Amerykańskie firmy hotelowe, od Marriott International, po Booking Holdings, planują cięcia swoich budżetów i zatrudnienia przed przyszłym rokiem, spodziewając się spadającego popytu na podróże rekreacyjne ze strony podróżnych o niższych dochodach — pisze "Yahoo! Finance".
W USA daje się zaobserwować zmniejszony popyt na hotele budżetowe, co przekłada się na ograniczenie dynamiki wzrostu całego sektora. Firma CoStar, zajmująca się analizą rynku, oraz Tourism Economics, zajmująca się danymi o podróżach, obniżyły w listopadzie prognozę wzrostu przychodów z pokoi do 2025 r. do 1,8% z 2,6% prognozowanych wcześniej.
-Spodziewamy się, że te ostatnie trendy ulegną złagodzeniu, a ogólny wzrost popytu będzie nieco silniejszy w przyszłym roku – powiedział Aran Ryan, dyrektor ds. badań branżowych w Tourism Economics, przekonując jednocześnie, że konsumenci o wyższych dochodach nadal mają silne zamiary podróżowania.
Marriott zwolni 800 osób, oszczędzają też pozostali
Cięcia mają miejsce w całej branży rekreacyjnej, od hoteli, po portale rezerwacyjne. Operator hotelowy Marriott poinformował inwestorów w tym miesiącu, że obniży swoje roczne koszty o 80 do 90 milionów dolarów, dodając, że zwolni ponad 800 pracowników na poziomie korporacyjnym w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Booking.com, poinformował z kolei, że planuje zredukować zatrudnienie po tym, jak już spowolnił wzrost zatrudnienia w ciągu ostatniego roku. W trzecim kwartale zatrudnienie w Booking wzrosło o 3% rok do roku w porównaniu z 13% wzrostem rok wcześniej.
Kolejnym podmiotem zapowiadającym zwolnienia jest operator ośrodków narciarskich Vail Resorts, który poinformował, że do końca 2026 roku planuje 100 milionów dolarów rocznych oszczędności kosztów, z planami redukcji obejmującej 14% siły roboczej.
Cięcie kosztów dzięki AI
Niektóre firmy twierdzą, że będą w większym stopniu polegać na automatyzacji, aby obniżyć koszty. Norwegian Cruise Line Holdings, ciesząca się rekordowym popytem na rejsy wycieczkowe, planuje ogromne oszczędności dzięki konsolidacji działalność back-office w tym zastosowaniu tanich technologii.
Marriott Vacations Worldwide, która oddzieliła się od Marriott International w 2011 roku, planuje zaoszczędzić od 50 do 100 milionów dolarów rocznie w ciągu najbliższych dwóch lat, częściowo również dzięki działaniom na rzecz automatyzacji.
Zobaczymy jak będzie z rynkiem noclegów w Polsce. Na razie wydaje się, że jest OK.