Polski rynek hotelarski jedną z gwiazd w Europie

Podczas pierwszej edycji konferencji Hotel Investment Trends Poland & CEE został zaprezentowany „European Hotels & Chains Report 2017” – raport przygotowany przez ekspertów Horwath HTL, światowego lidera wśród firm konsultingowych specjalizujących się w doradztwie dla rynku hotelowego i turystycznego.

„Stworzeniu niniejszego raportu przyświecała próba dokładnego wyjaśnienia obecnej sytuacji oraz kierunku, w którym zmierza rynek hotelowy. Inwestorzy potrzebują przejrzystości, zaś marki muszą wiedzieć, jak wygląda krajobraz konkurencji.”- komentuje James Chappell, Global Business Director, Horwath HTL.

Europa zdominowana przez sieci

Francja i Wielka Brytania dominują pod względem liczby hoteli sieciowych w skali całego rynku (ponad 3,5 tys. obiektów), choć co warte podkreślenia, na rynku brytyjskim stanowią one zaledwie 8,5%, a we Francji dominują niewielkie hotele ze średnio 36 pokojami w obiekcie. Jednak to w Hiszpanii do sieciowych graczy należy ponad 1/3 rynku. Duża penetracja zauważalna jest także w Chorwacji (ponad 24%), jednak międzynarodowe marki hotelowe dość niespiesznie wchodzą na tamtejszy rynek. To doskonałe warunki dla lokalnych graczy, choć niewątpliwie można spodziewać się dalszego umiędzynarodowienia chorwackiego przemysłu hotelarskiego.

Odmiennie wygląda sytuacja w Austrii, gdzie dominują hotele niezależne. Jedynie 2,9% wszystkich hoteli oraz 14,8% wszystkich pokojów hotelowych powiązanych jest z jakąś siecią. Spośród 82 obecnie reprezentowanych marek, 80% to marki międzynarodowe, a ze względu na niską penetrację spodziewany jest napływ nowych marek i wzrost udziału hoteli sieciowych.

Hotele sieciowe dysponują ponad 3-krotnie większą liczbą pokojów w porównaniu z krajowymi obiektami. Dysproporcje te są szczególnie widoczne w Albanii (średnio 99 pokojów w hotelach sieciowych, 16 pokojów w hotelach nie-sieciowych) czy Wielkiej Brytanii (odpowiednio 104 i 16). W czołówce pod względem łącznej liczby pokojów zarówno w hotelach sieciowych, jak i nie-sieciowych, uplasował się Cypr, Chorwacja czy Hiszpania, jako oczywiste miejsca docelowe turystów z całego świata.

Krajowi gracze ustępują pola międzynarodowym markom

Tylko w Hiszpanii i we Włoszech przeważa liczba krajowych marek nad międzynarodowymi. Co warte podkreślenia, Hiszpania (240 marek) nadal rozwija swoją ofertę hotelową, napędzana dynamicznym rozwojem turystyki. Jednak rozwój nowych hoteli jest wciąż spowolniony przez ograniczony dostęp zarówno do kapitału własnego, jak i finansowania przez banki. Co ciekawe we Włoszech, przy stosunkowo niskiej penetracji na poziomie poniżej 15% podaży pokoi, funkcjonuje ponad 200 marek hotelowych, i jak oceniają eksperci Horwath HTL ta solidna baza będzie nadal rosła, a przyspieszenie nastąpi w latach 2017-2020.

Polska jedną z gwiazd w Europie

Jak podkreśla Dariusz Futoma, prezes zarządu Horwath HTL Polska: „Polski rynek hotelarski był ostatnio jedną z gwiazd w Europie i nie ma wątpliwości, że ma przed sobą dobre perspektywy na przyszłość. Ekspansja sieci hotelowych na rynku hotelarskim rośnie i jest nadzieja, że nowe marki hoteli wkrótce wkroczą do naszego kraju.”

Niekwestionowanym liderem jest międzynarodowa sieć Accor z 71 obiektami i ponad 12 tys. pokojami, (co daje średnio 170 pokojów w obiekcie). Na uwagę zasługuje grupa Hoteli Gołębiewski ze średnio ponad 580 pokojami przypadającymi na obiekt.

Na polskim rynku przeważają hotele klasy economy & midscale (blisko 85%), choć wzrasta udział hoteli luksusowych. „W Polsce cały czas jest zapotrzebowanie na hotele 3- i 4-, a nawet 5-gwiazdkowe, a inwestorzy zabiegają o najlepsze lokalizacje w dużych miastach, których zostało już niewiele, co dodatkowo napędza konkurencję. Więc trzeba zacząć patrzeć przez pryzmat budynków mix-used, czyli hotel, biura, czy też retail.” dodaje Dariusz Futoma.

Warszawa i Kraków cechują się najwyższymi liczbami hoteli i pokojów. „Jednak wskaźniki ekonomiczne jasno wskazują, że to Kraków będzie już niebawem mógł kreować nowy popyt, chociażby na marki luksusowe, na które wszyscy mają nadzieje.” podsumowuje Prezes Futoma.

 

 


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Polski rynek hotelarski jedną z gwiazd w Europie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *