Gastronomia i administracja

Autor: Piotr Dominik

Autor jest kierownikiem
Katedry Hotelarstwa i Gastronomii
w Wyższej Szkole Ekonomicznej
AlmaMer

W ubiegłym numerze HOTELARZA omówiliśmy strukturę pionu noclegowego hotelu – działu recepcji i służby pięter. W tym – jak powinna wyglądać struktura pionu żywnościowego i administracyjno- -zarządczego.

Administracja hotelu to zespół grupujący dyrekcję (kierownictwo hotelu), komórki funkcjonalne i pomocnicze. Stanowiska kierownicze Na szczycie struktury organizacyjnej hotelu stoi dyrektor. Podlegają mu pozostałe komórki organizacyjne: radca prawny, dział inwentaryzacji i kontroli, administracyjno-gospodarczy, bhp, IT, zaopatrzenia i transportu itp. W małej placówce dyrektor najczęściej jest właścicielem obiektu i za całość odpowiada indywidualnie. W małych i średnich hotelach spotyka się rozwiązania, w których całość obsługi bezpośredniej gości hotelowych nadzorowana jest przez zastępcę dyrektora do spraw eksploatacyjnych. Skoncentrowanie tych zadań w jednym pionie daje możliwość realizacji kompleksowej obsługi gościa – od zameldowania do rozliczenia. Jednocześnie łatwiej jest regulować problemy pojawiające się na styku zakresów zadań różnych działów.

 

Służby ekonomiczno-finansowe

Służba ekonomiczno-finansowa jest zorganizowana w zależności od wielkości przedsiębiorstwa w formie samodzielnego stanowiska pracy w małym przedsiębiorstwie, sekcji lub działu w średnim lub pionu organizacyjnego w dużym i bardzo dużym. W praktyce możemy spotkać się z sytuacją, w której sekcję kontroli i rewizji wyłącza się z pionu głównego księgowego i podporządkowuje się ją bezpośrednio dyrektorowi przedsiębiorstwa. Przeważają zwolennicy łączenia wszystkich służb ekonomiczno-finansowych w jeden zespół lub pion. Powody takiej organizacji są następujące:

zmniejsza to rozpiętość zarządzania kierownika przedsiębiorstwa;

komórki te pracują przeważnie na podstawie tej samej dokumentacji źródłowej;

ogranicza się ewentualne spory kompetencyjne.

Nie ma uniwersalnej struktury służb ekonomiczno- finansowych, nie ma jednolitego pomysłu na organizację działu finansowego, ekonomicznego czy księgowości. Niezależnie od organizacji służb ekonomiczno- finansowych główne zadania poszczególnych komórek organizacyjnych są podobne i proste do sprecyzowania. Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych służb ekonomiczno-finansowych są proste do sprecyzowania i wynikają z ich nazw: księgowość, finanse, dział ekonomiczny.

 

Dział administracyjno-gospodarczy

Prawidłowość funkcjonowania administracji hotelowej zapewnia dział administracyjno- gospodarczy, który jest odpowiedzialny za prowadzenie wszystkich spraw związanych z administrowaniem budynku, kształtowanie polityki socjalnej dla pracowników, prowadzenie obsługi sekretariatu dyrektora. Do zatrudnionych w omawianym dziale należą pracownicy sekretariatu (sekretarka, asystentka), a także radca prawny. Radca prawny może być pracownikiem hotelu lub może być wynajęty z firmy zewnętrznej. Gwarantuje on hotelowi doradztwo prawne w zakresie prawa cywilnego, gospodarczego, karnego. Opiniuje wzory umów, projekty porozumień i uzgodnień.

 

Dział kadr i szkolenia

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

2 komentarze do “Gastronomia i administracja

  1. Nic prostszego, zapraszamy do zamówienia prenumeraty, a treści wszystkich wydań Hotelarza (agregowane od 2005 roku) będą do Pani dyspozycji :).
    Prenumeratę może Pani zamówić pod numerem telefonu 22 333 88 26

    Pozdrawiamy.

    Redakcja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *