ABC projektowania pokoju hotelowego

Autor: Aleksandra Barczak
Bardzo częstym błędem popełnianym przez nowych inwestorów w branży hotelarskiej jest wybór projektu budynku u niedoświadczonego projektanta. Pokutuje przeświadczenie, że każdy architekt może zaprojektować wszystko, tymczasem już na wstępnym etapie wiele pracowni popełnia karygodne błędy planistyczne. Właściwe decyzje projektowe podjęte przed rozpoczęciem budowy pozwolą potem uniknąć problemów, jak poradzić sobie z nieustawnym pokojem hotelowym czy zbyt małą łazienką. Najważniejszym celem, jaki trzeba osiągnąć projektując część mieszkalną hotelu, jest połączenie maksymalnego komfortu gości z możliwością łatwej obsługi i utrzymania czystości plus wartość dodana każdego projektu – podkreślenie tożsamości marki. Dobry projekt nie daje może 100-procentowej gwarancji sukcesu hotelu, ale poważnie zwiększa szansę, bo najwięcej czasu, pieniędzy i energii traci się na poprawianie błędów popełnionych na etapie planowania inwestycji i jej założeń funkcjonalnych. W polskim prawie obowiązują przepisy jasno mówiące o tym, jak powinien być wyposażony pokój hotelowy w zależności od typu obiektu i jego standardu. Zawarte są one w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. z 2011 r. nr 259 poz. 1553 ). Oprócz tego istnieje jeszcze kilka nie zawartych w przepisach wytycznych, którymi należy się kierować planując jednostkę mieszkalną. Poniżej najważniejsze z nich. 1. Przestrzeń Sama powierzchnia, którą określają przepisy kategoryzacyjne (od 8 mkw. dla pokoju 1-osobowego w hotelu 1-gwiazdkowym do 18 mkw. dla pokoju 2-osobowego w hotelu 5-gwiazdkowym, bez łazienki i przedpokoju) nie gwarantuje, że pokój będzie można umeblować ergonomicznie. Przy tej samej powierzchni, ale innym kształcie, pokój może być mniej lub bardziej ustawny. Aby to określić już na planie budowlanym należy zawsze prosić architekta o wrysowanie wszystkich mebli i wyposażenia pokoju (w oczekiwanych wymiarach). Najlepiej przygotować listę kontrolną mebli i ich gabaryty. Następnie sprawdzamy możliwość poruszania się po pokoju i dostępność do wszystkich jego części. Komunikacja to ważny element funkcjonalności. Na rysunkach muszą się znaleźć także: kierunek otwierania wszelkich drzwi (również drzwiczek szaf). W razie jakikolwiek kolizji można znaleźć rozwiązanie w postaci drzwi przesuwnych czy składanych. Drzwi do pokoju otwierane są do wnętrza, natomiast do łazienki zawsze w kierunku na zewnątrz pomieszczenia. Minimalna szerokość drzwi wejściowych to 90 cm w świetle otworu drzwiowego. Niedozwolone są natomiast progi i nagłe zmiany poziomów podłogi w pokoju. Należy przemyśleć wszelkie scenariusze korzystania z pokoju – to jak gość wchodzi do pokoju z bagażem, gdzie pozostawia wierzchnią odzież, gdzie może umieścić walizki. Czy ma możliwość zjedzenia posiłku w pokoju i wygodnej pracy przy biurku? Również mobilność niektórych mebli, jak rozsuwane łóżka czy przestawiane fotele, wymaga sprawdzenia minimum dwóch opcji na planie. Pamiętajmy, że pokój hotelowy pełni nie tylko funkcję sypialni, to również salon i minibiuro w jednym. Optymalny jest plan zbliżony do prostokąta, jednak o proporcjach niezbyt wydłużonych. Unikajmy efektu wagonu kolejowego – niezwykle trudno go urządzić oraz daje niemiłe wrażenia użytkownikom. Problematyczna bywa też przestrzeń pod skosami dachów i w nietypowym kształcie (ścięcia, ściany owalne). Jeśli mamy możliwość decyzji na poziomie projektu architektoniczno-budowlanego, unikajmy takich atrakcji w części pokojowej, najczęściej jest to nieekonomiczne i niefunkcjonalne. Również wysokość pomieszczenia ma znacznie. Standardowo jest to nie mniej niż 2,5 m, jednak nieraz względy techniczne zmuszają do obniżania i zakrywania ewentualnych instalacji. Starajmy się unikać takich sytuacji, sprawdzając przebieg instalacji wentylacyjnej i klimatyzacji oraz innych już na projekcie budowlanym. Najlepszym rozwiązaniem jest układ, w którym pokój posiada wydzielony przedsionek. Ta niewielka przestrzeń może zmieścić zarówno wbudowaną szafę, jak i wieszak z lustrem oraz wejście do łazienki. Nie ma konieczności oddzielania tej przestrzeni drzwiami, a rozwiązanie takie daje pewnego rodzaju intymność użytkownikom, gdyż jest ono buforem między pokojem a korytarzem zewnętrznym. Przypominam, że powierzchnia przedsionka nie wlicza się do powierzchni pokoju. W kwestii przestrzeni znaczenie ma też naturalne światło, czyli okno. W większości pokoi okna mają minimalną wielkość, co powoduje, że pomieszczenie wydaje się mniejsze. Inwestycja w okna większe już o 20 proc. od wymaganych w przepisach to wiele lepsze wrażenie wywierane na użytkowniku. Ważny jest tu również aspekt naturalnego światła i oszczędności na oświetleniu pokoju. Pokoje z balkonami są uważane za bardziej luksusowe (zwłaszcza w resortach i hotelach butikowych) – warto się zastanowić nad architekturą budynku pod tym kątem. Jeśli pozwala na to kontekst miejsca i widoki, z pewnością podniesie to atrakcyjność pokoju. Ważne jest również przemyślenie funkcjonalności pokoi, które można łączyć w większe jednostki. Najlepiej jeśli drzwi łączące sąsiadujące pokoje znajdą się w przedsionku. Korekcja przestrzeni jest możliwa również na poziomie aranżacji wnętrz. Istniej wiele sposobów i optycznych sztuczek, które pozwolą poprawić jakość przestrzeni. Jednak, jak mówi stare powiedzenie – „lepiej zapobiegać niż leczyć”. 2. Wyposażenie i meble W naszych realiach rynek wyposażenia hoteli jest prężnie rozwijającą się gałęzią gospodarki. Istnieje ogromna liczba firm wyspecjalizowanych w tym konkretnym sektorze. Z doświadczenia projektowego wiem, że wyposażanie hotelu przy użyciu mebli czy innego asortymentu do użytku nieprofesjonalnego to duże ryzyko błędów i narażanie się na niepotrzebne koszty. Jako projektant doceniam specjalistyczne produkty stworzone specjalnie dla hoteli, ze względu na duże doświadczenie firm oraz przede wszystkim jakość tych produktów, różniąca się od wyposażenia dla użytku domowego. Określenia typu „kontraktowe”, „obiektowe” czy „dla rynku inwestycyjnego” wskazują, że mamy do czynienia z wyposażeniem profesjonalnym. Wiele firm działających w branży HoReCa swoje doświadczenie zawdzięcza obecności na zachodnich rynkach hotelarskich, i co za tym idzie, zapewnia odpowiednie parametry użytkowe. Dla wykonawców oraz właścicieli ważne są też gwarancje, a także dostosowanie do przepisów i wymogów lokalnego prawa. Zarówno dla inwestora, jak i projektantów jest to dużym ułatwieniem. Dodatkowo ciekawą praktyką jest wykonywane tzw. pokoi wzorcowych, czyli próbki tego, jak będzie wyglądał nasz pokój docelowo. Łóżka i materace Łóżka hotelowe różnią się od tych w prywatnych sypialniach. Po pierwsze najchętniej stosowane w hotelach jest łóżko typu kontynentalnego, najczęściej o lekkiej konstrukcji stalowej, z kółkami umożliwiającymi przesuwanie. Łóżka z tapicerowaną ramą zapewniają maksimum komfortu przy minimalnej formie. Łóżko musi być mobilne i łatwe do zaścielania. Jest to ważne dla obsługi pokojowej. Należy zwrócić uwagę również na jego wysokość – zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, może być niewygodne w użytkowaniu. Standardowe wysokości wahają się od 50 do 65 cm. Wyższe, z grubszym materacem, są odbierane jako bardziej luksusowe. Podstawą jest oczywiście doskonałej jakości materac. Istnieje wiele typów materacy, różniących się składem materiałów, konstrukcją, grubością. Niektóre wyróżnia specjalistyczne przeznaczenie, np. materace dla sportowców czy rehabilitacyjne. Wybór odpowiedniego typu zależy od specyfiki hotelu i klienta docelowego, a także pożądanego standardu. Najtańsze cienkie materace piankowe są absolutnie niedopuszczalne. Inwestycja w materac jest jedną z najważniejszych w pokoju hotelowym. Standardowe łóżko pojedyncze ma wymiar 90x200 cm, łóżko 2-osobowe minimum 160x200, komfortowe łóżka typu king-size 200x200, a w luksusowych apartamentach nawet więcej. W pokojach 2-osobowych istnieje możliwość łączenia łóżek za pomocą specjalnych klamerek w ramie, ale przy dwóch oddzielnych materacach należy pamiętać również o specjalnej macie wyrównującej, która łączy je w jedną całość. Wezgłowie to najczęściej oddzielny element łóżka. Często montowany na stałe do ściany, co zapobiega brudzeniu ściany za głową oraz daje komfort podczas snu i korzystania z łóżka na siedząco. Materiał i forma tego elementu zależą od stylistyki całego pokoju. Najbardziej komfortowe są zagłówki tapicerowane, ale dobrze zaprojektowane dają pełną gamę możliwości materiałowych. Stoliki nocne Generalnie mają służyć do odkładania rzeczy bezpośrednio z łóżka, często lokalizuje się na nich lampki nocne, dawniej telefony stacjonarne. Dzisiaj częściej są to lekkie pulpity, które można przesuwać, aby popracować przy nich na laptopie czy zjeść śniadanie w łóżku. Projektuje się także stoliki składane, wbudowane w wezgłowie łóżka. Powierzchnia powinna gwarantować możliwość odstawienia na nich książki, napoju czy innych drobnych przedmiotów. Pojawiają się również różne elektroniczne gadżety typu stacje dokujące dla smartfonów czy odtwarzacze MP3 i elektroniczne budziki. Biurko Ponieważ przenośne urządzenia elektroniczne znacznie się zminiaturyzowały, mamy dzisiaj możliwość ograniczenia wielkości biurek do pracy. Należy również brać pod uwagę, że chętniej korzystamy z tego sprzętu leżąc na łóżku lub siedząc na sofie. W przypadku hoteli biznesowych czy konferencyjnych należy jednak strefę biurka potraktować z większa uwagą. Często do siedzenia wykorzystuje się profesjonalne fotele biurowe, aby zapewnić maksymalny komfort pracy. W hotelach typu resort czy SPA biurko można wzbogacić o element toaletki z lustrem. Z pewnością docenią to zwłaszcza panie. Często łączy się ten mebel z minibarem i miejscem na tzw. zestaw powitalny, czyli czajnik z serwisem do napojów. Stolik okolicznościowy Ten mebel powinien zapewnić gościowi możliwość zjedzenia posiłku w pokoju, dlatego wielkość tego elementu nie może być mniejsza niż powierzchnia, jaką zajmują minimum dwa talerze z nakryciem. Konieczne jest również odpowiednie siedzisko – krzesła lub tapicerowane foteliki. W niektórych większych jednostkach mieszkalnych polecam również wprowadzenie dodatkowej ławy lub siedziska albo małej sofki, możemy wtedy zrezygnować z jednego krzesła. To rozwiązanie jest obecnie bardzo cenione przez gości, zwłaszcza podczas dłuższych pobytó [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

17 komentarzy do “ABC projektowania pokoju hotelowego

  1. Przede wszystkim trzeba ruszyć głową:) Wtedy mozna łatwo wykombinować jakiś oryginalny, przekuwający uwagę i wyglądający na luksusowy element. Fajnym motywem jest np zamontowanie napinanych sufitów, sa firmy które robią coś takiego naprawde tanio, a spójrzcie tylko jak fajnie to wygląda sufitywarszawa.pl/

  2. Ważnym aspektem jest łazienka. Brodziki prysznicowe i umywalki na wymiar do hoteli dostarcza krakowska firma Luxum.

  3. Projekt to jedno, konieczne jest jeszcze odpowiednie wyposażenie wnętrza. W umeblowaniu naszych pokoi hotelowych pomogła nam firma MIL System. Dzięki nim uzyskaliśmy dokładnie taki efekt, jak mieliśmy na myśli.

  4. Szerokość drzwi wejściowych to 90 cm. A ile mają mieć te do łazienki? Z rozporządzenia wynika, że też 90 cm, bo hotel jest obiektem użyteczności publicznej, ale to przecież za dużo!

  5. Ja aranżując swój niewielki hotelik skorzystałem z pomocy MIL – System. Ich bogaty wybór mebli hotelowych pozwolił na stworzenie wyjątkowych wnętrz.

  6. Wygląd pokoju hotelowego to ważna sprawa. Ja w moim obiekcie bardzo zwracam uwagę na szczegół. Chcę by moi goście czuli się tu swobodnie. Aranżując pokoje hotelowe korzystałem z pomocy firmy MIL System. tutaj znalazłem dokładnie takie meble o jakie mi chodziło.

  7. Przy urządzaniu pokoju hotelowego polecam skorzystać z usług MIL-System. Mają szeroki wybór mebli dobrej jakości. Do tego służą fachową radą w kwestii wystroju, więc pomogą nawet jak się na tym nie znamy.

  8. O wnętrzach hotelowych można by wiele mówić. Fakt jest taki, że od ich wyglądu często zależy powodzenie całego obiektu. Dlatego aranżując hotel polecam skorzystać z usług profesjonalistów takich jak MIL-System. Tu znajdziecie meble hotelowe idealne do każdego wnętrza.

  9. Widze że Mil-System cieszy się sporym zainteresowaniem i „rekomendacjami” , a jakie jeszcze firmy działają w branży? co możecie Państwo polecić? Planuję butikowy hotel na Mazurach, jestem na etapie uzgodnień z konserwatorem zabytków, Etap projektu początek 2021 . docelowo 12 pokoi 2 osobowych, 5 apartamentów 4-5 osobowych. 2 sale warsztatowe/konferencyjne, restauracja z wyjściem na taras na wodzie. Do zagospodarowania 1hektar terenu, 1500m2 w istniejących budynkach i ponad 100 linii brzegowej jeziora.
    pozdrawiam
    Piotr

Skomentuj nyberg Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *