Prognoza zamiast wróżenia z fusów



Marta Kuniszyk


Autorka, dr nauk ekonomicznych, jest dyrektorem działu rozwoju
w biurze zarządu Orbis SA, wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie


Średnia cena po jakiej hotel powinien sprzedawać pokój jest jednym z podstawowych parametrów umożliwiających prawidłowe skonstruowanie biznesplanu. Niestety często inwestorzy określają ją z sufitu.




Zajmowaliśmy się już jedną z "najszybszych" metod prognozowania średnich cen, tzw.
regułą kciuka, która jest przydatna w przypadku budowy nowego hotelu. Reguła ta, czyli rule of tumb, w określonych warunkach może również znajdować zastosowanie przy modernizacji obiektu już istniejącego. Teraz materiale, zgodnie z zapowiedzią, proponuję metodę bardziej skomplikowaną nazwaną Hubbart Formula, która służy prognozowaniu średniej ceny pokoju.


Przy określaniu średniej ceny bierze ona pod uwagę wszystkie najważniejsze dla powodzenia inwestycji elementy, tzn. koszty hotelu, oczekiwaną przez inwestora stopę zwrotu oraz możliwą do osiągnięcia w danych warunkach rynkowych frekwencję. Stosując tę metodę, wędrujemy po rachunku wyników od dołu - czyli od oczekiwanego zysku netto - do góry poprzez koszty stałe, niepodzielone, operacyjne, przychody aż do średniej ceny (z tego względu metoda ta nazywana jest również "bottom up approach", czyli w wolnym tłumaczeniu metodą zbliżania się).




Formuła Hubbarta krok po kroku


Krok 1.

Określamy wymaganą stopę zwrotu z naszej inwestycji (ROI). Stopa ta liczona jest według wzoru: ROI = zysk netto/nakład inwestycyjny x 100 proc.


Krok 2.

Ustalamy - na podstawie o oceny rynku - możliwą do osiągnięcia frekwencję w segmencie jaki reprezentować ma nasz hotel oraz obliczamy odpowiadające jej sprzedane pokojonoce.


Krok 3.

Obliczamy wysokość zysku netto, zapewniającego osiągnięcie oczekiwanego ROI. W tym celu mnożymy ROI przez wysokość nakładu inwestycyjnego.


Krok 4.

Ustalamy wysokość zysku brutto, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *