Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     
HOTELARZ » 03/2017, ZARZĄDZANIE I MARKETING » Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja – ale jaka? Wybór i kupno działki pod inwestycję hotelową

Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja – ale jaka? Wybór i kupno działki pod inwestycję hotelową

Zasadniczą kwestią związaną z wyborem działki pod obiekt hotelowy jest jej lokalizacja i najbliższe otoczenie. Każdy poszukujący działki pod taką inwestycję na pewno zna powiedzenie hotelarza wszech czasów Conrada Hiltona, że trzy najważniejsze czynniki w wyborze nieruchomości to po pierwsze – lokalizacja, po drugie – lokalizacja i wreszcie po trzecie – lokalizacja. Analizując wyniki hoteli, trudno się z tym nie zgodzić. Obiekty w najlepszych lokalizacjach mogą pozwolić sobie na wyższe stawki niż takie same jakościowo hotele w mniej atrakcyjnych miejscach. Ale co to właściwie znaczy dobra lokalizacja?



Analiza lokalizacji powinna rozpocząć się od danych makroekonomicznych dotyczących danego miasta czy regionu.

Należy przeanalizować:
– czy dane miejsce ma walory biznesowe lub turystyczne, – jakie duże firmy działają w regionie, ile osób zatrudniają,
– jaka jest stopa bezrobocia w regionie (mieście),
– jakie są główne atrakcje turystyczne danego miejsca i czy są to atrakcje sezonowe czy całoroczne, ile osób rocznie je odwiedza,
– jaki jest stan i jakość infrastruktury drogowej i kolejowej,
– ilu pasażerów odprawianych jest na lotnisku mającym bezpośrednie oddziaływanie na daną lokalizację (do około 50 km),
– jakie są perspektywy rozwoju infrastruktury transportowej,
– jaka jest rozpoznawalność i prestiż danego miejsca,
– jak skuteczne są władze miasta/regionu w przyciąganiu różnego typu inwestycji,
– ilu corocznie studentów kończy studia w danym mieście itp.

Kolejny etap analizy makroekonomicznej to analiza danych bezpośrednio związanych z liczbą i strukturą gości w bazie noclegowej:
– średnie obłożenie hoteli w danej lokalizacji (dane są dostępne na stronach Głównego Urzędu Statystycznego, a bardziej szczegółowe w raportach międzynarodowej firmy STR, która dostarcza też informacji o średnich cenach za pokój),
– liczba gości w bazie noclegowej,
– struktura gości (turyści zagraniczni vs. turyści polscy).

Te dane dostarczą informacji o perspektywach danego miejsca. Tak np. duża liczba turystów zagranicznych w bazie noclegowej (zwłaszcza tych z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych) jest przesłanką, na podstawie której można oczekiwać wyższych średnich cen. ANALIZA MIKROOTOCZENIA Wszelkie analizy powinny być sporządzane na podstawie co najmniej ostatnich pięciu lat. Zasadniczym zagadnieniem dla inwestora hotelowego jest analiza liczby noclegów i zmiany w ostatnich latach, gdyż pokazuje to, jaki potencjał posiada dana destynacja. Aczkolwiek należy zachować daleko idącą ostrożność, gdyż niewielka liczba noclegów może wynikać z małej liczby obiektów noclegowych w okolicy, a nie z małego potencjału lokalizacji. Częstym zjawiskiem związanym z inwestycjami hotelowymi jest generowanie nowego popytu na usługi noclegowe właśnie poprzez podaż nowych obiektów. Miejsce nierozpoznawalne może stać się atrakcyjne dzięki powstaniu dobrego obiektu hotelowego, który będzie skłaniał do przyjazdu w dany region. Przykładami takich destynacji w Polsce są Arłamów – osada położona w powiecie bieszczadzkim przy granicy polsko-ukraińskiej, którą wypromował duży kompleks hotelowy o tej samej nazwie, czy Wielki Głęboczek – wieś na Pojezierzu Brodnickim, wypromowana przez kompleks hotelowy Głęboczek Vine Resort & SPA. Należy jednak zachować daleko idącą ostrożność w wyborze nieoczywistych i nierozpoznawalnych destynacji. Prowadzenie hotelu w takim miejscu obarczone jest ryzykiem w wielu postaciach [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Adam Pilczuk, dyrektor ds. strategii i rozwoju w spółce Chopin Airport Development

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.
Bezpłatny newsletter
Najnowsze informacje
2017-08-21 Orbis otworzy hotel w Bukareszcie
2017-08-18 Lobbing przy plaży w Kołobrzegu
2017-08-16 Manor House SPA wygrał w konkursie World Luxury SPA Awards
2017-08-14 Warbud rozbuduje hotel Diament Plaza w Katowicach o 89 pokoi
2017-08-10 DoubleTree by Hilton Wroclaw świętuje rok działalności
2017-08-09 W hotelu Number One otwarto One Harmony SPA & Wellness Center
więcej...

Na piszemy:







Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA