Kontrola finansowa w hotelowym SPA

Autor: Anita Bajdalska
Kontrola finansowa departamentów SPA w hotelu ma najczęściej formę audytu wewnętrznego, przeprowadzanego przez dział księgowości. Czy jest to dobra metoda? Może nie do końca obiektywna, ponieważ księgowość z reguły nie ma pojęcia o tym, jak powinno funkcjonować SPA. Można skorzystać z audytu zewnętrznego firmy, która będzie posiadała wystarczającą wiedzę o tym, co i jak kontrolować, a także jak okreśłone aspekty funkcjonowania SPA bezstronnie oceniać. Jest kilka kryteriów, które należy wziąć pod uwagę podczas zlecenia takiej kontroli. Jedną z podstawowych kwestii jest sprawdzenie zgodności działania poszczególnych elementów SPA z wymogami prawnymi. Kryteria prawne W przypadku działalności obiektów SPA & wellness są to w głównej mierze działania związane z ustaleniem uprawnień do wykonywania zabiegów przez pracowników SPA. Podstawowe pytania, na które musi otrzymać odpowiedź kontroler, dotyczą poziomu wykształcenia kierunkowego osób wykonujących zabiegi. Czy dany terapeuta ma wystarczające kwalifikacje zawodowe do tego, aby wykonywać zabiegi z menu SPA, czy jednak należy odsunąć go od niektórych zabiegów z powodu braku odpowiednich kwalifikacji? Czy personel SPA posiada odpowiednie przeszkolenie z zakresu obsługi specjalistycznych urządzeń, na bazie których wykonywane są zabiegi w hotelowym SPA? Na te pytania muszą odpowiedzieć osoby zarządzające departamentami SPA. Inną kwestią prawną, na którą należy zwrócić uwagę, są przepisy sanepidu. Czy wykonywane są zabiegi z przerwaniem ciągłości skóry? Czy jest autoklaw (urządzenie do sterylizacji narzędzi), a jeśli tak, to jaki? Czy prowadzona jest ewidencja sterylizacji i podpisana umowa na odbiór odpadów medycznych, jeśli takie są w SPA produkowane? Ostatnim – ale rozległym – zagadnieniem prawnym są przepisy RODO, tym ważniejsze, że w tym przypadku chodzi o dane wrażliwe, które wymagają bardzo starannego zabezpieczenia i przeszkolenia w tym zakresie wszystkich pracowników SPA. Sprawdzeniu podlegają kwestie: jak zbierane są te dane, kto jest do tego uprawniony, a co najważniejsze – jak są zabezpieczone i gdzie przechowywane? Kryterium racjonalnego działania Kolejnym, bardzo ważnym z punktu widzenia finansowego, jest kryterium racjonalnego działania, pozwalające na ocenę wydajności i efektywności prowadzenia biznesu SPA. Jak to sprawdzić i co należy wziąć pod lupę? Zacząć należy od sprawdzenia relacji kosztów do cen za finalne usługi SPA. W tym celu, aby móc zweryfikować rentowność hotelowego SPA, należy sprawdzić szczegółowe kalkulacje zabiegowe. N [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *