Wszystko o pościeli hotelowej

Autor: Anna Patoleta
Hotelowa pościel, choć tak jak i inne elementy wyposażenia pokoju podlega różnym trendom, to jednak wydaje się na nie najmniej podatna. Cały czas podstawowy kolor to biały, a materiał to czysta bawełna, choć coraz częściej z domieszką poliestru. Nie oznacza to jednak, że łatwo jest ją dobrać do swojego hotelu.     Najbardziej rozpowszechnione są pościele wykonane ze 100-procentowej bawełny. Jednak coraz więcej hotelarzy przekonuje się do pościeli wykonanych z mieszanek. Najlepsza z punku widzenia użytkowego jest mieszanka, w której 80 proc. składu stanowi bawełna, zaś pozostałe 20 proc. to poliester.

Bawełna czy polibawełna

W Polsce większość klientów stawia na naturalność, a więc na pościel z tkanin bawełnianych. Tkanina bawełniana jest przyjemna w dotyku, oddycha wraz człowiekiem zapewniając komfortowy sen, dobrze chłonie pot Poza tym pralnie w Polsce są przygotowane na konserwację głównie konfekcji bawełnianej. Jest ona jednak bardziej wymagająca, ponieważ tkanina z naturalnego włókna bardziej się gniecie, więc wymaga krochmalenia, również dla nadania jej połysku i wyeliminowania mechacenia. Za to jest trwała, daje poczucie i gwarancję świeżości. Można do niej stosować chlorowe środki wybielające. Jednak wysoka temperatura prania i prasowania, aby pościel bawełniana miała ładny wygląd, oznacza duże zużycie energii. Na Zachodzie, głównie ze względu na oszczędność wody i środków chemicznych, klienci coraz częściej wybierają tkaniny z domieszką poliestru, ponieważ w procesie prania absorbują one mniej wody i środków piorących. Tkanina taka nie ustępuje parametrom 100-procentowej bawełny, nie wymaga natomiast tak wysokiej temperatury prania oraz maglowania, przez co znacznie redukuje koszty eksploatacyjne. Dzięki temu żywotność tych produktów przewyższa żywotność wykonanych z samej bawełny. W Polsce konfekcja poliestrowo-bawełniana jest wprowadzana na rynek detaliczny jako policotton i stopniowo zyskuje zwolenników, choć to dopiero początek procesu. Również hotelarze przekonują się do niej powoli, jednak dociera do nich argument ekonomiczny. Dzięki dużej wytrzymałości mechanicznej, do jej produkcji można dobierać lżejsze tkaniny. Włókno poliestrowe nie wchłania wody w związku z tym koszty prania, suszenia i prasowania spadają nawet o 40 proc., co jest ważne przy kilogramowym rozliczaniu z pralnią. Można uprać więcej pościeli w tej samej ilości wody, w niższych temperaturach, a suszenie zajmuje o połowę mniej czasu. Nie jest ona oczywiście bez wad, jest np. nieco mniej przyjemna w dotyku, ma też skłonność do żółknięcia przy stosowaniu wybielaczy. Jednak jak przekonują producenci takiej pościeli, obecnie nowoczesne domieszki poliestrowe nie wpływają w żaden widoczny sposób na komfort użytkowania. Podsumowując, jej zalety to: niższa cena, łatwość w eksploatacji, wyższa odporność na gniecenie, łatwość prasowania czy maglowania w niższych temperaturach. Zaletą stosowania pościeli z mieszanek jest również ograniczenie rozwoju bakterii, grzybów i roztoczy, co jest ważne dla gości z alergiami. Pościele z mieszanek dominują w hotelach niższych kategorii, ze względu na swoją trwałość i niższe koszty użytkowania. Do niedawna hotele 5-gwiazdkowe i butikowe zdecydowanie preferowały pościel bawełnianą. Coraz częściej jednak i one decydują się na pościele z niewielkim (maksymalnie 20-procentowym) dodatkiem poliestru.   Dzieje się tak z uwagi na: – coraz bogatszą paletę jakościową i wzorniczą tych tkanin (dostępne w coraz wyższych gramaturach, we wzorach żakardowych lub satynowo-atłasowych, nie szarzejące) – łatwiejszy proces prania – łatwiejsze wywabianie plam, szybsze suszenie łatwiejsze maglowanie – coraz częstszy outsourcing usług pralniczych (pranie przemysłowe odbywa się w temp ok. 65–75°C z użyciem silnych środków chemicznych – pochodne chloru i tlenu), które znacznie osłabiają włókna bawełniane, przez co pościel bawełniana szybciej się niszczy).    

Biel rządzi

Dominującym kolorem jest w dalszym ciągu biel, która jest elegancka i neutralna. Kolor ten przywodzi skojarzenia z czystością i świeżością, a gość hotelowy musi być pewny, że pościel, pod którą śpi, jest sterylnie czysta. Biel taką pewność daje (jeśli oczywiście jest dobrze wyprana). Jak wynika z doświadczeń dostawców pościeli do hoteli, ok. 80 proc. zamówień dotyczy konfekcji w kolorze białym, a ok. 20 proc. konfekcji kolorowej, głównie pastelowej. Wybór pościeli w kolorze białym jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie kłóci się ona wtedy z pozostałymi elementami aranżacji pokoju hotelowego i można ją dopasować do każdego wystroju. Jest to również idealny kolor jeśli chodzi o konserwację. Większość tkanin można nie tylko prać w wysokich temperaturach, lecz również chlorować, co znacznie ułatwia proces konserwacji oraz sprawia, że za każdym razem pościel jest idealnie biała. Wreszcie, zakup pościeli w jednolitym kolorze powoduje, że nie ma problemów z uzupełnianiem jej ubytków (ostatecznie nawet od innego producenta) w przeciwieństwie do wzorzystych kompletów, których kiedyś może po prostu zabraknąć w asortymencie dostawcy. Poza tym biel jest neutralna, więc pasuje do każdego wystroju wnętrz. Obiekty tematyczne, zabytkowe czy hotele butikowe o indywidualnym designie częściej stosują pościel barwną, od pastelowej po nawet bardzo nasycone kolory lub pościel w desenie, np. kwiatowe czy ludowe. Jest to minimalny segment rynku, a zarządzający tymi obiektami mają duży problem, aby pozyskać na rynku pościel o parametrach przemysłowej pościeli hotelowej, a jednocześnie w zindywidualizowanej kolorystyce. Niektórzy hotelarze decydują się na użycie pościeli w kolorze ecru, czy innym odcieniu bieli, a nawet w zupełnie odmiennej gamie kolorystycznej. Zdarza się również, że hotelarze wybierają zupełnie inne rodzaje pościeli do apartamentów. Nie tylko wzór, lecz również sam kolor ma sprawić, że gość hotelowy, który decyduje się na wynajęcie apartamentu, czuje się wyjątkowo. Czasami zdarzają się zakupy do apartamentów hotelowych pościeli nawet w kolorze bordowym lub grafitowym. Poza kolorem duże znaczenie mają rozmiary produkowanej pościeli. Warto zamówić produkty w firmie, która szyje je na zamówienie hotelu. Już kupując kołdry i poduszki należy zastanowić się nad ich rozmiarem – czy będą pasowały do łóżek, które są w hotelu.

Wzory duże i małe

Ale brak koloru nie oznacza, że muszą to być gładkie materiały. Producenci galanterii pościelowej prześcigają się w uatrakcyjnianiu splotów, czyli sposobów przeplatania przędzy w tkaninie dla osiągnięcia odpowiedniego wzoru. W hotelowych tkaninach pościelowych dominują paski o szerokościach od 0,2 do 3 cm (najczęściej 0,5 lub 2 cm), co również wynika ze względów ekonomicznych, zapewniających łatwość uzupełniania tego asortymentu. Ale coraz częściej hotele decydują się na nowe rozwiązania, najczęściej drobne wzory w postaci rombów, kratek itp. Hotelarze szukają innych wzorów, które spra [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

13 komentarzy do “Wszystko o pościeli hotelowej

  1. Na szczęście nie mamy takich dylematów, bo też nie jesteśmy hotelem. Od początku postawiliśmy na kolory i taka też jest u nas pościel. Kolory nie są nudne, a argument czystości i schludności bieli wydaje się usprawiedliwiać lenistwo producentów.
    Pościel jest świeża i czysta bez względu na kolor. Wystarczy wyprać albo kupić nową, a nie ściubić grosiki na maksymalnie zmaltrowanej białej pościeli.

    Kolorowa, wzorzysta pościel to jeden z elementów dzięki, którym trafia do nas coraz więcej gości hotelowych mających dość sztampy a szukających czegoś autentycznego.

    Niech żyje kolor, bo życie jest kolorowe, a nie szpitalnie zimne i nudne

    • Nie prawda. Na kolorowej i w dodatku wzorzystej pościeli nie widać zabrudzeń, których NIE da się sprać. Nikt pod lupą nie ogląda pościeli po praniu. Biel zawsze kojarzy się z czystością i nawet najmniejszą plamę od razu widać. pozdrawiam

  2. ja wolę białą pościel, jest elegancka i mam pewność, że jest czysta. Zarówno w hotelu jak i w domu. Podobnie jak białe lub jasne ręczniki. Tylko takie posiadam w domu. Na szczęście nie spotkałam się w hotelu z kolorową pościelą i mam nadzieję, że się nie spotkam.itp. I oczywiście 100 % bawełna, żadne kory, poliestry. A Fraszka z Wrocławia chyba oszczędza na praniu stąd korowa pościel.

  3. śmiejecie się a ja ostatnio naprawdę trafiłem w pewnym *** hotelu w Przemyślu na pościel z kory.
    Wszystko rozumiem, Polska B i te sprawy, ale BEZ PRZESADY.
    Pościel z kory umarła wraz z nowym milenium.

  4. JESTEŚMY PRODUCENTEM POŚCIELI HOTELOWEJ RÓŻNE RODZAJE BAWEŁNA ADAMASZEK SATYNA ZAPRASZAM DO ZAKŁADU PPHU SARA 28-131 SOLEC ZDRÓJ ZBORÓW 58A szyjemy pościel hotelową w bardzo dobrej jakości w dobrych cenach
    http://www.sara1.pl

  5. Sporo jest firm produkujących tekstylia tego typu. Ja kupuję raczej rzeczy produkowane przez Tera. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby jakieś zamówienie było wybrakowane, czy z niedoróbkami. Dbają o takie detale jak choćby sam szew, łączenia, nie ma tutaj jakiejś fuszerki. Firma ma swój portal na tera.org.pl. Najlepiej napisać, albo przedzwonić.

  6. Przestrzegam przed zakupami w firmie SARA z Solca Zdroju!!!!! Ich strona to sara1.
    Kupilam do pensjonatu duzo kompletów i to FUSZERKA!!!! KRZYWO POZSZYWANE!!!! Paczka odesłana , nie chca odda kasy!!!! Patrzyłam w necie i maja duzo zlych opinii o jakosci poscielini ich praktykach ze nie chca oddawac kasy!!!! Kto chce zobaczy jakość ich wyrobów to prosze pisac to wyśle zdjęcia na @.
    Czuje się oszukana, posciel fuszetka, kasy nie chca oddac- zwykle złodziejstwo

  7. To ja wypowiem się z punktu widzenia częstego i długoterminowego (powtarzające się kilka razy do roku pobyty na okresy grubo ponad miesiąc) gościa różnorakich, głównie sieciowych przybytków typu Radisson, Hilton, Nordic Choice, Scandic, Clarion.
    Jako klient uważam, że stosowanie sztucznej pościeli, zrobionej po części z plastiku to jakiś skandal i torturowanie klientów „eko” wymysłami. Po kilkudziesięciu minutach w takiej pościeli jestem dosłownie zlany potem, niewyspany i ostro wk… Dosłownie kpiną jest, abym płacąc w Norwegii grubo ponad 800 pln/doba, musiał ze sobą przywozić własną pościel.
    Właścicielom pensjatów i hoteli, polecam osobiście przespać kilka nocy w tym, co serwują swoim klientom bo osobiście wątpię, aby chcieli dobrowolnie spać w takiej pościeli, z dodatkowym gumowym, wodoodpornym prześcieradłem pod spodem.
    Osobiście gdzieś mam obłudnie pojmowaną „ekologię” i naprawdę nie ma się czym chwalić przed wymęczonym tymi wynalazkami klientami (bo oczywiście ulotki jak to wspaniale hotel oszczędza wodę i dotuje kopanie studni, rzadziej wymieniając ręczniki).
    Chcecie Państwo oszczędzać zasoby naturalne, to zainwestujcie w porządną automatykę, albo chociaż dajcie klientowi wybór w postaci możliwości wymiany takiej dziadowskiej pościeli na coś przepuszczającego ciepło i wilgoć. W tej chwili z tych wszystkich wymienionych hoteli, na prośbę pościel bawełnianą otrzymałem tylko w Scandicu i do tego hotelu mam zamiar w przyszłości wracać – jako jedynego gdzie szło się normalnie wyspać.

Skomentuj lucas334 Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *