Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
     


HOTELARZ » 08/2017, ZARZĄDZANIE I MARKETING » Zakaz konkurencji, czyli jak zabezpieczyć tajemnice hotelu

Zakaz konkurencji, czyli jak zabezpieczyć tajemnice hotelu

Osoby zarządzające niejednokrotnie dysponują informacjami podstawowymi dla działania hotelu lub nawet sieci hoteli, np. o polityce udzielania rabatów, kampaniach marketingowych, pozyskiwaniu klientów korporacyjnych czy wynegocjowanych cenach na dostawę produktów. Ochrona tego typu informacji sprowadza się często jedynie do wskazanej w umowie o pracę klauzuli o zachowaniu poufności.



Można jednak zrobić więcej – instytucją przewidzianą przez prawo pracy dla ochrony informacji wrażliwych związanych z działalnością pracodawcy jest zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

Zgodnie z przepisami, hotel ma prawo zawrzeć z pracownikiem umowę, na mocy której pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec tego hotelu ani też świadczyć pracy na podstawie stosunku pracy lub na jakiejkolwiek innej na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Kodeks pracy, posługując się w art. 1011 § 1 pojęciem „działalność konkurencyjna”, nie definiuje go. W konsekwencji szczegóły zakresu zakazu konkurencji zostały pozostawione stronom umowy (pracodawcy i pracownikowi) z uwzględnieniem kryterium przedmiotu prowadzonej przez pracodawcę działalności. W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjmuje się, że konkurencyjną działalnością jest aktywność przejawiana w tym samym lub takim samym zakresie przedmiotowym i skierowana do tego samego kręgu odbiorców, pokrywająca się – chociażby częściowo – z zakresem działalności podstawowej lub ubocznej pracodawcy. Konkurencja to rywalizacja, współzawodnictwo między podmiotami lub osobami zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu. Zajmowanie się interesami konkurencyjnymi jest więc równoznaczne z działaniem podejmowanym w celach zarobkowych lub udziałem w przedsięwzięciach bądź transakcjach handlowych, których skutki odnoszą się (lub mogą się odnieść), chociażby częściowo, do tego samego kręgu odbiorców. Oznacza to, że zakaz może zarówno odnosić się do faktycznie prowadzonej lub zaplanowanej (potencjalnej) działalności pracodawcy, jak i wykraczać poza tę działalność w sytuacji, gdy interesom pracodawcy zagraża działalność pracownika związana z produkcją dóbr lub świadczeniem usług zbliżonych do działalności pracodawcy, które mogą je zastąpić (wyrok Sądu Najwyższego z 24 października 200 [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Jakub Michalski jest adwokatem, a dr Wojciech Ostaszewski radcą prawnym w OMLegal, Kancelaria Adwokacko-Radcowska

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Małgorzata Morek z Orbisu do Hiltona

Małgorzata Morek po 20 latach spędzonych w Grupie Orbis, dołączyła do zespołu Hilton jako dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialna za obszar Polski i Europy Wschodniej. Drugą (...)

Kolejny soft brand w portfolio Best Western

Best Western Hotels&Resorts ogłosiły jedenastą markę w ramach swoich struktur, będącą zarazem najnowszym soft brandem w portfolio – BW Signature Collection by Best Western. Wraz (...)

Katowicki hotel Best Western Premier Forum zmienia markę na Park Inn by Radisson

Sieć Carlson Rezidor sfinalizowała proces podpisywania umowy dotyczącej otwarcia trzeciego hotelu Park Inn by Radisson w Polsce. W pierwszym kwartale przyszłego roku zadebiutuje pod tą (...)

Finaliści kategorii Dyrektor generalny hotelu sieciowego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu sieciowego. Ogłoszenie laureatów konkursu odbędzie się podczas (...)

Finaliści w kategorii Dyrektor generalny hotelu niezależnego

Przedstawiamy nominacje w kolejnej kategorii konkursu na „Hotelarzy Roku 2017” organizowanego przez miesięcznik „Hotelarz” – Dyrektor generalny hotelu niezależnego. Zwycięzca wyłoniony zostanie przez Kapitułę Konkursu (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:









Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA