Outsourcing pracowników – ratownicy z WOPR, masażystki z Azji

Autor: Anita Bajdalska

Hotele szukają pracowników niemal do każdego departamentu. W hotelowych SPA także jest kłopot. Jak sobie z tym poradzić?

Najprostszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z rozmaitych agencji pracy lub też z firm zewnętrznych, które oferują pracowników. Czy to jest korzystne rozwiązanie?

I kluczowe pytanie: dla kogo korzystne?

W hotelowych strefach SPA & wellness potrzebni są zarówno terapeuci wykonujący zabiegi, pracownicy recepcji, jak i ratownicy czy instruktorzy fitness. Nie na każdym stanowisku można się wspomóc pracownikami z agencji, ponieważ nawet agencje takich nie mają.

Rozwiązanie problemu braku ratowników?

Zmiana przepisów Zacznijmy od ratowników, czyli osób, które muszą mieć uprawnienia do tej pracy. Kursy organizowane w Polsce przez WOPR (choć nie tylko) szkolą nowych ratowników, ale praktycznie nie wypuszczają ich na rynek, ponieważ od razu oferują im zatrudnienie w swoich obiektach, którymi zarządzają. To sprawia, że po zakończeniu szkolenia na rynek pracy trafia tylko mała część osób. Instytucje szkolące mają osobowość prawną, zatem mogą prowadzić działalność gospodarczą i to robią: oferują obsługę ratowniczą basenów hotelowych lub innych i na tym zarabiają. Mając dostęp do świeżo wyszkolonych ratowników, przejmują ich już na starcie, a to sprawia, że jest popyt (generowany przez przestarzałe przepisy), a nie ma podaży w postaci nowych osób, które można by zatrudnić w hotelowych SPA.

W związku z tym hotele, chcą czy nie, zdane są na oddanie zarządzania basenami, bo w przeciwnym razie musiałaby je zamknąć. Nikt nie zdecyduje się na to, ponieważ natychmiast odbiłoby się to na sprzedaży pokoi. Zatem muszą płakać i płacić. Agencje sprowadzające pracowników z Azji nie mogą zaoferować ratowników, ponieważ nie mają oni odpowiednich dokumentów, które wymagane są w Polsce. To sprawia, że hotele skazane są na firmy polskie, które konkurują (jeśli w ogóle, bo konkurencja jest niewielka, a nawet można powiedzieć, że prawie żadna) między sobą. Konkurują tylko ceną za godzinę pracy ratowników, rzadko kiedy jakością i serwisem.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest wyłącznie zmiana przepisów i odejście od definicji pływalni w obszarach wodnych hoteli. Małe baseny hotelowe nie powinny by

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *