Struktura Wi-Fi w hotelu. Jak zaprojektować, o czym należy pamiętać?

MATERIAŁ PARTNERA Dostęp do Wi-Fi jest standardem wymaganym przez klientów każdego hotelu. Rezygnując z tworzenia sprawnej infrastruktury sieciowej nie tylko nie oszczędza się środków, co więcej – oddaje się przysługę konkurencyjnym placówkom, oferującym łączność z internetem. Rezygnacja z Wi-Fi jest tym bardziej niezrozumiała, że proces wdrożenia nie jest skomplikowany. Aby się o tym przekonać, zachęcamy do zapoznania się z poniższą analizą. Przedmiotem naszego case study jest czterokondygnacyjny hotel oferujący klientom ponad 50 pokoi, restaurację, salę konferencyjną i taras. Ze względu na to, że komfortowy nocleg to za mało, by zachęcić potencjalnych gości, którzy wymagają zapewnienia im wygodnego miejsca pracy np. podczas podróży służbowych czy działania zdalnego, hotel – poza miejscem do wypoczynku – powinien też kompleksowo odpowiadać potrzebom osób pracujących. Naszym punktem wyjścia jest zapewnienie niezawodnej struktury Wi-Fi obejmującej wszystkie pokoje oraz publicznie dostępne części hotelu - salę konferencyjną, restaurację i taras. Aby wdrażane rozwiązanie działało bez zarzutu, skupimy się na sprawdzonych urządzeniach Ubiquiti, które dzięki swojej innowacyjności z powodzeniem zaspokoją zarówno obecne, jak i przyszłe potrzeby klientów. Założenia Kluczem do wydajnego działania wykorzystywanych narzędzi jest ich odpowiednie rozlokowanie. Dla ułatwienia warto podzielić dostępną przestrzeń na kilka stref, w zależności od charakteru wykorzystania sieci. Udostępniania sieć powinna się wyróżniać szybkim działaniem, bez ograniczeń w ilości czy prędkości danych. Na podobnych zasadach może funkcjonować łączność w sali konferencyjnej, jedyna różnica to indywidualna nazwa. Nieco inaczej wygląda sieć w restauracji, barze oraz holu, która z jednej strony jest otwarta dla każdego, z drugiej – transfer w niej jest ograniczony. Sieć administracyjna jest przeznaczona wyłącznie dla pracowników hotelu, zapewniając im dostęp do zasobów lokalnych (serwera, bazy danych), co sprawdza się np. podczas korzystania z mobilnych urządzeń do rejestracji gości. Wyposażenie każdego z wymienionych rozwiązań uwzględnia odrębny SSID, co więcej – wszystkie funkcjonują na innych zasadach. Planowanie Najtrudniejszym etapem wdrożenia infrastruktury jest odpowiednie rozmieszczenie punktów dostępowych, od którego zależy prawidłowe działanie sieci. Ważne, aby sygnał wyróżniał się co najmniej dobrym poziomem w każdym miejscu rozmieszczenia sieci bezprzewodowej. W razie problemów z zasięgiem sporym ułatwieniem jest możliwość dostawienia dodatkowego punktu dostępu. Niezbędne jest też uwzględnienie liczby użytkowników. W przypadku pokoi nie jest to skomplikowane, ponieważ łatwo oszacować ich przewidywaną liczbę. Nawet gdy grupa osób zgromadzi się w jednym miejscu, nowoczesne AP bez problemu sobie z tym poradzą. Większy kłopot może się pojawić w dużych pomieszczeniach, takich jak restauracja czy sala konferencyjna, w których występuje wysokie zagęszczenie użytkowników. Z jednej strony ich plusem jest otwarta przestrzeń, dzięki której łatwiej uzyskać wysoki poziom sygnału, z drugiej – problem pojawia się przy optymalnych parametrach łącza, których uzyskanie - z racji liczby klientów - jest możliwe dopiero po zamontowaniu dodatkowego punktu dostępowego. Przydatną funkcją jest ograniczenie liczby osób mogących się podłączyć do jednego punktu oraz wyznaczenie minimalnego poziomu sygnału pozwalającego na podłączenie. Dzięki temu optymalizuje się pracę sieci. Planując rozmieszczenie szaf dystrybucyjnych, warto pamiętać, by nie przekroczyć 90-95 metrów długości przewodów, ponieważ zasięg obejmuje maksymalnie 100. Wykonanie Ze względu na wytłumienie ścian w opisywanym hotelu zakładamy, że na każdym piętrze mieszkalnym musi się znaleźć sześć punktów dostępowych. Takie rozmieszczenie zagwarantuje dobre pokrycie sygnałem zarówno korytarza, jak i pomieszczeń. W holu – mimo sporej przestrzeni – doskonale poradzi sobie jeden AP umieszczony centralnie. W restauracji i sali konferencyjnej optymalnym rozwiązaniem będzie zastosowanie trzech urządzeń, które zapewnią niezawodny dostęp (każdy z nich oferuje zasięg do ok. 100 m, jednak trzeba też wziąć pod uwagę liczbę potencjalnych odbiorców). Najłatwiejszym etapem będzie wdrożenie struktury wokół hotelu. Otwarta przestrzeń nie generuje potrzeby wykonywania precyzyjnych pomiarów i szacowania wymogów, ponieważ nie ma przeszkód, które mogłyby zakłócić sygnał. Jedynym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest przewidywana liczba użytkowników. W przypadku naszego hotelu dwa punkty rozmieszczone na krańcach budynku wystarczą, by goście mogli korzystać z sygnału dobrej jakości także poza budynkiem. Urządzenia są zasilane lokalnie, sygnał jest dostarczany za pomocą funkcji wireless uplink z najbliższego AP w budynku. Ze względu na niewielkie odległości między punktami szafki ze switchami powinny być umieszczone na klatce schodowej. Główny punkt dystrybucyjny należy umieścić w pomieszczeniu znajdującym się możliwie najdalej od przestrzeni użytkowych (np. w piwnicy), ponieważ generują hałas. W razie problemów z zachowaniem odpowiedniej odległości, wszystkie switche posiadają możliwość włączenia do sieci za pomocą światłowodu. W przypadku bazowania na technologii multimodowej dystans między punktami dystrybucyjnymi a główną skrzynką wynosi do 550 m. Zastosowane rozwiązania Punkt dostępu Seria rozwiązań Ubiquiti AC jest wyposażona w dwa bandy, czyli propagacje sieci na 2,4 i 5 GHz. Jest w pełni kompatybilna ze stosowanymi wcześniej standardami (np. 803.11b, który obecnie jest coraz rzadziej wykorzystywany ze względu na działanie spowalniające sieć). Każdy z punktów jest zasilany za pomocą Power over Ethernet w standardzie passive PoE lub 802.3af PoE/802.3at PoE+, dzięki czemu sygnał wraz zasilaniem jest dostarczany jednym kablem, co zdecydowanie ułatwia instalację urządzeń. Gdy nie ma możliwości doprowadzenia kabla sieciowego do urządzenia, można zasilić je lokalnie – za pomocą adapterów PoE, dostarczając sygnał internetowy za pomocą funkcji wireless uplink. To spore udogodnienie, zwłaszcza na zewnątrz, gdzie doprowadzenie kabla jest problematyczne. W naszej strukturze hotelowej sprawdzi się to zwłaszcza na tarasie, na którym również chcemy umieścić AP. Do ich zasilania możemy wykorzystać instalację elektryczną latarni i w prosty sposób dostarczyć sygnał internetowy z urządzenia o najlepszych parametrach. UAP-AC-LR doskonale sprawdza się w zastosowaniach wewnętrznych. Posiada specjalnie zaprojektowaną antenę, pozwalającą na propagację sieci na większe dystanse. Ze względu na to, że wykorzystuje się go do pokrycia sygnałem pomieszczeń przylegających, nadaje się zwłaszcza do montaży korytarzowych. UAP-AC-PRO oferuje co prawda mniejszy zasięg niż wersja LR, jednak zapewnia znacznie większe możliwości w obszarze obsługiwanych prędkości i ilości jednoczesnych połączeń. Idealnie sprawdzi się w pomieszczeniach o dużej liczbie użytkowników. Parametry UAP-AC-Outdoor są bardzo zbliżone do serii PRO, jednak wodoszczelna obudowa pozwala na montaż na zewnątrz budynków. Urządzenie posiada wbudowane anteny o bardzo dużej mocy i jest zamknięte w estetycznej obudowie. Switch Wyznacznikiem dobrego przełącznika jest m.in. możliwość zarządzania jego ustawieniami. Najlepiej, by system był jak najprostszy i bazował na interfejsie graficznym, dostępnym z poziomu przeglądarki. Jego kluczową funkcją jest obsługa VLAN, pozwalająca na tworzenie kilku logicznych podsieci wykorzystujących jedną infrastrukturę. Wspomniane wcześniej punkty dostępu umożliwiają przypisanie VLAN do konkretnego SSID, co przy wsparciu przełączników zapewnia separację między sieciami, pozwalając na sprawne monitorowanie ruchu i zachowań użytkowników. Wszystkie switche Ubiquiti to rozwiązania zarządzalne L2, wspierające VLAN i oferujące kilka innych przydatnych funkcji, jak agregacja portów, ich monitoring czy zwiększające bezpieczeństwo sieci w razie dostępu do gniazdek osób trzecich ACL. W ofercie producenta można znaleźć dwie serie przełączników o podobnych funkcjonalnościach – EdgeSwitch i UniFi Switch. W artykule skupimy się na tych drugich. Rozwiązania są zarządzane za pomocą środowiska, które jest też wykorzystywane w AP, co zdecydowanie ułatwia konfigurację. Każdy z przełączników UniFi jest obsługiwany z poziomu kontrolera, co z kolei przekłada się na intuicyjne zarządzanie. Urządzenia są wyposażone w porty SFP. Ich najważniejszą cechą jest wsparcie wszystkich standardów PoE. Pozwalają na samodzielny wybór portu zasilanego passive PoE (24V) czy 02.3af PoE/802.3at PoE+ (48 V). Dzięki szerokiej gamie urządzeń – od 8- do 48-portowych – można wybrać przełącznik w pełni dostosowany do danej struktury. Konfiguracja sprowadza się do adaptowania urządzeń do kontrolera, stworzenia podsieci i przypisania ich do odpowiednich portów. Kontroler Stabilna struktura sieciowa wymaga rozwiązań o bezkompromisowej jakości i niezawodnym działaniu. Taki też jest kontroler UC-CK, sprzętowa wersja oprogramowania UniFi Controller, który pozwala na komfortowe zarządzanie siecią hotelową. Niemalże cała seria urządzeń UniFi (poza kamerami) może być adaptowana dla tego systemu i z jego poziomu zarządzana. Dzięki temu struktura administrowana jest w wyjątkowo prosty – nawet dla osób, które się w tym nie specjalizują – sposób. Dzięki kontrolerowi można monitorować działanie AP oraz klientów w sieci. Pomimo bardzo rozwiniętych opcji samo menu jest bardzo przejrzyste, a konfiguracja nie sprawia większych problemów. Po podłączeniu AP do sieci wystarczy uruchomić aplikację na serwerze/komputerze lub zalogować się na fizyczny kontroler UC-CK i założyć konto administratorskie. W zakładce „Devices” można sprawdzić, które punkty są już widoczne dla kontrolera (wykrycie wszystkich urządzeń może chwilę potrwać). Każdy AP może być zarządzany tylko przez jeden kontroler, dlatego adoptujemy je wszystkie do systemu. W zakładce „Wireless network” można stworzyć sieci, które mają być rozmieszczone na danym obiekcie. To przydatne i wygodne rozwiązanie, pozwalające zminimalizować przechodzenie między kolejnymi zakładkami w poszukiwaniu wybranych opcji. Do kluczowych możliwości zaliczamy m.in. SSID, czyli nazwę sieci. Dodatkową opcją jest uzyskanie hasła do zabezpieczenia sieci, ustalenie z jakiej polityki ma korzystać dana sieć, do jakiego VLAN ma zostać przypisana i – w razie potrzeby – w jakim okresie będzie widoczna dla użytkowników. Pierwszym krokiem po stworzeniu sieci powinien być powrót do zakładki „Devices” i wybór z poziomu każdego AP, jakie sieci mają być propagowane. Warto nadawać urządzeniom nazwy, które od razu będą informować o ich lokalizacji. Dla ułatwienia można zaimportować zdjęcie z planem budynku do kontrolera i nanieść rozmieszczenie wszystkich punktów. Dzięki temu diagnozowanie problemów i lokalizowanie ewentualnych błędów, jakie mogą się pojawić w sieci, będzie znacznie szybsze. Ustalając politykę gości, należy przejść do zakładki „Guest control”. Na każdym kontrolerze można założyć tylko jedną politykę – wszystkie SSID korzystają z tych samych reguł. Ważne, by stworzyć stronę powitalną, na której znajduje się regulamin korzystania z sieci. To skuteczna ochrona przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi, jeśli któryś z gości zdecyduje się na działanie niezgodne z prawem. Strona może być stworzona samodzielnie, w oparciu o http. Można też wykorzystać wzór zaproponowany przez producenta. Warto także zastanowić się zastosowaniem voucherów pozwalających na logowanie. Producent przygotował osobny portal do generowania takich kodów, dzięki czemu osoba zarządzająca nimi nie ma dostępu do całej sieciowej konfiguracji. Zasady działania kodów ustala się indywidualnie, wybierając spośród zróżnicowanych opcji, m.in. czasu działania czy liczby przewidywanych logowań (np. w pokojach najlepiej sprawdzą się te z wielorazowym dostępem). Kontroler może służyć do pierwszej konfiguracji, nie jest wymagane, by pracował w sieci cały czas. Może być włączany tylko po to, by sprawdzić stan sieci, dodać nowe urządzenie lub zmienić ustawienia. Jego bezprzerwowa praca jest niezbędna tylko podczas wykorzystania polityki gości lub roamingu. Funkcjonalność proponowanych rozwiązań, ich wydajność, prostota obsługi, skalowalność i design sprawiają, że podczas wdrażania struktury Wi-Fi warto wziąć pod uwagę ofertę Ubiquiti. Szeroki wybór urządzeń producenta znajdziecie na senetic.pl. Poza najnowszymi rozwiązaniami firma zapewnia fachową pomoc i wsparcie specjalistów.
www.senetic.pl

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *