Znaczenie zrównoważonych celów — i jak je osiągnąć

Hans Akerblom, szwedzki guru przywództwa, w listopadzie 2015 roku odwiedził Warszawę w związku z konferencją Hotel & Tourism Trends, na której mówił o przywództwie i czynnikach rozwoju.

Na zdjęciu Hans Akerblom podczas konferencji Hotel&Tourism Trends Poland 2015, Fot. Piotr Gilarski

Hans Akerblom — twórca LOTS® i założyciel Scandinavian Leadership — pełnił funkcje dyrektora generalnego i członka zarządu w kilku spółkach wprowadzających na międzynarodowy rynek innowacyjne rozwiązania. Jego zainteresowania przywództwem rozwinęły się już na początku jego kariery zawodowej. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie w Uppsali w Szwecji prowadził i rozwijał spółkę Pharmacia Ophthalmics, której produkty i podejście zrewolucjonizowały dyscyplinę chirurgii oka na całym świecie. Osoby cierpiące na zaćmę odzyskiwały wzrok w wyniku operacji wykonywanych bezpieczniej i prościej dzięki Healon® oraz wykorzystaniu soczewek wewnątrzgałkowych. Spółka swój sukces zawdzięczała również wykorzystaniu procesu i narzędzia rozwoju biznesowego LOTS®, których używano do planowania, wdrażania i monitorowania działań biznesowych. Na początku lat 70. XX wieku Hans Akerblom założył własną spółkę w branży rozwoju biznesowego — LOTS AB. Narzędzie, które wtedy opracował i które doskonali od tej pory, nie jest zwykłym narzędziem rozwoju biznesowego. LOTS® oferuje liderom i współpracownikom holistyczną strukturę i wspólny język. Wielu klientów jest zaskoczonych po pierwszym kontakcie z LOTS®®, ponieważ kwestionuje narzędzie sposób, w jaki myślimy i daje nowe wyobrażenie na temat pracy i życia. LOTS® to całkowicie nowy sposób myślenia, który stwarza nieoczekiwane możliwości i inicjuje rozwój spółek z niego korzystających. LOTS® to wspólny język, a jednocześnie ustrukturyzowane narzędzie dla liderów i ich współpracowników pomocne w planowaniu wszelkiego rodzaju działań. Zanim zaczniesz stosować LOTS®, należy określić działanie, nad którym się zastanawiasz i w sprawie którego chcesz podjąć decyzję. Po zdefiniowaniu działania razem z trenerem Lotscoach® przywołaj lub doprecyzuj swoją Wizję, Cel i Wartości. One będą Cię inspirować i kierować Twoimi działaniami we wszystkim, co robisz. Podstawą LOTS® jest zadawanie otwartych pytań. Zadawanie otwartych pytań dotyczących procesu staje się inspiracją dla naszych przemyśleń, podejmowania decyzji i postępów. Przyczynia się również do pogłębiania naszej wiedzy i pewności oraz pomaga zdobywać nowe informacje. Dziś LOTS® to skuteczne narzędzie rozwoju dla lidera, zespołu, działalności lub organizacji w wielu różnych spółkach i organizacjach. Do tej pory ponad milion liderów i współpracowników w ponad 60 krajach nauczyło się pracować z with LOTS®, a ponad 5000 zdobyło uprawnienia koordynatora lub trenera LOTS®. Z jakimi spółkami Pan współpracował, a z jakimi współpracuje Pan obecnie? Współpracowaliśmy ze spółkami działającymi w wielu różnych branżach, pełny wachlarz od przedsiębiorstwa kolejowego w Szwecji i Norwegii, Rezidor z Radisson Blue i Park Inn na całym świecie, Scandic Hotels w Szwecji, Norwegii, Niemczech i Polsce, przez banki, firmy ubezpieczeniowe, po szpital Hadassah w Izraelu. Obecnie pracujemy przy realizacji interesujących projektów z monopolistą alkoholowym w Szwecji, Kościołem Szwecji, Universal Education Foundation oraz spółką z sektora opieki zdrowotnej Dentsply, podając tylko kilka przykładów. Dlaczego LOTS® to takie wspaniałe narzędzie dla branży hotelarskiej? W branży hotelarskiej w centrum uwagi pozostają goście. Zatrzymują się u nas i praktycznie z nami żyją, w naszym domu, jedzą z nami i spędzają swój cenny czas w naszych obiektach. Narzędzie LOTS® jest całkowicie ukierunkowane na klienta i każdy pracownik hotelu może się uczyć, korzystając z niego. Każdy — od pracowników ekipy sprzątającej i recepcji, osób pracujących w ośrodkach wellness po dyrektora generalnego i zarząd. Nie ma znaczenia, czy jest to pojedynczy hotel, czy sieć hoteli — przedsiębiorstwo może odnieść ogromne korzyści, gdy jego pracownicy nauczą się „mówić” jednym językiem za pomocą LOTS®. Czy może Pan podać przykłady sytuacji z branży hotelarskiej, które były szczególnie inspirujące? Dla mnie osobiście inspirującym doświadczeniem była sytuacja, gdy pewnego dnia zjawił się u mnie dyrektor generalny pewnej sieci hoteli i powiedział: „Bez LOTS® nigdy nie bylibyśmy w stanie rozwinąć naszej sieci z 21 hoteli do 700, które mamy dziś”. Niesamowicie było usłyszeć takie słowa. Inna sytuacja, która zapadła mi w pamięć — przedsiębiorstwo kolejowe w Szwecji zdało sobie sprawę, że musi się skoncentrować na swojej głównej działalności — kolejowej — i sprzedać spółkę rozprowadzającą bilety lotnicze. Kiedy współpracowaliśmy z przedsiębiorstwem produkującym leki na cukrzycę, inspirujące były obserwacje, jak dzięki pracy z LOTS® udało im się określić nową wizję z zupełnie nowym poziomem motywacji wśród pracowników, która od tej pory przynosi pozytywne wyniki zarówno w zakresie sprzedaży, jak i zysków. Dzięki LOTS® zdali sobie sprawę, że to nie lekarze, ale osoby cierpiące na cukrzycę były ich faktycznymi klientami. Z perspektywy czasu to wydaje się oczywiste, ale często firmie, która często działa w określonej strukturze, dużo czasu zajmuje zdanie sobie z tego sprawy. Podobna sytuacja miała miejsce podczas naszej współpracy z dużą firmą mleczarską. To był prawdziwy punkt zwrotny dla nich, gdy zdali sobie sprawę, że ich klientami są rodziny z dziećmi, a nie rolnicy, jak do tej pory ich postrzegali. To uświadomienie sobie stanu rzeczy pozytywnie zmieniło całą firmę. Wypowiedział Pan kiedyś słowa, które często są cytowane w artykułach o Panu: „Żadna firma nie ma prawa istnieć, jeśli jej pracownicy nie potrafią wyjaśnić, w jaki sposób czynią świat odrobinę lepszym”. Czy może Pan rozwinąć tę myśl? Wszyscy jesteśmy współzależni od tej „statku kosmicznego”, który nazywamy Ziemią. A firma, która nie wyjaśnia, w jaki sposób czyni życie lepszym dla innych, nie ma prawa istnieć. Przykład z branży hotelarskiej — każdy pracownik musi szczerze chcieć pomagać osobom, które są z dala od swoich domów, czuć się podczas pobytu w hotelu, jakby byli wśród dobrych znajomych. Tak, jak Sherlock Holmes podąża śladami mordercy, aby zrozumieć jego sposób myślenia, tak my musimy nauczyć się podążać śladami naszych klientów, aby zobaczyć świat z zewnątrz i tym sposobem móc zdecydować, co możemy zrobić dla naszych gości. Aby zrozumieć sposób myślenia naszych gości. Jak przedsiębiorcy reagują, gdy im to Pan mówi? Czy dla niektórych z nich jest to prowokacyjne? Oczywiście, dla niektórych jest. Twierdzą, że pracują, aby zarabiać pieniądze. Ale często w trakcie procesu bardzo szybko zmieniają zdanie. Wszyscy jesteśmy klientami. Z takiej perspektywy dostrzegamy inny wymiar. Zawsze znajdą się tacy, którzy nigdy nie zmienią zdania w tek kwestii. My jesteśmy bardzo zadowoleni, gdy docieramy do większości osób w firmie. Co sprawia, że narzędzie LOTS® jest wyjątkowe? Czym się tak różni od innych narzędzi? To, co sprawia, że LOTS® jest tak przydatne, to to, że można je zastosować do każdej sytuacji — do całego hotelu, ale też do inauguracji działu sprzedaży, konferencji lub zaplanowania spotkania zarządu. To uniwersalne narzędzie, które można zastosować do każdej sytuacji, do każdej kwestii. Jaki jest sekret sukcesu? Sekret do sukcesu to uświadomić liderom, czym są dobre i zrównoważone cele — i jak je osiągnąć. Interesowałoby mnie narzędzie LOTS® dla mojego hotelu. Co mam zrobić i jak je zdobyć? Po pierwsze trzeba się skontaktować ze Scandinavian Leadership albo mailowo pod adresem info@scandinavianleadership.com, albo telefonicznie: +46 18 406 19 60. Nasze dane kontaktowe znajdują się też na stronie www.scandinavianleadership.com lub www.lots.se. I co się wtedy dzieje? Na początek odbędzie się spotkanie z przedstawicielem Scandinavian Leadership oraz zarządem Pana firmy. Podczas takiego spotkania doprecyzujemy Pana potrzeby i sporządzimy plan. Podczas następujących później warsztatów bardziej szczegółowo omówimy plan skutecznego rozwoju firmy i osiągnięcia wyników oraz plany dla poszczególnych działów. Po prezentacji LOTS® możemy zacząć szkolenia personelu Pana firmy w zakresie uprawnień trenera Lotscoach®, aby zapewnić Pana firmie know-how dotyczący LOTS®. Trener Lotscoach® stanowi wewnętrzny punkt odniesienia dla personelu szkoleniowego — nowego i starego, a także jest trenerem w zakresie określonych kwestii, które firma chciałaby poddać działaniu LOTS®. Dla LOTS® to interesujący moment, właśnie wydajecie 19. wersję narzędzia LOTS®. Może nam Pan powiedzieć odrobinę więcej na temat tego, czego możemy się po niej spodziewać? LOTS® to proces koncentrujący się na pozostającym w równowadze myśleniu i działaniu w kierunkach z zewnątrz do wewnątrz i z wewnątrz do zewnątrz. To zawsze było w centrum naszej uwagi. Wydanie nowej wersji LOTS® oznacza, że dostosowujemy je, sprawiamy, by LOTS® było łatwiejsze do wdrożenia i stosowania. Najnowsza wersja wejdzie na rynek na początku 2016 roku, a każdy, kto już nauczył się korzystać z LOTS®, bez problemu sobie z nią poradzi. Proces został jednak skrócony o cały jeden etap, aby narzędzie łatwiej można było zastosować do każdej sytuacji i każdego dnia. Rozwój LOTS® należy postrzegać raczej w kategoriach ewolucji niż rewolucji. Opinie o LOTS®: Każdego dnia chcemy się zbliżyć o krok do naszej odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”. Imię i nazwisko: Jesper Ek
Wiek: 44 lata
Rodzina: żona Maria, troje dzieci w wieku 5, 9 i 11 lat.
Zamieszkanie: Sztokholm, Szwecja
Praca: Regionalny kierownik na kraje nordyckie w Roche Diabetes Care Kiedy po raz pierwszy spotkał się Pan z LOTS®? 2004 r. Czym dla Pana jest LOTS®? To jest narzędzie służące refleksji i wspólnemu językowi. W jaki sposób wpłynęło ono na Pana życie (prywatne lub zawodowe)? Za pośrednictwem LOTS® odkryłem to, co najważniejsze w życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym Proces LOTS pozwala uchwycić to, co ważne. Skłania do refleksji i podjęcia decyzji w zakresie centralnych kwestii w życiu czy w firmie. LOTS® pomogło mi stać się bardziej obecnym jako lider, mąż i ojciec. A to wiele dla mnie znaczy. Pięć Aspektów to ważna część LOTS®, dlaczego tak ważne jest, aby znać Pięć Aspektów? Pięć Aspektów jest tak ważnych, ponieważ zapewniają zespołowi wspólny język, dzięki któremu możesz spojrzeć na otaczający cię świat w bardziej zrównoważony sposób i bez strachu. W Pięciu Aspektach widzę najważniejszą część LOTS®, ponieważ dzięki nim nie wpadasz w pułapkę własnego ego (typu „gdyby tylko..., wtedy...) i możesz patrzeć na otaczający cię świat w bardziej pozytywny sposób. Jakie największe zmiany zauważył Pan w swoim zespole od rozpoczęcia pracy z LOTS®? Największa różnica, jaką zauważyłem, to to, że dziś wszyscy posługujemy się wspólnym językiem, rozmawiając o ważnych kwestiach, takich jak kto jest naszym klientem (w naszym przypadku klientem jest każda osoba cierpiąca na cukrzycę; łatwo popełnić błąd, uznając, że klientem jest osoba, z która prowadzisz interesy), co jest celem naszej firmy (rozpowszechnianie naszej wizji, że każda osoba cierpiąca na cukrzycę może prowadzić życie w możliwie najbardziej nieograniczony sposób) i jak — jako firma produkująca leki na cukrzycę — możemy najlepiej koncentrować się na naszych zasobach i aktywach, aby mieć pewność, że każdego dnia zbliżamy się o krok do odpowiedzi na nasze „dlaczego”. Czy może Pan podać przykład sytuacji, która to dobrze odzwierciedla? Jedno wydarzenie zapadło mi w pamięć, kiedy uzgadniałem szczegóły z Hansem Akerblomem, który miał usprawnić proces wizji i poszukiwania odpowiedzi na pytanie „dlaczego” dla szwedzkiego zespołu. Robiłem to tylko dwa tygodnie po objęciu stanowiska kierownika zespołu. Zasadnicze znaczenie ma, aby pozwolić trenerowi z LOTS® pomóc podczas takich ważnych spotkań, ponieważ dzięki temu jako lider masz okazję, aby usiąść ze swoim zespołem i przepracować pytania — dla kogo i po co robimy to, co robimy. Spośród wszystkich sytuacji, w których może być potrzebna pomoc z zewnątrz, ten moment — moim zdaniem — jest najważniejszy dla lidera czy kierownika. Dzięki temu zespół poczuje się odpowiedzialny za wizję, a wtedy jego zaangażowanie i zainteresowanie są znacznie silniejsze, niż gdybyś nie włączył zespołu w ten etap. Powiedział Pan kiedyś: „Nic nie zaczyna się od wyników. Wszystko zaczyna się od ludzi”. Czy może Pan rozwinąć tę myśl, podając przykład? To oznacza, że lider musi rozumieć, że sukces w życiu zawodowym (lub prywatnym) dotyczy zaangażowania osób i działania z pasją. W sukcesie nie chodzi o udziały w rynku ani obroty, które tworzą lojalność, ale o prawdziwe pragnienie ludzi, aby poprzez swoją pracę zmieniać świat. Zespół, który wdrożył Pięć Aspektów i korzysta z LOTS® ma ogromną szansę, aby osiągnąć pozytywną zmianę na tym świecie. Mam nadzieję, że więcej kierowników i liderów wykorzysta okazję, aby zaangażować swoje zespoły w ten sposób, w jaki ja mogłem to zrobić. Zapewnienie hotelom przewagi konkurencyjnej dzięki LOTS® Po ukończeniu dwóch fakultetów na kierunkach Zarządzanie w hotelarstwie i Zarządzanie ogólne w Barcelonie i Lipsku Beatrice Huschka zdecydowała się rozpocząć pracę w firmie consultingu hotelarskiego swojego ojca, Alexandra Huschki, jako doradca hotelowy. Biorąc pod uwagę jej młody wiek — 25 lat, Beatrice nabyła już spore 5-letnie doświadczenie w branży hotelarskiej, pracując przed rozpoczęciem i podczas studiów. „Dorastając” — jak mawia — w branży hotelarskiej jako córka byłego dyrektora generalnego hotelu, zna tę branżę na wylot. Pojęcie LOTS® było już dobrze znane Beatrice Huschce dzięki jej ojcu, który przez wiele lat korzystał z narzędzia LOTS®, więc dalsze poznawanie LOTS® było naturalnym etapem kariery zawodowej, gdy w połowie sierpnia 2015 roku pojechała do Uppsali dowiedzieć się więcej na temat procesu. Celem jest uczynienie LOTS® jednym z trzech filarów firmy konsultingowej. Oprócz analizy, coachingu i szkoleń dla pracowników nowych i istniejących hoteli, a także pomocy w zakresie koordynacji i optymalizacji hotelowych systemów IT, prowadzone będą szkolenia z LOTS® w celu ustrukturyzowania pracy hoteli i pomocy zespołom w znalezieniu wspólnego języka. W branży hotelarskiej często spotyka się dużą rotację personelu. Beatrice Huschka uważa, że za pomocą LOTS® można stawić czoła temu zjawisku i zmniejszyć jego skalę. Dzięki wspólnemu językowi i strukturze zapewnionej przez LOTS® hotele mogą skoncentrować się na planowaniu z wyprzedzeniem oraz korzystać z poprzednich doświadczeń, zamiast zaczynać za każdym razem od zera. Personel hotelowy często tylko wykonuje swoje zadania, bez żadnej refleksji dotyczącej tego, jak to robi i po co — mówi Beatrice Huschka. To tak jak w przypadku świąt Bożego Narodzenia. Wiesz, że są co roku, ale ten fakt wydaje się co roku jesienią zaskakiwać personel i kierowników hoteli. Jeżeli obowiązuje przejrzysta struktura, w tym informacje dlaczego i w jaki sposób prowadzone są określone działania, może ona służyć jako wytyczne dla personelu, a pracownicy mogę w większym stopniu koncentrować się na kreatywności i produktywności — wyjaśnia Beatrice Huschka. Według Beatrice Huschka, za pomocą LOTS® pracownicy i kierownicy mogą lepiej przygotować, przeanalizować i wykonać działania oraz monitorować ich skutki. Będą również wiedzieć dlaczego i dla kogo wykonują swoją pracę, co z kolei będzie skutkować poprawą jakość świadczonych usług i wzrostem zadowolenia gości. Dzięki wspólnym wizji, celowi i wartościom struktura zapewniona przez LOTS® może być zastosowana do dowolnego procesu. W połączeniu ze wspólnym językiem zapewni nowym pracownikom łatwiejszy i bardziej profesjonalny start. To umacnia zespół, co z kolei sprawia, że pracownicy zostają na dłużej. A to dla każdego hotelu jest konkurencyjną przewagą. Sieci hotelowe Radisson Blu i Scandic Hotels korzystają już z LOTS®, a ich przykład przekonuje Beatrice Huschkę, że LOTS® przyniesie wiele korzyści także spółkom hotelarskich, dla których ona pracuje. Przez lata pracy Beatrice spotkała się zarówno z negatywnym, jak i pozytywnym rodzajem przywództwa. Na szczęście — jak mówi — więcej doświadczeń ma z pozytywnym przywództwem. Dobry lider, według Beatrice Huschki, jest szczery, godny zaufania, entuzjastycznie nastawiony, obeznany, zorganizowany, świetnie się sprawdza w pracy zespołowej i nie boi się sam zakasać rękawów. Oczywiście dobry lider musi też mieć umiejętności i doświadczenie. Umiejętności i doświadczenie przychodzą z czasem, mówi i dodaje: Inne aspekty trudniej zmienić, ponieważ w większym stopniu zależą od osobowości danej osoby. Jeśli chodzi o negatywne przywództwo, według Beatrice głównym problemem często jest strach. Przywództwo poprzez strach sprawia, że pracownicy boją się popełniać błędy. Tracą pasję i kreatywność, a lider może przegapić świetne rozwiązania — mówi Beatrice Huschka. W tym momencie pojawia się LOTS®, dodaje. Strach często wynika z braku pewności siebie. A dzięki LOTS® liderzy mają do dyspozycji doskonałe narzędzie pomocne w odnalezieniu pewności siebie, co pomaga im stać się lepszymi liderami. Rozwój zawodowy przemienia się w personalny Niklas Hjelmsäter po raz pierwszy zetknął się z procesem LOTS® w pracy. Niklas Hjelmsäter — absolwent studiów na kierunku Business Economics — specjalizuje się w pracy na stanowisku tymczasowego dyrektora finansowego w spółkach z sektora finansowego. Gdy pełnił funkcję starszego wiceprezesa ds. rozwoju korporacyjnego w szwedzkiej spółce specjalizującej się w płatnościach online Klarna, odegrał ważną rolę podczas zapoznawania zespołu ze wspólnym językiem i narzędziem LOTS®. Słyszał już wcześniej o LOTS®. Oczekiwał, że będzie to proste narzędzie do planowania biznesowego. Ku jego zaskoczeniu narzędzie kryło w sobie znacznie więcej niż tylko pomoc w planowaniu biznesowym. Zanim Niklas Hjelmsäter i jego zespół mogli zabrać się za pisanie biznes-planu, musieli zająć się doprecyzowaniem swojej wizji, zacząć myśleć bardziej w kierunku z zewnątrz do wewnątrz, ale chyba najtrudniejszym wyzwaniem było uzgodnienie i zapisanie tych przemyśleń. Zrozumienie samej koncepcji narzędzia LOTS® przychodzi w sposób naturalny, mówi Niklas Hjelmsäter. Ale przejście od zrozumienia do urzeczywistnienia jej w praktyce — to już trudniejszy etap. Niklas Hjelmsäter na początku był zaskoczony, że w procesie LOTS® tak ważną rolę ogrywały refleksja i nowy sposób myślenia — inny niż ten, do którego przyzwyczaiło nas codzienne doświadczenie biznesowe. Kiedy już wszystkim uda uzgodnić jeden światopogląd, tzn. jak chcemy, aby wyglądał nasz świat (z zewnątrz do wewnątrz), narzędzie ma ogromną siłę. Zaangażowanie współpracowników osiąga nowy wymiar. Doświadczasz o wiele silniejszego i bardziej aktywnego zaangażowania, a to bardzo cenne. LOTS® okazało się ważnym narzędziem dla Niklasa Hjelmsätera nie tylko na niwie zawodowej. W dzisiejszym świecie wielu z nas rozmawia o refleksji, duchowości i obecności. Jednak często trudno jest nam naprawdę wcielić to w życie. Dla mnie LOTS® to przejście od mówienia do działania, wprowadzenia tego w życie. Razem z Hansem Akerblomem w roli trenera Lotscoach® opracowali osobistą wizję i wartości Niklasa. Wszyscy mamy swoje wartości — mówi — ale co ciekawe, wiele osób nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, jakie są ich wizja i wartości. Nasze osobiste wartości muszą być powiązane z zawodowymi, w przeciwnym razie nie żyjemy w równowadze. Rozwój osobisty był w pewien sposób mnie wymagający dla Niklasa niż ten korporacyjny. Tutaj nie masz do czynienia z tyloma osobami, które wspólnie muszą uzgodnić jedną koncepcję. To też może być bardzo wymagające — mówi. Szczególnie odpowiedź na pytanie „dlaczego”, które zmusza cię do odkrycia, co naprawdę kryje się za wypowiadanymi słowami i co cię naprawdę napędza. Uczysz się dostrzegać rozbieżności między tym, co chcesz zrobić, a tym, co myślisz, że inni od ciebie oczekują. Zasadniczą częścią LOTS® są otwarte pytania, i chociaż są często bardzo przydatne, trochę czasu może upłynąć, zanim się do nich przyzwyczaisz — przyznaje Niklas Hjelmsäter. Zauważył to również w swoim otoczeniu. Pytanie „dlaczego” może być postrzegane jako bardzo proaktywne; jednak należy postrzegać je jako czystą ciekawość, aby dowiedzieć się więcej, a nie jako zamiar kwestionowania drugiej osoby — podkreśla. LOTS® w dużej mierze dotyczy zmiany, czasami proces może sprawić, że i my się bardzo zmienimy. Jakie był reakcje znajomych i rodziny na zmianę, którą Pan przeszedł? Teraz zadaję więcej otwartych pytań, co czasem postrzegane jest jak wyzwanie. Ale tak naprawdę informacje zwrotne od osób wokół mnie był tylko pozytywne. Większość osób mówi, że także chciałyby rozpocząć proces rozwoju osobistego podobny do tego. Zapewnienie hotelom przewagi konkurencyjnej dzięki LOTS® Po ukończeniu dwóch fakultetów na kierunkach Zarządzanie w hotelarstwie i Zarządzanie ogólne w Barcelonie i Lipsku Beatrice Huschka zdecydowała się rozpocząć pracę w firmie consultingu hotelarskiego swojego ojca, Alexandra Huschki, jako doradca hotelowy. Biorąc pod uwagę jej młody wiek — 25 lat, Beatrice nabyła już spore 5-letnie doświadczenie w branży hotelarskiej, pracując przed rozpoczęciem i podczas studiów. „Dorastając” — jak mawia — w branży hotelarskiej jako córka byłego dyrektora generalnego hotelu, zna tę branżę na wylot. Pojęcie LOTS® było już dobrze znane Beatrice Huschce dzięki jej ojcu, który przez wiele lat korzystał z narzędzia LOTS®, więc dalsze poznawanie LOTS® było naturalnym etapem kariery zawodowej, gdy w połowie sierpnia 2015 roku pojechała do Uppsali dowiedzieć się więcej na temat procesu. Celem jest uczynienie LOTS® jednym z trzech filarów firmy konsultingowej. Oprócz analizy, coachingu i szkoleń dla pracowników nowych i istniejących hoteli, a także pomocy w zakresie koordynacji i optymalizacji hotelowych systemów IT, prowadzone będą szkolenia z LOTS® w celu ustrukturyzowania pracy hoteli i pomocy zespołom w znalezieniu wspólnego języka. W branży hotelarskiej często spotyka się dużą rotację personelu. Beatrice Huschka uważa, że za pomocą LOTS® można stawić czoła temu zjawisku i zmniejszyć jego skalę. Dzięki wspólnemu językowi i strukturze zapewnionej przez LOTS® hotele mogą skoncentrować się na planowaniu z wyprzedzeniem oraz korzystać z poprzednich doświadczeń, zamiast zaczynać za każdym razem od zera. Personel hotelowy często tylko wykonuje swoje zadania, bez żadnej refleksji dotyczącej tego, jak to robi i po co — mówi Beatrice Huschka. To tak jak w przypadku świąt Bożego Narodzenia. Wiesz, że są co roku, ale ten fakt wydaje się co roku jesienią zaskakiwać personel i kierowników hoteli. Jeżeli obowiązuje przejrzysta struktura, w tym informacje dlaczego i w jaki sposób prowadzone są określone działania, może ona służyć jako wytyczne dla personelu, a pracownicy mogę w większym stopniu koncentrować się na kreatywności i produktywności — wyjaśnia Beatrice Huschka. Według Beatrice Huschka, za pomocą LOTS® pracownicy i kierownicy mogą lepiej przygotować, przeanalizować i wykonać działania oraz monitorować ich skutki. Będą również wiedzieć dlaczego i dla kogo wykonują swoją pracę, co z kolei będzie skutkować poprawą jakość świadczonych usług i wzrostem zadowolenia gości. Dzięki wspólnym wizji, celowi i wartościom struktura zapewniona przez LOTS® może być zastosowana do dowolnego procesu. W połączeniu ze wspólnym językiem zapewni nowym pracownikom łatwiejszy i bardziej profesjonalny start. To umacnia zespół, co z kolei sprawia, że pracownicy zostają na dłużej. A to dla każdego hotelu jest konkurencyjną przewagą. Sieci hotelowe Radisson Blu i Scandic Hotels korzystają już z LOTS®, a ich przykład przekonuje Beatrice Huschkę, że LOTS® przyniesie wiele korzyści także spółkom hotelarskich, dla których ona pracuje. Przez lata pracy Beatrice spotkała się zarówno z negatywnym, jak i pozytywnym rodzajem przywództwa. Na szczęście — jak mówi — więcej doświadczeń ma z pozytywnym przywództwem. Dobry lider, według Beatrice Huschki, jest szczery, godny zaufania, entuzjastycznie nastawiony, obeznany, zorganizowany, świetnie się sprawdza w pracy zespołowej i nie boi się sam zakasać rękawów. Oczywiście dobry lider musi też mieć umiejętności i doświadczenie. Umiejętności i doświadczenie przychodzą z czasem, mówi i dodaje: Inne aspekty trudniej zmienić, ponieważ w większym stopniu zależą od osobowości danej osoby. Jeśli chodzi o negatywne przywództwo, według Beatrice głównym problemem często jest strach. Przywództwo poprzez strach sprawia, że pracownicy boją się popełniać błędy. Tracą pasję i kreatywność, a lider może przegapić świetne rozwiązania — mówi Beatrice Huschka. W tym momencie pojawia się LOTS®, dodaje. Strach często wynika z braku pewności siebie. A dzięki LOTS® liderzy mają do dyspozycji doskonałe narzędzie pomocne w odnalezieniu pewności siebie, co pomaga im stać się lepszymi liderami. Sara Vogt Komunikacja Scandinavian Leadership Każdego dnia chcemy się zbliżyć o krok do naszej odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”. Imię i nazwisko: Jesper Ek
Wiek: 44 lata
Rodzina: żona Maria, troje dzieci w wieku 5, 9 i 11 lat.
Zamieszkanie: Sztokholm, Szwecja
Praca: Regionalny kierownik na kraje nordyckie w Roche Diabetes Care Kiedy po raz pierwszy spotkał się Pan z LOTS®?
2004 r. Czym dla Pana jest LOTS®?
To jest narzędzie służące refleksji i wspólnemu językowi. W jaki sposób wpłynęło ono na Pana życie (prywatne lub zawodowe)? Za pośrednictwem LOTS® odkryłem to, co najważniejsze w życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym Proces LOTS pozwala uchwycić to, co ważne. Skłania do refleksji i podjęcia decyzji w zakresie centralnych kwestii w życiu czy w firmie. LOTS® pomogło mi stać się bardziej obecnym jako lider, mąż i ojciec. A to wiele dla mnie znaczy. Pięć Aspektów to ważna część LOTS®, dlaczego tak ważne jest, aby znać Pięć Aspektów? Pięć Aspektów jest tak ważnych, ponieważ zapewniają zespołowi wspólny język, dzięki któremu możesz spojrzeć na otaczający cię świat w bardziej zrównoważony sposób i bez strachu. W Pięciu Aspektach widzę najważniejszą część LOTS®, ponieważ dzięki nim nie wpadasz w pułapkę własnego ego (typu „gdyby tylko..., wtedy...) i możesz patrzeć na otaczający cię świat w bardziej pozytywny sposób. Jakie największe zmiany zauważył Pan w swoim zespole od rozpoczęcia pracy z LOTS®? Największa różnica, jaką zauważyłem, to to, że dziś wszyscy posługujemy się wspólnym językiem, rozmawiając o ważnych kwestiach, takich jak kto jest naszym klientem (w naszym przypadku klientem jest każda osoba cierpiąca na cukrzycę; łatwo popełnić błąd, uznając, że klientem jest osoba, z która prowadzisz interesy), co jest celem naszej firmy (rozpowszechnianie naszej wizji, że każda osoba cierpiąca na cukrzycę może prowadzić życie w możliwie najbardziej nieograniczony sposób) i jak — jako firma produkująca leki na cukrzycę — możemy najlepiej koncentrować się na naszych zasobach i aktywach, aby mieć pewność, że każdego dnia zbliżamy się o krok do odpowiedzi na nasze „dlaczego”. Czy może Pan podać przykład sytuacji, która to dobrze odzwierciedla? Jedno wydarzenie zapadło mi w pamięć, kiedy uzgadniałem szczegóły z Hansem Akerblomem, który miał usprawnić proces wizji i poszukiwania odpowiedzi na pytanie „dlaczego” dla szwedzkiego zespołu. Robiłem to tylko dwa tygodnie po objęciu stanowiska kierownika zespołu. Zasadnicze znaczenie ma, aby pozwolić trenerowi z LOTS® pomóc podczas takich ważnych spotkań, ponieważ dzięki temu jako lider masz okazję, aby usiąść ze swoim zespołem i przepracować pytania — dla kogo i po co robimy to, co robimy. Spośród wszystkich sytuacji, w których może być potrzebna pomoc z zewnątrz, ten moment — moim zdaniem — jest najważniejszy dla lidera czy kierownika. Dzięki temu zespół poczuje się odpowiedzialny za wizję, a wtedy jego zaangażowanie i zainteresowanie są znacznie silniejsze, niż gdybyś nie włączył zespołu w ten etap. Powiedział Pan kiedyś: „Nic nie zaczyna się od wyników. Wszystko zaczyna się od ludzi”. Czy może Pan rozwinąć tę myśl, podając przykład? To oznacza, że lider musi rozumieć, że sukces w życiu zawodowym (lub prywatnym) dotyczy zaangażowania osób i działania z pasją. W sukcesie nie chodzi o udziały w rynku ani obroty, które tworzą lojalność, ale o prawdziwe pragnienie ludzi, aby poprzez swoją pracę zmieniać świat. Zespół, który wdrożył Pięć Aspektów i korzysta z LOTS® ma ogromną szansę, aby osiągnąć pozytywną zmianę na tym świecie. Mam nadzieję, że więcej kierowników i liderów wykorzysta okazję, aby zaangażować swoje zespoły w ten sposób, w jaki ja mogłem to zrobić.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *