Sezon bez mokrych atrakcji?

Autor: Arkadiusz Dawidowski
Zaledwie w ciągu dwóch tygodni marca cała polska branża usług kosmetycznych i SPA stanęła w miejscu. Rynek wart 1,5 mld zł rozpłynął się. A to wszystko z powodu jednego koronawirusa. Oznacza to, że kiedy wyjdziemy z domów, będziemy musieli się zmierzyć z zupełnie inną rzeczywistością. Także w branży SPA, którą ogrania największy w historii kryzys. Nie ma co tego ukrywać. Rok 2020 zapisze się upadkiem wielu obiektów SPA. Część z nich zapewne nie przetrwa obecnej kwarantanny, bo i tak ledwo się bilansowała przed kryzysem. Spotka to zwłaszcza miejsca, które miały bardzo wysokie koszty stałe oraz zbyt małą bazę własnych klientów i na rynku walczyły o swoją pozycję jedynie ceną. Niektóre z nich już zaczynają wyprzedawać część swojego wyposażenia, próbują zwracać niesprzedane kosmetyki do producentów i dystrybutorów, aby w ten sposób pokryć narastające długi. Jednak nawet jeżeli otworzą jakimś cudem swoje drzwi, to szybko będą musiały je zamknąć z powodu… braku klientów. Mniej klientów, mniej przychodów Dlaczego będzie tych klientów mniej niż przed wybuchem pandemii? Niestety dwumiesięczna kwarantanna (do takiej trzeba się przygotować) doprowadzi do dużych przetasowań na rynku pracy i wiele osób zostanie jej pozbawionych lub ich wynagrodzenia bardzo mocno się zmniejszą. Ekonomiści już przewidują, że bezrobocie może wrócić do poziomu dwucyfrowego, czyli takiego, jakie było w latach 90. tuż po zmianie ustrojowej. „Czas beztroskiego konsumeryzmu w Polsce się skończył” – stwierdza Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, największego banku w Polsce. Przewiduje, że Polacy będą musieli ograniczyć swoje wydatki, oraz ostrzega, że dostęp do kredytów będzie dużo trudniejszy. Niestety ten kryzys nie ominie branży usług kosmetycznych i SPA, tak jak stało się to w 2008 r., kiedy światem wstrząsnął upadek części banków i instytucji finansowych. Odpływ klientów będzie spowodowany bowiem dwoma czynnikami: 1. psychologicznym (strach przed zakażeniem; pandemia ma, według zapowiedzi, potrwać przez minimum 12 miesięcy), 2. finansowym (bezrobocie i mniejsze dochody gospodarstw domowych). W rezultacie część klientów zmniejszy częstotliwość swoich wizyt i jeżeli już zdecyduje się wybrać do SPA, to bardzo uważnie będzie wydawać każdą złotówkę, rezygnując zapewne w pierwszej kolejności z drogich zabiegów high-tech, które cieszyły się ostatnio dużą popularnością. Mniej salonów i SPA Zapowiadane przez bankowców ograniczenia w dostępie do kredytów spowodują też, że nowych salonów i SPA będzie powstawać mniej, bo mniej osób i firm będzie stać n [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *