Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 03/2017, RYNEK HOTELI » Chcemy zwiększyć skalę przez dzierżawę

Chcemy zwiększyć skalę przez dzierżawę

Rozmowa z Andrzejem Wójcikiem, prezesem Satoria Group



O Satoria Group ostatnio najczęściej słychać w kontekście waszej spółki córki VHM Hotel Management, która podpisuje kolejne umowy dzierżawy i zarządzania na hotele sieciowe. Natomiast nie słychać nic o kolejnych inwestycjach własnych. Sześć lat temu w wywiadzie dla „Hotelarza” mówił pan m.in. o planach otwarcia 4-gwiazdkowego hotelu na Mokotowie i hotelu ekonomicznego na Białołęce przy Moście Północnym. Satoria Group postawiła na rozwój przede wszystkim przez dzierżawę i nie planujecie już własnych inwestycji?

Mamy plany inwestycyjne, ale jak to w biznesie, można coś planować, a potem życie te plany weryfikuje, tak jak te dwa projekty. Na Mokotowie mieliśmy już zamkniętą koncepcję hotelu i podpisany list intencyjny na otwarcie dużego, sieciowego obiektu konferencyjnego. Niewiele brakowało, abyśmy ostatecznie zaangażowali się w ten projekt i wystąpili o pozwolenie na budowę. Jednak po końcowej analizie, zanim przystąpiliśmy do realizacji projektu, okazało się – a było to w momencie, gdy ogłoszono rozpoczęcie budowy DoubleTree by Hilton w Wawrze – że gdy oddamy nasz hotel do użytku, na rynku nowych obiektów konferencyjnych panować będzie bardzo duża konkurencja. Doszliśmy do wniosku, że nasze trzy hotele z 690 pokojami w tym rejonie to wystarczająca liczba, za to lokalizacja nie jest wystarczająco konkurencyjna dla tego typu hotelu w stosunku do centrum, gdzie zresztą też powstawały kolejne obiekty.

Ale bardziej konkurencyjna niż Wawer.

Patrząc od strony lokalizacji, rzeczywiście nasza była atrakcyjniejsza, ale z drugiej strony tamten obiekt był większy – my nie mogliśmy stworzyć na naszej działce aż tylu pokoi i tak dużej powierzchni konferencyjnej. Tak więc pozostałaby rywalizacja ceną na dopiero co odbudowującym się wówczas rynku, a hotelarstwo nie na tym powinno polegać. Jeśli chodzi o działkę na ul. Myśliborskiej przy Moście Północnym posiadaliśmy już gotową koncepcję hotelu ekonomicznego, ale po analizie wyników feasibility study stwierdziliśmy, że okoliczna infrastruktura na tamtym etapie, a również i obecnie, jest za słaba, aby wystartować w tym miejscu z takim obiektem. Liczyliśmy, że otwarcie Mostu Północnego bardziej zdynamizuje okolicę, ale na razie to się jeszcze nie zadziało. Projekt ten czeka na swój czas, a my skupiliśmy się na managemencie. Z właściciela i operatora własnych hoteli ewoluujemy w kierunku modelu multibrand management company – firmy, która ma w portfelu hotele własne, w zarządzaniu i w dzierżawie. Czyli nasze podstawowe kompetencje – prowadzenie hoteli – chcemy spożytkować w bardziej różnorodny sposób i zwiększyć ich skalę. Management i dzierżawa wymagają mniejszego zaangażowania kapitałowego, a dzięki temu szybciej można zbudować swój portfel hotelowy. Gdy zaczynaliśmy rozwój tą drogą, byliśmy pionierem na naszym rynku, jeśli chodzi o polski kapitał. Już sześć lat temu zaczęliśmy oferować ten rodzaj usługi, gdzie są trzy strony – inwestor, który chce włożyć pieniądze w produkt hotelowy, ale nie chce się zajmować bezpośrednio biznesem hotelowym, międzynarodowa sieć, która udziela franczyzy na daną markę, a także wiarygodny operator, który to spina przez zarządzanie albo dzierżawę. Założyliśmy, że ten model, który jest standardem na dojrzałych rynkach, będzie się też rozwijał w Polsce. I teraz się to potwierdza. Z roku na rok zgłaszają się do nas coraz poważniejsi inwestorzy ze swoimi projektami. Dzisiaj VHM ma w swoim portfolio cztery hotele z 645 pokojami, w tym dwa hotele Hampton by Hilton w Gdańsku i w Łodzi, które w przyszłym roku zostaną oddane nam w dzierżawę, oraz dwa ostatnio podpisane projekty na Hampton by Hilton w Olsztynie i Holiday Inn w Warszawie. Prowadzimy kilka zaawansowanych rozmów z inwestorami o kolejnych lokalizacjach, mam więc nadzieję, że do końca roku uda nam się ogłosić jeszcze przynajmniej dwa projekty, a w ciągu dwóch – trzech lat będziemy mieli 10 hoteli w tym modelu.

Czyli postawiliście na dzierżawę. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Rozmawiał: Rafał Szubstarski

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Czy polskie hotelarstwo może poradzić sobie bez pracowników ze Wschodu?

Najniższy poziom stopy bezrobocia w kraju spowodował, że niemal wszystkie hotele w Polsce muszą zatrudniać pracowników ze Wschodu. W najnowszym „Hotelarzu” przedstawiamy procedury, koszty, możliwości (...)

Dwie konferencje 2017 za nami

POD PATRONATEM HOTELARZA W dniach 26-27 września na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz 9-10 listopada w Warszawie w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się największa (...)

CAD podpisuje umowę z IHG w obecności wicepremiera

W obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera i ministra rozwoju, Gheorghe Marian Cristescu, prezes Chopin Airport Development oraz David Kellett, wiceprezes ds. rozwoju i analizy inwestycji w (...)

Małgorzata Morek z Orbisu do Hiltona

Małgorzata Morek po 20 latach spędzonych w Grupie Orbis, dołączyła do zespołu Hilton jako dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialna za obszar Polski i Europy Wschodniej. Drugą (...)

Katowicki hotel Best Western Premier Forum zmienia markę na Park Inn by Radisson

Sieć Carlson Rezidor sfinalizowała proces podpisywania umowy dotyczącej otwarcia trzeciego hotelu Park Inn by Radisson w Polsce. W pierwszym kwartale przyszłego roku zadebiutuje pod tą (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:









Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA