko różniący się wagą i wzrostem, ale też pozycją w której śpi i częścią materaca, na której lubi to robić. Materac hotelowy musi zatem być uniwersalny. Takim materacem jest materac sprężynowy

 

Z czego składa się łóżko ?

Materace sprężynowe (wyróżnia się dwa rodzaje: bonelle – połączone ze sobą drutem sprężyny i kieszonkowe – każda sprężyna w osobnej materiałowej kieszonce, dzięki czemu pracują one niezależnie od siebie umożliwiając lepsze podparcie) oprócz swojej uniwersalności mają jeszcze dodatkowe zalety, które potrzebne są w materacu hotelowym:
  • stosunkowo niewysoka cena, wynikająca z tego, że produkcja tych materacy jest prosta, a technologia już dawno wymyślona (z rynku materacy domowych wypierane są one przez piankowe);

  • są wytrzymałe, pod warunkiem zastosowania w procesie produkcji komponentów wysokiej jakości (podwójnie hartowany drut o odpowiedniej grubości, ani za cienki ani za gruby) oraz dobrze dobranych ze sobą wewnętrznych części materaca (przekładki wewnętrzne, pokrowce wewnętrzne);

  • łatwy w utrzymaniu higieny – materac taki jest przewiewny, łatwiej wyczyścić sprężynowy wkład od piankowego i idealnie nadaje się do sterylizacji parownikami.


 

Materace sprężynowe mają tylko jedną cechę gorszą od piankowych – nie dopasowują się tak idealnie do ciała śpiącego. Aby wyeliminować tę wadę stosuje się łóżka o konstrukcji warstwowej tzw. łóżka kontynentalne (dwa materace na ramie z nóżkami lub, co jest wygodniejsze kółkami) – najbardziej popularne rozwiązanie hotelowe, wypierające łóżka tradycyjne – materac na drewnianej lub metalowej konstrukcji. Poszczególne warstwy w łóżku odpowiadają za różne funkcje:
  • materac baza – jest nośnikiem,

  • materac główny – odpowiada za podparcie ciała,

  • wierzchni toper – odpowiada za poczucie wygody i komfortu,

  • nakładki ochronne – zabezpieczają materac przed zabrudzeniem i zniszczeniem.


 

Oczywiście te warstwy mogą być w pewnym stopniu dowolnie konfigurowane i nie wszystkie muszą składać się na docelowe łóżko.

 

Głowa – nogi, góra – dół

Cena takiego łóżka zależy od liczby warstw i materacy do nich zastosowanych. Generalnie przyjmuje się, że stanowi 4-5-krotność ceny za nocleg w danym hotelu – jest to wskaźnik pozwalający dobrać łóżko tak, aby oczekiwania gościa zostały spełnione. Optymalizując wyposażenie pokoi hotelowych należy zaplanować możliwość łączenia i rozsuwania łóżek pojedynczych (dobre systemy kółek i łączników). Dzięki temu można szybko zmienić przeznaczenie pokoju na dwuosobowy, a jednoosobowy pokój z dużym łóżkiem jest postrzegany jako bardziej ekskluzywny. Warto na zapleczu mieć kilka materacy wierzchnich toperów o wielkości podwójnego łóżka – wtedy po złączeniu pojedynczych otrzymamy pełnowartościowe łóżko dla dwóch osób. Mater [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: opr. Rafał Kamiński

1 Komentarz dla “Co stanowi o istocie pokoju”

  1. Bardzo ciekawe podejście do rozliczania budżetu na wyposażenie pokoju. Budżet trzeba mieć, wiadomo, ale i właściwego dostawcę. Dla mnie numerem jeden w sprzedaży mebli hotelowych jest milsystem.pl.

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Małgorzata Morek z Orbisu do Hiltona

Małgorzata Morek po 20 latach spędzonych w Grupie Orbis, dołączyła do zespołu Hilton jako dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialna za obszar Polski i Europy Wschodniej. Drugą (...)

Kolejny soft brand w portfolio Best Western

Best Western Hotels&Resorts ogłosiły jedenastą markę w ramach swoich struktur, będącą zarazem najnowszym soft brandem w portfolio – BW Signature Collection by Best Western. Wraz (...)

Katowicki hotel Best Western Premier Forum zmienia markę na Park Inn by Radisson

Sieć Carlson Rezidor sfinalizowała proces podpisywania umowy dotyczącej otwarcia trzeciego hotelu Park Inn by Radisson w Polsce. W pierwszym kwartale przyszłego roku zadebiutuje pod tą (...)

Finaliści kategorii Dyrektor generalny hotelu sieciowego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu sieciowego. Ogłoszenie laureatów konkursu odbędzie się podczas (...)

Finaliści w kategorii Dyrektor generalny hotelu niezależnego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu niezależnego. Zwycięzca wyłoniony zostanie przez Kapitułę Konkursu (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:









Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA