Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 11/2012, RYNEK HOTELI » Jak prowadzić spójną politykę cenową hotelu?

Jak prowadzić spójną politykę cenową hotelu?

Koniecznością w nowoczesnym obiekcie hotelowym jest efektywne prowadzenie spójnej polityki cenowej. Nie ma jednak jednej, najlepszej, metody zarządzania ceną w przedsiębiorstwie hotelarskim, gdyż ta musi być dopasowana do aktualnego popytu na usługi obiektu. Każdy hotel powinien wypracować własną politykę, uwzględniając przy tym szereg zmieniających się czynników, jak i pamiętając o hotelarskim powiedzeniu, że „najdroższy pokój, to pusty pokój”.

 

„Od czego zależy cena usług świadczonych przez hotel; na podstawie jakich czynników zmieniać cenę świadczonych usług; dlaczego warto prowadzić jawną politykę zarządzania ceną; dlaczego warto zintegrować w jednym systemie wykorzystywane kanały dystrybucji; jak lepiej zorganizować pracę hotelu” – tym kwestiom poświęcony jest jeden z rozdziałów publikacji „Zarządzanie nowoczesnym obiektem hotelarskim”. Branża hotelarska charakteryzuje się wysoką niestabilnością popytu oraz wysokimi kosztami stałymi prowadzonej działalności usługowej. Aby zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami niewystarczającego popytu i tym samym niskiej sprzedaży, hotel powinien przeprowadzić m.in. analizę dotychczasowego wykorzystania pokoi. Pozwoli to na dość dokładne określenie prognozowanego popytu na usługi w przyszłości. W przypadku niesatysfakcjonujących wyników, konieczne będzie odpowiednie dopasowanie polityki cenowej obiektu. Właściwie ukształtowana strategia cenowa hotelu powinna zminimalizować okresy zmniejszonego popytu, co w efekcie pozwoli na maksymalizację przychodów w skali całego roku.

 

Prowadź racjonalną politykę cenową

To właśnie cena znacząco wpływa na wielkość popytu. Jest również ważnym instrumentem marketingu i niejednokrotnie stanowi o przewadze konkurencyjnej obiektu. Jest także najprostszym wyznacznikiem jakości oferowanych usług. Menedżerowie hoteli wyróżnionych godłem „Złotego Standardu” przyznają jednak, że nie ma jednej, najlepszej, metody zarządzania ceną w przedsiębiorstwie hotelarskim. Każdy obiekt powinien stosować politykę cenową adekwatną do sytuacji, w jakiej się znajduje, uwzględniając przy tym szereg zmiennych. – Wpływ na cenę usług mają następujące czynniki: koszty, konkurencja, oczekiwania gości (jaką cenę są w stanie zapłacić za oferowany standard) i oczywiście zysk.

 

W przypadku Hotelu Wieniawa Leszno nie występuje zjawisko sezonowości, w związku z czym ceny ustalone są „na sztywno”. Dla gości i firm korzystających częściej z usług hotelu przygotowujemy jednak ceny specjalne (rabat) na podstawie zawartych umów. Natomiast, kiedy w okolicy odbywają się ważne imprezy, co pozwala prognozować wysokie obłożenie hotelu, ceny noclegów podnoszone są o kilka procent – tak Jędrzej Quoos, menedżer Hotelu Wieniawa Leszno, charakteryzuje pokrótce politykę zarządzania ceną w obiekcie. Planowanie poziomu cen oferty hotelowej należy dokonać z odpowiednim wyprzedzeniem. Pozwala to na skalkulowanie wartości świadczonych usług adekwatnie do różnych grup klientów wraz z podziałem na okresy wysokiego i niskiego obłożenia. – Na przełomie września i października każdego roku ustalamy zakresy cen dla poszczególnych segmentów rynku, które będą obowiązywać w kolejnym roku. Inne poziomy cenowe są ustalane dla klientów indywidualnych, a inne dla biur podróży czy grup zorganizowanych – mówi Paweł Skoczylas,kierownik działu sprzedaży i marketingu 4-gwiazdkowego Parkhotelu Vienna w Bielsku-Białej. – Dla każdego z segmentów rynku ustalamy także kilka poziomów cenowych, które są wdrażane w zależności od wypełnienia hotelu, dnia tygodnia czy okresów tzw. niskiego obłożenia, czyli świąt i długich weekendów. Codziennym sterowaniem poziomami cenowymi w sprzedaży otwartej zajmuje się revenue manager, którego zadaniem jest również sprawdzanie strategii cenowych konkurencji. W związku z tym, że większość klientów Parkhotelu Vienna stanowią goście biznesowi, najwyższe obłożenie przypada na okres od poniedziałku do czwartku. Natomiast najniższe – w dni wolne od pracy. Wówczas, by zapełnić hotel, jego oferta jest adresowana do osób organizujących w nim wesela, bankiety czy innego rodzaju przyjęcia.

 

Ceny usług w zależności od tygodniowego rozkładu obłożenia ustalane są także w 3-gwiazdkowym hotelu Szara Willa w centrum Opola. – W cenniku występuje rozróżnienie na ceny w tygodniu roboczym oraz w weekendy. Ceny od poniedziałku do piątku są wyższe niż w sobotę i niedzielę, gdyż wynika to z dużo wyższego popytu na usługi hotelowe w tygodniu roboczym. Wówczas obsługujemy głównie klientów biznesowych, a w weekend gościmy przeważnie klientów indywidualnych – mówi Marek Maleika, menedżer hotelu Szara Willa. W Szarej Willi wartość proponowanej gościom oferty ustalana jest także w odniesieniu do usług świadczonych przez bezpośrednią konkurencję. Dodatkowo uwzględnia się również standard usług oferowanych przez porównywane hotele. Szara Willa, oprócz szeregu rabatów udzielanych stałym klientom, w swojej polityce cenowej zawarła także obniżki cen w zależności od rozkładu obłożenia w obiekcie. – W okresach świątecznych oraz w dniach poprzedzających i następujących tuż po nich odnotowujemy spadek liczby wynajmowanych pokoi. Wówczas wprowadzając niższe ceny usług staramy się zainteresować ofertą gości indywidualnych, rodziny z dziećmi itd. – informuje Marek Maleika. Na duże znaczenie znajomości fluktuacji popytu na usługi obiektu przy ustalaniu jego polityki cenowej, zwraca uwagę także Ewa Bernecka, dyrektor generalny Hotelu Król Kazimierz [od niedawna dyrektor generalna hotelu BoniFaCio SPA & Sport Resort pod Warszawą, który ruszyć ma jesienią – przyp. „Hotelarz”]. – 70 proc. gości w skali roku to klienci konferencyjni. W niektórych miesiącach przeważają jednakże goście indywidualni. Znajomość rozkładu popytu obu tych grup, jak i sezonowości miejscowości, w której znajduje się obiekt, pozwala odpowiednio dopasować ofertę, tak by raz zaproponować atrakcyjne pakiety jednodniowe, a raz wielodniowe – mówi [była] dyrektor generalna Hotelu Król Kazimierz.

 

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Małgorzata Morek z Orbisu do Hiltona

Małgorzata Morek po 20 latach spędzonych w Grupie Orbis, dołączyła do zespołu Hilton jako dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialna za obszar Polski i Europy Wschodniej. Drugą (...)

Kolejny soft brand w portfolio Best Western

Best Western Hotels&Resorts ogłosiły jedenastą markę w ramach swoich struktur, będącą zarazem najnowszym soft brandem w portfolio – BW Signature Collection by Best Western. Wraz (...)

Katowicki hotel Best Western Premier Forum zmienia markę na Park Inn by Radisson

Sieć Carlson Rezidor sfinalizowała proces podpisywania umowy dotyczącej otwarcia trzeciego hotelu Park Inn by Radisson w Polsce. W pierwszym kwartale przyszłego roku zadebiutuje pod tą (...)

Finaliści kategorii Dyrektor generalny hotelu sieciowego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu sieciowego. Ogłoszenie laureatów konkursu odbędzie się podczas (...)

Finaliści w kategorii Dyrektor generalny hotelu niezależnego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu niezależnego. Zwycięzca wyłoniony zostanie przez Kapitułę Konkursu (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:









Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA