Chcemy zwiększyć skalę przez dzierżawę

- Z właściciela i operatora własnych hoteli ewoluujemy w kierunku modelu multibrand management company – firmy, która ma w portfelu hotele własne, w zarządzaniu i w dzierżawie. Czyli nasze podstawowe kompetencje – prowadzenie hoteli, chcemy spożytkować w bardziej różnorodny sposób i zwiększyć ich skalę. Management i dzierżawa wymagają mniejszego zaangażowania kapitałowego, a dzięki temu szybciej można zbudować swój portfel hotelowy – mówi w rozmowie z „Hotelarzem” Andrzej Wójcik, prezes Satoria Group. Pełna treść rozmowy w najnowszym wydaniu miesięcznika. Andrzej Wójcik mówi również o planach rozwoju spółki. - Dzisiaj VHM ma w swoim portfolio cztery hotele z 645 pokojami, w tym dwa hotele Hampton by Hilton w Gdańsku i w Łodzi, które w przyszłym roku zostaną oddane nam w dzierżawę oraz dwa ostatnio podpisane projekty na Hampton by Hilton w Olsztynie i Holiday Inn w Warszawie. Prowadzimy kilka zaawansowanych rozmów z inwestorami o kolejnych lokalizacjach, więc mam nadzieję, że do końca roku uda nam się ogłosić jeszcze przynajmniej dwa projekty, a w ciągu dwóch – trzech lat będziemy mieli 10 hoteli w tym modelu – zapowiada Andrzej Wójcik. Prezes Satorii zwraca również uwagę na wysokie ceny działek w Polsce. - Obecna koniunktura gospodarcza w Polsce trwa już ładnych kilka lat, a na rynku hotelarskim szczególnie w ciągu dwóch ostatnich lat poprawiły się wszystkie parametry, więc oczekiwania sprzedających są mocno wygórowane. Jeśli udaje się osiągnąć jakiś racjonalny poziom tych oczekiwań to wtedy dochodzi do transakcji.  Są pewne określone parametry, według których działka w stosunku do wartości całej inwestycji nie powinna przekroczyć 10 – 12 proc. w przypadku hoteli budżetowych, maksymalnie 15 proc., a przy produkcie z wyższej kategorii 20 – 22 proc. Tymczasem zazwyczaj te oczekiwania są dużo wyższe i tu jest problem. Ostatnio przyglądaliśmy się dwóm bardzo atrakcyjnym lokalizacjom, ale cena była zbyt wysoka. Jeżeli mówimy o inwestycji hotelowej, która musi kosztować w przypadku sieciowego hotelu ekonomicznego ok. 50 tys. euro od pokoju pod klucz bez działki, a w wyższych segmentach 65 – 75 tys., tymczasem ktoś żałuje na feasibility kilku tysięcy euro to znaczy, że nie jest to jeszcze inwestor gotowy na profesjonalną inwestycję.- dodaje Wójcik.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *