Już po raz 16. „Hotelarz” przyznaje nagrody 7 NAJ (bo w siedmiu kategoriach). Wyróżniamy nimi ludzi, hotele, sieci i wydarzenia za ich NAJwiększy wpływ na polski rynek hotelarski w mijającym roku. Roku wypełnionym różnorodnymi aktywnościami hotelarzy, otwarciami nowych, spektakularnych hoteli, transakcjami i ogłoszeniami nowych projektów

CZŁOWIEK ROKU POLSKIEGO HOTELARSTWA
LESZEK MIĘCZKOWSKI

20 lat temu Leszek Mięczkowski, już wówczas doświadczony hotelarz, który zarządzał pierwszymi obiektami sieci Qubus Hotel, stworzył firmę operatorską Dobry Hotel. Obecnie jest to największy tzw. third party operator (TPO) na polskim rynku. To firma specjalizująca się w dzierżawie i zarządzaniu obiektami hotelowymi, która zaczynała od niewielkich obiektów w Trójmieście, a teraz osiąga roczne przychody na poziomie ponad 200 mln zł. W jej portfolio znajduje się 30 obiektów sieciowych i niezależnych wraz z przygotowywanymi do otwarcia (lub do wejścia do grupy) na wszystkich największych rynkach miejskich w Polsce: Warszawie, Krakowie, Trójmieście, we Wrocławiu, w Poznaniu, a także na największych rynkach turystycznych: w Zakopanem, Mikołajkach, Jastarni i Kołobrzegu. Tylko w tym roku grupa powiększyła się o Teatro Hotel w Warszawie przy Nowym Świecie, Shuum Boutique Wellness Hotel w pierwszej linii brzegowej w Kołobrzegu i N.33 Apartamenty w Mikołajkach koło swojego 5-gwiazdkowego hotelu Mikołajki Leisure & Spa, łącznie z ponad 150 pokojami, a także podpisała umowę na wprowadzenie H15 Luxury Palace w Krakowie pod marriottowską markę The Luxury Collection, pod którą działa na razie tylko warszawski Bristol. Jeszcze w 2023 r. do grupy dołączyły 5-gwiazdkowy Haffner w Sopocie i nowo otwarty 5-gwiazdkowy Unicus Palace przy ul. Sławkowskiej oraz 4-gwiazdkowy Hyatt Place i N.33 Apartamenty w Krakowie,łącznie z ok. 370 pokojami, 5-gwiazdkowy Unicus Palace przy ul. Floriańskiej wszedł pod debiutującą w Polsce markę Wyndham Grand, a H15 Boutique Hotel w Warszawie do marriottowskiej sieci marketingowej Design Hotels. Grupa ma już podpisane umowy na zarządzanie powstającymi hotelami kolejnych inwestorów, m.in. AC by Marriott w Porcie Praskim w Warszawie, na Wyspie Spichrzów w Gdańsku, Starym Mieście w Krakowie, nad Jeziorem Ukiel w Olsztynie, który ma działać pod jedną z marek hiltonowskich, w Świnoujściu i Kościelisku, planuje też rozwój na rynkach zagranicznych. M.in. w tym celu Dobry Hotel przeprowadził w tym roku całościowy rebranding i stworzył markę własną Destigo Hotels. Co szczególnie warte podkreślenia, w Grupie Dobry Hotel w 2019 r. było 10 obiektów, natomiast w połowie 2024 r. już 24 (i co najmniej sześć w przygotowaniu) z ponad 1,6 tys. pokoi, czyli ten dynamiczny rozwój przypadł na najtrudniejsze dla polskiego hotelarstwa lata. Imponujący wzrost sieci stworzonej i zarządzanej przez Leszka Mięczkowskiego. „Generalnie jako firma mamy teraz dobry czas” – ocenił w lipcowym wywiadzie dla „Hotelarza” prezes Dobrego Hotelu.
WYRÓŻNIENIA
WŁADYSŁAW GROCHOWSKI
Twórca największej polskiej sieci hotelowej opartej na kapitale prywatnym – Hotele Arche, dwukrotny zdobywca tytułu Człowieka Roku Polskiego Hotelarstwa, po raz pierwszy w 2016 r., nie zwalnia ani na chwilę tempa. W tym roku sieć powiększyła się o dwa następne obiekty: Arche Nałęczów Sanatorium Milicyjne i Arche Klasztor Wrocław, otwarty został drugi etap Arche Mielno Fabryka Samolotów z jedną z największych przestrzeni eventowych w Polsce o powierzchni ponad 3,5 tys. m kw. w zabytkowym hangarze i kolejnymi pokojami, kompleks Arche Folwark Łochów powiększył się o 1,2 tys. powierzchni konferencyjnej, stając się jednym z największych centrów konferencyjno- eventowych na Mazowszu, trwają zaawansowane prace przy Arche Metalowiec Muszyna i Arche Gdańsk Airport. Ale przede wszystkim Władysław Grochowski ma misję, którą konsekwentnie realizuje – ratowania zrujnowanych zabytków, dzięki wprowadzaniu do nich funkcji hotelowych. Tylko w grudniu kupił Famuły w centrum Łodzi, byłą Hutę Szkła Julia w Szklarskiej Porębie, Młyny Stoisław w Koszalinie, a także Pałac Donnersmercków w Siemianowicach Śląskich, zaś w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy Starą Olejarnię w Szczecinie, Starą Papiernię w Konstancinie-Jeziorna, Fort Szczęśliwice w Warszawie, Elektrociepłownię Szombierki w Bytomiu, Młyn Szancera w Tarnowie. Wszędzie planowane są duże kompleksy hotelowo- -eventowo-kulturalne, które z jednej strony wzbogacą polski krajobraz hotelowy o znaczące obiekty, a z drugiej – aktywizować będą lokalne społeczności. Nadrzędnym celem, którym się kieruje Władysław Grochowski, jest podniesienie świadomości społeczeństwa, dotyczącej konieczności ochrony swojego dziedzictwa narodowego przez przybliżanie gościom, turystom i lokalnym mieszkańcom fascynujących historii tych miejsc. A dzięki temu samo hotelarstwo jako całość zyskuje większy prestiż. I oczywiście zawsze na Władysława Grochowskiego można liczyć w trudnych sytuacjach – Grupa Arche już w pierwszych dniach powodzi przeznaczyła na wsparcie potrzebującym 5 mln zł.
RAFAŁ KINCER
Został prezesem Polskiego Holdingu Hotelowego – największej polskiej grupy hotelowej – pokonując blisko czterdziestu kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu rady nadzorczej PHH. Stał się w ten sposób jedną z najważniejszych, o ile nie najważniejszą, postacią w polskim hotelarstwie, zarządzając grupą hotelową, skupiającą ponad 50 hoteli i obiektów hotelowych, dysponujących łącznie ponad 5 tys. pokoi. Jego strategiczne decyzje będą miały wpływ na cały rynek hotelarski w Polsce. A Grupa Kapitałowa PHH, poza tym że posiada przy największych polskich lotniskach sieciowe hotele Marriotta, Hiltona i IHG, jest też największym inwestorem na polskim rynku hotelowym, wprowadzającym po generalnych remontach swoje obiekty pod międzynarodowe marki lub pod markę własną Halo. W tym roku ruszyły Holiday Inn Express w Lublinie, Aiden by Best Western w Łodzi i Halo Rycerski w Szczecinie. W następnym ruszają Four Points by Sheraton we Wrocławiu i w Poznaniu, voco w Katowicach i Mövenpick w Świnoujściu, trwają prace przy Royalu w Krakowie pod marriottowską markę Le Meridien, pod Best Western Plus ma wejść ośrodek Geovity w Dąbkach, a pod Halo m.in. obiekty w Międzyzdrojach, Mrzeżynie, Krynicy, Zakopanem, Wiśle. Niektóre obiekty, które weszły do GK PHH wystawione były na sprzedaż, część miała przejść duże remonty, na które ogłaszane były przetargi. Na razie są wstrzymane, a cały rynek wykonawców i dostawców czeka na ich rozstrzygnięcie. W rękach Rafała Kincera są teraz pieniądze, które mają wpływ na sporą część rynku. Tylko za pierwsze trzy kwartały grupa odnotowała przychody na poziomie ponad 400 mln zł, a zysk brutto ponad 70 mln. Rafał Kincer ma wieloletnie doświadczenie w działalności dewelopersko-hotelowej. Do PHH trafił z firmy Marvipol Development, gdzie odpowiadał za budowę hotelowego pionu operacyjnego, współpracę z sieciami hotelowymi oraz zarządzanie Royal Tulip Warsaw Center. Wcześniej był m.in. prezesem sieci Hotele Diament, firmy Armada Development z Bytomia i dyrektorem operacyjnym sieci NAT.
DEBIUT ROKU
RADISSON RED, Kraków

Otwarte pod koniec czerwca w kompleksie Unity Centre 4-gwiazdkowy Radisson RED Hotel z 229 pokojami i Radisson RED Apartments z 46 apartamentami w ciągu pół roku zebrały 1,7 tys. opinii na Booking.com, a średnia ocen wynosi 9,1. Jak każdy hotelarz wie, nie jest o to łatwo w pierwszych miesiącach funkcjonowania obiektu „na dotarciu”, jeśli nie jest się kameralnym obiektem butikowym, a w dodatku dwie części mieszczą się w oddzielnych budynkach, co może powodować negatywne zaskoczenie wśród gości. Ale, jak widać, jest możliwe. „Jeden z lepszych hoteli, w których byliśmy, recepcja i obsługa top klasa, wyciszenie i wyposażenie pokoju ponad oczekiwania! Jeśli będzie ponowna możliwość odwiedzenia Krakowa to na pewno zostaniemy w tym hotelu”, „Bez słabych punktów. Ponad oczekiwania. Personel idealny, czystość, design, atmosfera. Niezwykle pomocni pracownicy, za co szczególnie dziękujemy, gdyż pomagali w sprawach, które niekoniecznie wchodziły w zakres ich obowiązków”, „Pomimo rozmiaru hotelu i dużej ilości gości czuliśmy się indywidualnie potraktowani jak w malutkim hoteliku”, „Wystój hotelu jest niesamowity - przebił wszystkie dotychczasowe hotele, w których byliśmy”, „Wystrój, obsługa na recepcji i na śniadaniach. Wszystko na wielki plus”, „Cały personel, od recepcji po kelnerów restauracji, był wspaniały i przyjazny. Zatrzymamy się tam ponownie, jeśli będziemy w Krakowie – bez namysłu”, często podkreślane „mega wygodne łóżka, poduszki to po prostu marzenie”. Podsumowując te opinie:
„hotel pod każdym względem absolutnie fantastyczny”, „wszystko jest na najwyższym poziomie”, „uśmiechnięty personel, pyszne śniadania, super lokalizacja, piękny hotel”, „kocham Kraków, kocham tu wpadać na chwilę i na dłużej, kocham krakowskie tramwaje, a teraz pokochałem ten hotel. Dziękuję, i do zobaczenia”. Radisson RED to marka charakteryzująca się nieformalną atmosferą, odważnym designem i świeżym podejściem do tradycyjnej gościnności, stawiająca na wyjątkowe wrażenia estetyczne. Dlatego nadrzędnym celem krakowskiej inwestycji
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz