HIT PO PANDEMII

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz, Wiktor Kołakowski
23 maja w hotelu Renaissance Warszawa odbyła się – pierwsza po trzech latach w pełni stacjonarna bez żadnych obostrzeń – konferencja HIT. Hotel Investment Trends Poland & CEE to największa platforma networkingowa dla inwestorów hotelarskich i uczestników procesu inwestycyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku zgromadziła ponad 300 uczestników, którzy mogli się wreszcie spotkać bezpośrednio w różnych konfiguracjach. Wydarzenie można uznać za symboliczne zamknięcie okresu pandemii w polskim hotelarstwie. Jednak wyzwań nadal nie brakuje, a do optymizmu jeszcze daleko. Chociaż wyniki na wielu rynkach szybko rosną, a na niektórych przewyższają już wyniki z – benchmarkowego jeszcze przez kilka lat – roku 2019. Podczas wydarzenia „Hotelarza” wreszcie mogli się spotkać inwestorzy, właściciele, top managerowie sieci hotelowych – globalnych i polskich, operatorzy, architekci, projektanci wnętrz, przedstawiciele banków, funduszy inwestycyjnych, deweloperów oraz najlepsi dostawcy produktów i usług dla hotelarstwa. Była to już piąta edycja wiosennej konferencji HIT – Hotel Investment Trends Poland & CEE, odbywającej się od 2017 r., ale pierwsza stacjonarna od maja 2019 r. Ostatnia edycja konferencji HIT odbyła się w maju 2020 r., zaraz po zniesieniu pierwszego lockdownu, zresztą w zapowiadanym jeszcze przed pandemią terminie. I z panelistami obecnymi fizycznie na żywo w studiu telewizyjnym, ale z sygnałem w najwyższej jakości HD, tyle że z uczestnikami po drugiej stronie ekranu. Była to zresztą chyba pierwsza profesjonalna konferencja, nie tylko branżowa, tak zorganizowana – nie na teamsach, zoomie czy skajpie, ale na zawodowej platformie ze stacjonarną obecnością panelistów. Kolejna edycja była połączona z naszą jesienną linią konferencji Hotel Trends – i odbyła się w… styczniu 2021 r. w podobnej formule, tyle że z panelistami obecnymi fizycznie na scenie w sali balowej Renaissance, ale nadal w wersji ze „zdalnymi” uczestnikami. – Witamy państwa po raz pierwszy od trzech lat z tej sceny, na konferencji, która stanowi symboliczne zamknięcie czasów pandemii. Ale w sytuacji, która stwarza zupełnie nowe wyzwania przed branżą hotelarską – mówił Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”, podczas otwarcia konferencji. A rozmawiać było o czym. Konferencję rozpoczęło wystąpienie Iwana Louna, przedstawiciela Stowarzyszenia Ukraińskich Hoteli i Resortów. – Dziękuję za te setki tysięcy noclegów udzielonych naszym rodzinom – powiedział Iwan Loun. Mówił także o sytuacji branży hotelowej w swoim kraju, zachęcał inwestorów do budowy hoteli w Ukrainie, kiedy wojna się już skończy. – Po wojnie Ukraina będzie zupełnie nowym krajem. I wtedy UHRA będzie waszym partnerem na atrakcyjnym rynku ukraińskim. A te hotele potrzebować będą profesjonalnego zarządzania – zwrócił się do polskich hotelarzy. Wystąpienie odnosiło się z jednej strony do wojennej codzienności Ukrainy, z drugiej natomiast – do sytuacji hotelarzy i pracowników sektora hotelowego, wzbudzając bardzo wiele emocji wśród uczestników. Iwan Loun przedstawił dane pokazujące, jak hotelarze radzą sobie w różnych regionach Ukrainy – od terenów objętych najcięższymi działaniami wojennymi po te, na których wojna odcisnęła niewielkie piętno. Zwrócił też uwagę, że nie tylko same zniszczenia i walki, ale również ucieczka z kraju około 5,8 mln osób, a więc też pracowników hoteli, ma ogromny wpływ na złą sytuację branży w niektórych regionach Ukrainy. Nele Magi, senior account manager – industry partners w firmie STR, przedstawiła, jak wyniki polskich hoteli prezentują się na tle regionu i całej Europy. Okazało się, że niemal najlepiej na całym kontynencie. Jak pokazała w swojej prezentacji, po załamaniu wywołanym pandemią powraca życie do głównych miast Europy. – Widać również ożywienie na rynku polskim. Wskazuje na to rosnący RevPAR we wszystkich miejscach w Polsce – mówiła Nele Magi. – Wróciła skłonność do podróżowania wypoczynkowego w granicach poszczególnych krajów, ale poziom realizowanych podróży międzynarodowych wciąż wynosi -30 proc. w stosunku do czasu sprzed pandemii. Pierwszy panel, moderowany przez Dorotę Malinowską z ProValue, dotyczył przyszłości poszczególnych segmentów rynku hotelowego. Czołowi właściciele i prezesi grup hotelowych z Polski i Europy dyskutowali o szansach i zagrożeniach dla rozwoju przemysłu hotelarskiego w obecnej sytuacji, a także o prognozach rynkowych na najbliższe miesiące i lata oraz o tym, jak zmienia się sposób zarządzania branżą w tych pełnych wyzwań czasach. – Koncentrujemy się na konwersjach. Widzimy więcej zapytań o franczyzę i podpisujemy więcej takich umów. Zainteresowanie tym wynika z przekonania właścicieli, że to daje im większą kontrolę nad swoim biznesem i możliwość zwiększenia przychodów – stwierdził Ivica Cacic, regionalny wiceprezes ds. rozwoju Marriott International na Europę Wschodnią. – Jeśli chodzi o nowe inwestycje, to nie należy ich [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *