Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » KOMUNIKATY BRANŻOWE » Pokój idealnie czysty – techniki sprzątania i środki zapewniające czystość w hotelu

Pokój idealnie czysty – techniki sprzątania i środki zapewniające czystość w hotelu

ARTYKUŁ SPONSOROWANY |

Czystość hotelu to jedna z podstawowych kwestii, na które zwracają uwagę goście i o których piszą w swoich opiniach, polecając (bądź odradzając) innym pobyt w danym miejscu. Jakie są zasady obowiązujące personel hotelowy zajmujący się sprzątaniem pokoi? Jak efektywnie i sprawnie sprzątać obiekty hotelowe?

Dbałość o czystość i porządek w hotelu należy do obowiązków służby pięter. Jest to zarazem jeden z najistotniejszych czynników decydujących o samopoczuciu gości. Jakie zadania należą do profesjonalnego personelu sprzątającego? W jaki sposób powinno sprzątać się pokoje gości?




Zadania pokojowej i techniki sprzątania

Każdy hotel ma własne wymogi dotyczące pracy pokojowych i pozostałych pracowników personelu sprzątającego, jednak da się wyróżnić elementy, które obowiązują standardowo w obiekcie hotelarskim.

Pierwszym obowiązkiem jest przebranie się w odzież służbową oraz staranna dezynfekcja rąk. Następnie pokojowa dokonuje przeglądu wózka serwisowego i ewentualnie uzupełnia braki w środkach czystości i innych produktach, a także pobiera z magazynu czystą pościel.

Jakie produkty powinny znajdować się na wyposażeniu wózka serwisowego? Przede wszystkim odkurzacz oraz czyste ścierki, gąbki i szczotki w odpowiedniej ilości. Najlepiej, aby były to ścierki i gąbki w różnych, ustalonych kolorach – tak, by każdy kolor odpowiadał jednej czynności podczas sprzątania, np. jeden kolor dla ścierek do kurzu, inny do mycia powierzchni szklanych, inny do sanitariatów itd. Do kolejnych elementów należą wiadra (dwa – na czystą i brudną wodę), mop, gumowe rękawiczki ochronne, środki czystości używane na terenie danego hotelu oraz papier toaletowy i inne produkty do uzupełnienia w pokojach (np. kostki toaletowe). Na wózku powinien być zawieszony worek na śmieci oraz ewentualnie drugi worek na brudną pościel i ręczniki. Pokojowa może otrzymać do rozprowadzenia po pokojach także miniprodukty higieniczne dla gości (szampony, odżywki, mydła) oraz materiały reklamowe.



Instrukcje obowiązujące w poszczególnych obiektach hotelarskich określają, jakich środków czystościowych należy używać do danej powierzchni. Hotele mają też swoje sprawdzone marki i rodzaje środków. Muszą to być środki profesjonalne, atestowane przez Państwowy Zakład Higieny, Ministerstwo Zdrowia lub Ministerstwo Ochrony Środowiska. Lista preferowanych środków ulega oczywiście regularnym aktualizacjom. Warto co jakiś czas dokonać przeglądu nowych produktów pojawiających się na rynku – bardziej wydajnych, ekologicznych itp. Do produktów, które powinny znajdować się na wózku serwisowym, należą m.in.: środki do czyszczenia podłóg, płyn do mycia szyb, środek do czyszczenia mebli, środek do czyszczenia sanitariatów, kostki zapachowe, odświeżacze powietrza, wywabiacze plam. Wszelka dokumentacja związana z produktami do sprzątania czy procedurami powinna znajdować się w jednym miejscu (np. u osoby nadzorującej sprzątanie) do wglądu dla Sanepidu.

Przed wejściem do pokoju pokojowa powinna zapukać do drzwi i upewnić się, czy jest on wolny. Sprzęt (odkurzacz i wózek) ustawia następnie w bezpiecznej odległości od ściany (aby jej nie pobrudzić bądź nie uszkodzić). Po wejściu do pokoju pokojowa sprząta przy otwartych drzwiach. Przygotowując pokój do sprzątania, powinna go wywietrzyć, a następnie opróżnić kosz na śmieci, skontrolować czystość pościeli, sprawdzić czy działa sprzęt elektroniczny dostępny w pokoju, zebrać brudne naczynia. Następnie przystępuje do ścielenia łóżka (przed każdą zmianą pościeli należy umyć ręce!), a później do sprzątania całego pokoju i łazienki. Podczas sprzątania łazienki nie wolno zapomnieć o dokładnym wyczyszczeniu muszli klozetowej za pomocą szczotki, a następnie armatury, glazury (do sucha), drzwi i ścianek kabiny prysznicowej, wanny lub brodzika, lustra i półki pod lustrem, wieszaków na ręczniki. Do każdego rodzaju powierzchni przewidziany jest inny środek myjąco-pielęgnujący.

Również podczas sprzątania pokoju nie wolno pominąć istotnych detali, takich jak wytarcie z kurzu gniazdek elektrycznych i kabli, telewizora, lamp i kinkietów, parapetów, kaloryferów, kratek wentylacyjnych, futryn, a także usunięcie wszelkich zabrudzeń ze ścian i stołu.



Niezwykle istotne jest dokładne wyczyszczenie podłogi oraz wykładziny bądź dywanu, aby gość odczuwał komfort chodzenia po pokoju nawet bosą stopą. Wyczyszczenie wykładziny dywanowej wymaga profesjonalnego sprzętu, gdyż zwykły odkurzacz może nie dać sobie rady z każdym typem zabrudzenia (pamiętajmy, że wśród gości mogą być alergicy, którzy wymagają idealnie odkurzonych dywanów i wykładzin, a także zasłon). Pokojowa powinna dysponować więc odkurzaczem, który będzie w stanie oderwać zabrudzenia od włókien dywanu, a także wyczesać jego runo, nadając mu świeży wygląd. Dobrze jest wybrać urządzenie wyposażone w filtr HEPA i jednocześnie ekonomiczne (o dużej mocy, która pozwoli skrócić czas efektywnego sprzątania), takie jak profesjonalne urządzenia do sprzątania firmy Karcher. Odkurzacz CV 38/2 Promo nie tylko posiada filtr HEPA i wymienne szczotki przystosowane do odkurzania dywanów oraz wykładzin, ale zapewnia ponadto możliwość dopasowania wysokości szczotki do wysokości runa dywanu. W zestawie znajdziemy też ssawkę szczelinową przeznaczoną do dokładnego odkurzania trudno dostępnych miejsc oraz fizelinowe worki na brud, które są bardziej pojemne od worków papierowych. Modele Puzzi 10/1 Promo i Puzzi 10/2 Adv Promo posiadają z kolei funkcję prania dywanów, dogłębnie je czyszcząc i likwidując nieprzyjemne zapachy. Zaletą tych odkurzaczy jest to, że uprana wykładzina lub dywan schną z resztek wilgoci w krótkim czasie, dzięki czemu nie musimy się martwić o to, czy będą całkowicie suche do powrotu gości. Urządzenia te zapewniają jednocześnie komfort sprzątania i są bardzo wydajne.





Sprzątanie codzienne, okresowe i sezonowe – czym się różnią

Nie każde prace porządkowe trzeba wykonywać codziennie. Do prac obowiązujących pokojową każdego dnia należy doprowadzenie do czystości pokoi, łazienek, a także korytarzy i innych pomieszczeń (np. wspólnej kuchni). Pokojowa sprząta w czasie nieobecności gościa bądź po jego wyjeździe z hotelu i wykonuje opisane wyżej czynności.

Sprzątanie okresowe powinno odbywać się co najmniej raz w miesiącu i obejmuje dodatkowo mycie okien i drzwi, pastowanie i froterowanie podłóg, trzepanie dywanów i materacy. Sprzątanie sezonowe odbywa się na wiosnę i jesienią i ma przygotować hotel do sezonu letniego bądź zimowego. Zakres obowiązków personelu sprzątającego jest w tym przypadku podobny jak przy sprzątaniu okresowym, chociaż niektóre prace są bardziej gruntowne i obejmują m.in. odsunięcie mebli i wyczyszczenie tam ścian i podłóg, oddanie firanek i zasłon do pralni, omiatanie sufitów, w razie potrzeby także cyklinowanie i wiórkowanie. Wyróżniamy ponadto sprzątanie okolicznościowe, które odbywa się przed przyjazdem VIP-ów, przed konferencją, imprezami okolicznościowymi jak bal sylwestrowy itp.



Zwalczanie szkodników

Do najważniejszych zasad higieny obowiązujących w hotelu należy systematyczny monitoring i program pozbywania się szkodników. Są to tzw. czynności 3xD, czyli dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja.

Dezynfekcja polega na zniszczeniu mikroorganizmów chorobotwórczych, takich jak bakterie, wirusy i grzyby. W tym celu stosuje się środki chemiczne o wysokiej skuteczności, a jednocześnie o niskiej toksyczności. Systematyczne mycie, skrupulatne czyszczenie oraz wietrzenie pomieszczeń obniża konieczność częstego stosowania środków antyseptycznych. Dezynfekcję można przeprowadzać ponadto przy użyciu lamp UV, prania w wysokiej temperaturze (pościel, ręczniki), a także innymi metodami w zależności od potrzeb.

Dezynsekcja to zwalczanie szkodliwych owadów: pluskiew, pcheł, moli, komarów, mrówek, prusaków itd., a także usuwanie gniazd os i szerszeni oraz prace związane z impregnacją drewna. Warto pamiętać, że walka z owadami za pomocą środków chemicznych to ostateczność, ponieważ są to preparaty toksyczne również dla człowieka i zwierząt. Poza metodami chemicznymi z owadami walczy się także poprzez ich wyłapywanie (np. wabienie lampą UV), zwalczanie mechaniczne itp. W sezonie letnim można zastosować dwukrotny (w odstępie dwóch miesięcy) oprysk sufitów przeciw owadom latającym, natomiast w częściach gastronomicznych hotelu niezbędne są regularne profilaktyczne opryski przeciw owadom biegającym (raz na miesiąc).

Deratyzacja z kolei to zespół zabiegów służący zwalczaniu gryzoni. Jest wykonywana za pomocą środków fizycznych, chemicznych i biologicznych i powinna być przeprowadzana dyskretnie, bez zakłócania pracy na terenie obiektu.

Do wymienionych prac z grupy 3xD stosuje się nowoczesne preparaty, sprawdzone i zalecane przez Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Ochrony Środowiska oraz Państwowy Zakład Higieny. Dodatkowo obiekty gastronomiczne, takie jak kuchnie czy restauracje hotelowe, objęte są wymogami systemu HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Point – Analiza Zagrożeń i Krytyczny Punkt Kontroli). Jest to prewencyjny system zarządzania jakością żywności mający na celu rozpoznanie, ocenę i kontrolę zagrożenia żywności (przez czynniki biologiczne, chemiczne bądź fizyczne) podczas wszystkich etapów jej produkcji i dystrybucji. Wdrożenie systemu HACCP nakazała Unia Europejska mocą dyrektywy w sprawie higieny środków spożywczych. W przypadku obiektów gastronomicznych w hotelu system ten łączy się m.in. z bezpiecznym wdrażaniem działań 3xD.

Aspekty związane z higieną są niezwykle istotne dla zdrowia i dobrego samopoczucia gości. Są to też te elementy, na które szczególnie zwraca uwagę inspektor dokonujący okresowej kontroli BHP w hotelu. Taka kontrola obejmuje także m.in. sprawdzenie dokumentacji maszyn i urządzeń oraz ich prawidłowej eksploatacji, stanu wózków, stanu pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, pomiaru czynników szkodliwych dla zdrowia itd.

Artykuł przygotowany we współpracy z firmą Karcher.

Komentarze: 14 dla “Pokój idealnie czysty – techniki sprzątania i środki zapewniające czystość w hotelu”

  1. to reklama karchera

    • Tyyy, niesamowite… jak TY na to wpadles??????

    • Jako kierowniak hotelu w poznaniu.
      Polecam firmę http://www.qemia.pl/srodki-czystosci-dla-hoteli,43,3 jest to lokalny dystrybutor środków czystości mogę polecić ich za wydajne i skuteczne środki oraz expresową dostawę, w poznaniu dostarczają srodki nawet tego samego dnia, a na terenie całej polski do 3 dni roboczych. Osobiście jestem w stanie w to uwierzyć bo do nas produktu dojeżdzają 4-5 godzin po zamówieniu.
      Pozdrawiam Anna K

  2. to w końcu jakie są te techniki sprzątania?

  3. Mieszkanie w tak wysprzątanym pokoju hotelowym ,to czysta przyjemność! Niestety bez ciaglej kontroli jest to utopia/sprzątaczki lubia „ulepszac”/.Gratuluje wlascicielom dobrego humoru!

  4. To ekstremalnie ciezka praca. Pokojowa ma na 8 godzinny dzien pracy do posprzatania 16 unitow w ktorych sa 2 duze lozka , badz 1 bardzo duze, predpokoj, lazienka . Czyli przescielenie 16 duzych lozek, wypucowanie 16 lazienek, odkurzenie 16 pokoji. Czesto nie ma odpowiedniej ilosci poscieli,recznikow o ktore pokojowe musza toczyc boje. Bardzo czesto goscie hotelowi opuszczaja swoje pokoje tuz przed skonczeniem pracy pokojowej i nie pozwalaja im posprzatac wczesniej. Na lustrach, armaturze nie moze byc jednej kropki po wodzie. Dywan odkurzany w kierunku do wyjscia , nie moze byc widoczny zaden odcisk stopy na dywanie.
    Pelno jest roznych materialow reklamowych, do polozenia w odpowiednim miejscu i kierunku. Kasa jaka dostaja te tak ciezko pracujace kobiety jest po prostu smieszna. Nie ma ciezszej i bardziej niewdziecznej pracy. Poza sezonem sa zwalniane. Nadzorcy w hotelach kradna czesto pare groszy jakie goscie zostawiaja dla tych biednych kobiet doceniajac ich ogromny trud. Jesli chcecie zostawic pare zlotych dla nich a nie dla zlodziei -kontrolerow ktorzy tam nie pracuja to wkladajcie je pod poduszke.

  5. A ile zarabia przeciętnie pokojówka?

  6. to, ile czy 16 łóżek czy 32 to już chyba zależy od hotelu….

  7. Ja jako menadżer w swoim hotelu zawsze dbam o to żeby środki były skuteczne i jak najlepszej jakości dlatego zamawiam w hurtowni internetowej esilver.

  8. Praca housekeeper jest niesamowicie ciezka ale czlowiek po paru tygodniach zaiwania niczym maszyna ;)
    poza tym dobra praca na poczatek za granica.

  9. Polecamy nasze środki czystości dla hoteli. Posiadamy sprawdzone środki wysokiej jakości zarówno bardzo silne jak i do delikatnych powierzchni, ciekawych zapraszamy na stronę. http://www.qemia.pl/

  10. Do sprzątania pomieszczeń hotelowych najlepiej jest zatrudnić profesjonalną firmę, która dzięki wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu oraz doświadczenia, mogłaby bez większego problemu poradzić sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Osobiście miałem okazję współpracować z firmą sprzątającą Romiwt – http://romwit.pl/ i muszę przyznać, że trudno im cokolwiek zarzucić.

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.
Bezpłatny newsletter
Najnowsze informacje
2017-02-21 Wyjątkowe uniformy w Mercure Kraków Stare Miasto
2017-02-20 172-pokojowy hotel w Gdańsku wkrótce przyjmie gości
2017-02-19 Zdrojowa komercjalizuje Baltic Park Fort
2017-02-15 Marriott Everest Run – bieg na szczyt Mount Everest i jeszcze wyżej w szlachetnym celu
2017-02-15 Willa Flora w centrum Szczecina
2017-02-13 Vienna House z e-commerce managerem
więcej...

Na piszemy:



Get Adobe Flash player



Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA