Ogólnopolskie badanie nastrojów na rynku hotelowym po pół roku pandemii. Przede wszystkim niepewność

Autor: Rafał Szubstarski
Jak wyglądają nastroje w polskiej branży hotelarskiej po pół roku pandemii? Zapytaliśmy o to samych hotelarzy w naszym Ogólnopolskim Badaniu Nastrojów na Rynku Hotelowym. Chcieliśmy się dowiedzieć, jak wyglądało tegoroczne lato w ich hotelach i poznać ich prognozy wyników dotyczące przyszłego roku. Jaki obraz wyłania się z tej sondy? Że tak naprawdę są dwa hotelarstwa w Polsce: jedno w regionach turystycznych, gdzie nastroje są w miarę optymistyczne, i drugie w dużych miastach, gdzie nastroje są zdecydowanie pesymistyczne. Wprawdzie zawsze to były dwa światy, ale ich rozwój oraz nastroje wyglądały podobnie, bo uzależnione były od sytuacji w polskiej gospodarce. Teraz kompletnie się rozjechały, a jedyne, co je łączy, to generalny stan niepewności. W naszym badaniu zapytaliśmy hotelarzy o sytuację na rynku pracy – czy ich hotele zwalniały pracowników, o prognozy dotyczące obłożenia i średnich cen w przyszłym roku oraz o przewidywania, kiedy wyniki wrócą do stanu z 2019 r. Otrzymaliśmy 171 ankiet stanowiących reprezentatywną grupę dla polskiego hotelarstwa pod względem kategorii obiektów, ich wielkości, przynależności do sieci (lub nie) oraz lokalizacji. 9 proc. respondentów reprezentowało hotele 5-gwiazdkowe, 30 proc. hotele 4-gwiazdkowe, 37 proc. hotele 3-gwiazdkowe, 4 proc. hotele 2- i 1-gwiazdkowe, a 20 proc. ankiet pochodziło od obiektów nieskategoryzowanych. 28 proc. ankietowanych działa pod globalną marką, 14 proc. w polskiej sieci, a 58 proc. to obiekty niezależne. Jeśli chodzi o wielkość, to 38 proc. respondentów reprezentowało obiekty do 50 pokoi (dominujące na polskim rynku noclegowym), 26 proc. do 100 pokoi, 24 proc. do 200 pokoi, a 12 proc. powyżej 200, z których większość to 4- i 5-gwiazdkowe hotele sieciowe. Jeśli chodzi o lokalizację, były to obiekty od Pomorza Zachodniego po Podkarpackie, od Kołobrzegu, Międzyzdrojów i Łeby po Zakopane, Białkę Tatrzańską, Krynicę-Zdrój i Kotlinę Kłodzką. Znaczącą część stanowili hotelarze z dużych miast, z Warszawą (11 proc. respondentów) i Krakowem (10 proc.) na czele. To jakie nastroje? Podstawowym i najbardziej generalnym pytaniem, jakie im zadaliśmy, było, zgodnie z nazwą badania, pytanie o nastroje: patrząc na przyszłość swojego obiektu, jesteś optymistą, pesymistą czy trudno powiedzieć? I blisko połowa hotelarzy (45 proc.) stwierdziła, że trudno powiedzieć. Bo rzeczywiście trudno powiedzieć, choćby z tak banalnego i nieprzewidywalnego powodu jak ogłaszane przez rząd listy powiatów objętych czerwoną i żółtą strefą. „Po ponownym wznowieniu działalności obiektów noclegowych nasz hotel optymistycznie wracał do stanu sprzed pandemii. Patrząc na przyszłość swojego obiektu jesteś: Niestety poprzez nałożenie na nasz region czerwonej strefy, obłożenie i obroty spadły drastycznie i nie zapowiada się, by sytuacja szybko się poprawiła” – odpowiedział hotelarz z 3-gwiazdkowego obiektu w Nowosądeckiem, który akurat jest pesymistą. Potwierdzają to też m.in. hotelarze z Górnego Śląska, którzy zaczynali mieć pierwsze rezerwacje na jesienne konferencje. „Pojawiliśmy się tylko wśród powiatów zagrożonych dodatkowymi obostrzeniami i wszystkie rezerwacje spadły” – przyznaje hotelarz z Katowic. „Sytuacja jest nieciekawa. Turyści zagraniczni rezygnują z wyjazdów przez wprowadzanie kwarantanny w kraju pochodzenia. Sytuacji nie poprawia też działanie rządu, który wprowadza strefy zakażone i tym samym zniechęca do przyjazdu turystów” – napisał inny hotelarz z Wieliczki. „Jesteśmy małym obiektem noclegowym w Poznaniu. Czy w twoim obiekcie doszło do zwolnień pracowników etatowych w pierwszych miesiącach pandemii marzec- -czerwiec? Jeśli doszło, to na jaką skalę? Czy w twoim obiekcie po zakończeniu wsparcia z tarczy antykryzysowej doszło do zwolnień pracowników etatowych / są planowane zwolnienia? Jeśli doszło, to na jaką skalę? html> [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *