Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 11/2012, RYNEK HOTELI » Jak prowadzić spójną politykę cenową hotelu?

Jak prowadzić spójną politykę cenową hotelu?

Koniecznością w nowoczesnym obiekcie hotelowym jest efektywne prowadzenie spójnej polityki cenowej. Nie ma jednak jednej, najlepszej, metody zarządzania ceną w przedsiębiorstwie hotelarskim, gdyż ta musi być dopasowana do aktualnego popytu na usługi obiektu. Każdy hotel powinien wypracować własną politykę, uwzględniając przy tym szereg zmieniających się czynników, jak i pamiętając o hotelarskim powiedzeniu, że „najdroższy pokój, to pusty pokój”.

 

„Od czego zależy cena usług świadczonych przez hotel; na podstawie jakich czynników zmieniać cenę świadczonych usług; dlaczego warto prowadzić jawną politykę zarządzania ceną; dlaczego warto zintegrować w jednym systemie wykorzystywane kanały dystrybucji; jak lepiej zorganizować pracę hotelu” – tym kwestiom poświęcony jest jeden z rozdziałów publikacji „Zarządzanie nowoczesnym obiektem hotelarskim”. Branża hotelarska charakteryzuje się wysoką niestabilnością popytu oraz wysokimi kosztami stałymi prowadzonej działalności usługowej. Aby zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami niewystarczającego popytu i tym samym niskiej sprzedaży, hotel powinien przeprowadzić m.in. analizę dotychczasowego wykorzystania pokoi. Pozwoli to na dość dokładne określenie prognozowanego popytu na usługi w przyszłości. W przypadku niesatysfakcjonujących wyników, konieczne będzie odpowiednie dopasowanie polityki cenowej obiektu. Właściwie ukształtowana strategia cenowa hotelu powinna zminimalizować okresy zmniejszonego popytu, co w efekcie pozwoli na maksymalizację przychodów w skali całego roku.

 

Prowadź racjonalną politykę cenową

To właśnie cena znacząco wpływa na wielkość popytu. Jest również ważnym instrumentem marketingu i niejednokrotnie stanowi o przewadze konkurencyjnej obiektu. Jest także najprostszym wyznacznikiem jakości oferowanych usług. Menedżerowie hoteli wyróżnionych godłem „Złotego Standardu” przyznają jednak, że nie ma jednej, najlepszej, metody zarządzania ceną w przedsiębiorstwie hotelarskim. Każdy obiekt powinien stosować politykę cenową adekwatną do sytuacji, w jakiej się znajduje, uwzględniając przy tym szereg zmiennych. – Wpływ na cenę usług mają następujące czynniki: koszty, konkurencja, oczekiwania gości (jaką cenę są w stanie zapłacić za oferowany standard) i oczywiście zysk.

 

W przypadku Hotelu Wieniawa Leszno nie występuje zjawisko sezonowości, w związku z czym ceny ustalone są „na sztywno”. Dla gości i firm korzystających częściej z usług hotelu przygotowujemy jednak ceny specjalne (rabat) na podstawie zawartych umów. Natomiast, kiedy w okolicy odbywają się ważne imprezy, co pozwala prognozować wysokie obłożenie hotelu, ceny noclegów podnoszone są o kilka procent – tak Jędrzej Quoos, menedżer Hotelu Wieniawa Leszno, charakteryzuje pokrótce politykę zarządzania ceną w obiekcie. Planowanie poziomu cen oferty hotelowej należy dokonać z odpowiednim wyprzedzeniem. Pozwala to na skalkulowanie wartości świadczonych usług adekwatnie do różnych grup klientów wraz z podziałem na okresy wysokiego i niskiego obłożenia. – Na przełomie września i października każdego roku ustalamy zakresy cen dla poszczególnych segmentów rynku, które będą obowiązywać w kolejnym roku. Inne poziomy cenowe są ustalane dla klientów indywidualnych, a inne dla biur podróży czy grup zorganizowanych – mówi Paweł Skoczylas,kierownik działu sprzedaży i marketingu 4-gwiazdkowego Parkhotelu Vienna w Bielsku-Białej. – Dla każdego z segmentów rynku ustalamy także kilka poziomów cenowych, które są wdrażane w zależności od wypełnienia hotelu, dnia tygodnia czy okresów tzw. niskiego obłożenia, czyli świąt i długich weekendów. Codziennym sterowaniem poziomami cenowymi w sprzedaży otwartej zajmuje się revenue manager, którego zadaniem jest również sprawdzanie strategii cenowych konkurencji. W związku z tym, że większość klientów Parkhotelu Vienna stanowią goście biznesowi, najwyższe obłożenie przypada na okres od poniedziałku do czwartku. Natomiast najniższe – w dni wolne od pracy. Wówczas, by zapełnić hotel, jego oferta jest adresowana do osób organizujących w nim wesela, bankiety czy innego rodzaju przyjęcia.

 

Ceny usług w zależności od tygodniowego rozkładu obłożenia ustalane są także w 3-gwiazdkowym hotelu Szara Willa w centrum Opola. – W cenniku występuje rozróżnienie na ceny w tygodniu roboczym oraz w weekendy. Ceny od poniedziałku do piątku są wyższe niż w sobotę i niedzielę, gdyż wynika to z dużo wyższego popytu na usługi hotelowe w tygodniu roboczym. Wówczas obsługujemy głównie klientów biznesowych, a w weekend gościmy przeważnie klientów indywidualnych – mówi Marek Maleika, menedżer hotelu Szara Willa. W Szarej Willi wartość proponowanej gościom oferty ustalana jest także w odniesieniu do usług świadczonych przez bezpośrednią konkurencję. Dodatkowo uwzględnia się również standard usług oferowanych przez porównywane hotele. Szara Willa, oprócz szeregu rabatów udzielanych stałym klientom, w swojej polityce cenowej zawarła także obniżki cen w zależności od rozkładu obłożenia w obiekcie. – W okresach świątecznych oraz w dniach poprzedzających i następujących tuż po nich odnotowujemy spadek liczby wynajmowanych pokoi. Wówczas wprowadzając niższe ceny usług staramy się zainteresować ofertą gości indywidualnych, rodziny z dziećmi itd. – informuje Marek Maleika. Na duże znaczenie znajomości fluktuacji popytu na usługi obiektu przy ustalaniu jego polityki cenowej, zwraca uwagę także Ewa Bernecka, dyrektor generalny Hotelu Król Kazimierz [od niedawna dyrektor generalna hotelu BoniFaCio SPA & Sport Resort pod Warszawą, który ruszyć ma jesienią – przyp. „Hotelarz”]. – 70 proc. gości w skali roku to klienci konferencyjni. W niektórych miesiącach przeważają jednakże goście indywidualni. Znajomość rozkładu popytu obu tych grup, jak i sezonowości miejscowości, w której znajduje się obiekt, pozwala odpowiednio dopasować ofertę, tak by raz zaproponować atrakcyjne pakiety jednodniowe, a raz wielodniowe – mówi [była] dyrektor generalna Hotelu Król Kazimierz.

 

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Awanse w kołobrzeskich obiektach Zdrojowej Hotels

Monika Murawska objęła stanowisko dyrektora Marine Hotel & Ultra Marine, a Bartosz Borowski rozpoczął pracę jako zastępca dyrektora Diune Hotel & Resort. Monika Murawska po (...)

W Krakowie otwarto INX Design Hotel

Na Kazimierzu przy ul. Starowiślnej od niedawna działa 4-gwiazdkowy INX Design Hotel ze 122 pokojami, którego wnętrza inspirowane są stylem art deco z geometrycznymi formami (...)

Otwarto Hampton by Hilton Gdańsk Oliwa

Otwarto siódmy obiekt Hampton by Hilton w Polsce. Jest nim 101-pokojowy hotel w Gdańsku Oliwie. – Niezmiernie cieszymy się z otwarcia Hampton by Hilton Gdansk (...)

Grupa Arche otworzyła Folwark Łochów

Grupa Arche uruchomiła przy Pałacu Łochów z 86 pokojami 4-gwiazdkowy kompleks konferencyjno-wypoczynkowy Folwark Łochów ze 120 pokojami w kilku budynkach, a do końca roku ma (...)

Minister sportu i turystyki gościem specjalnym konferencji Hotel Trends Poland&CEE 2017

Minister sportu i turystyki Witold Bańka wygłosi wykład na otwarcie V edycji konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbędzie się w dniach 27-28 listopada (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:







Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA