Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 07/2017, ZARZĄDZANIE I MARKETING » Polityka antymobbingowa w hotelu

Polityka antymobbingowa w hotelu

Wojciech Ostaszewski

Mobbing czy też samo podejrzenie mobbingu w hotelu to poważny problem. Poza oczywistymi negatywnymi konsekwencjami dla mobbowanego pracownika stanowić może poważne zagrożenie dla pracodawcy – odpowiedzialność majątkowa pracodawcy za mobbing w hotelu może być bowiem bardzo dotkliwa.



ZZgodnie z prawem, choć może się to wydawać mało intuicyjne, za mobbing w hotelu (generalnie w zakładzie pracy) odpowiada pracodawca i nie ma znaczenia, czy to on mobbinguje, czy mobbingu dopuszcza się inny pracownik (lub pracownicy). Co jednak bardzo ważne, jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 3 sierpnia 2011 r., pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi.

Na czym polega zjawisko mobbingu

W art. 94[3] § 2 kodeksu pracy wskazano, że mobbing to działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu go, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżanie lub ośmieszanie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W wyroku z 20 października 2016 r. Sąd Najwyższy, podsumowując niejako dotychczasowe orzecznictwo dotyczące rozumienia tego pojęcia, zaznaczył, że z ustawowej definicji wynika, iż mobbing polega na wrogim i nieetycznym zachowaniu kierowanym w sposób systematyczny przez jedną osobę lub więcej, głównie przeciwko jednej osobie, która na skutek mobbingu staje się bezradna i bezbronna, poprzez działania mobbingowe o charakterze ciągłym. Zachowania mobbera muszą być naganne, niemające usprawiedliwienia w normach moralnych czy zasadach współżycia społecznego, a taki charakter mogą mieć również niebędące bezprawnymi w rozumieniu innych przepisów zachowania polegające na realizacji uprawnień względem podwładnych czy współpracowników, np. przez zastosowanie kary porządkowej czy wydawanie poleceń. Definicja mobbingu nie wymaga też, aby nękanie lub zastraszanie pracownika było zachowaniem wyjątkowym, odbiegającym znacząco od normalnych zachowań w danym miejscu pracy. Można więc z łatwością wyobrazić sobie sytuację, w której pracownikowi (bez wyraźnej merytorycznej przyczyny, a tylko z powodu np. zatargu z przełożonym) wyznaczane są godziny pracy nocne i popołudniowe pomimo wielokrotnych jego umotywowanych próśb o wyznaczanie godzin porannych. Taka sytuacja może przekładać się [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Wojciech Ostaszewski. Autor jest radcą prawnym w OMLegal Kancelaria Adwokacko-Radcowska

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Małgorzata Chechlińska odpowiada burmistrzowi Zakopanego

Małgorzata Chechlińska zajęła stanowisko w związku z oświadczeniem wystosowanym przez burmistrza miasta Zakopane (pisaliśmy o nim TUTAJ). Poniżej publikujemy pełną treść listu. SZANOWNY PAN LESZEK (...)

Focus Hotels chce otworzyć hotel w Bukareszcie

Polska sieć Focus Hotels otworzyła biuro w Bukareszcie, które będzie odpowiedzialne za rozwój sieci na terenie Rumunii, Węgier, Czech oraz Słowacji. Jak zapowiada Łukasz Płoszyński (...)

Nowy dyrektor regionalny IGHP na Warmię i Mazury – Mariusz Pawliczak z Krasickiego

Mariusz Pawliczak, dyrektor generalny hotelu Krasicki w Lidzbarku Warmińskim został dyrektorem regionalnym Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na Warmię i Mazury. Mariusz Pawliczak jest dyrektorem hotelu (...)

ABC Inwestycji Hotelowych

Wraz z najnowszym wydaniem „Hotelarza” wszyscy prenumeratorzy otrzymają także raport „ABC Inwestycji hotelowych”. Uruchomienie ekonomicznego hotelu ze 100 pokojami wymaga minimum 20 mln zł. Koszt (...)

Prezes Nosalowego Dworu w panelu dotyczącym hoteli resortowych podczas Hotel Trends Poland&CEE

Wiktor Wróbel, prezes zarządu Grupy Nosalowy Dwór, weźmie udział w panelu „Rynek hoteli resortowych w Polsce – kreowanie marki, nakłady i zwrot z inwestycji” podczas (...)
Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:









Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA