Rok 2024 w hotelowych SPA– jaki był? Rok 2025 – jaki będzie?

Autor: Anita Bajdalska

Koniec roku to czas na podsumowania. Jaki był 2024 rok w branży hotelowych SPA? Lepszy niż
oczekiwano, gorszy? Z jakimi wyzwaniami trzeba było się mierzyć w tym roku? Z jakimi wyzwania
będą musiały się mierzyć hotelowe SPA w przyszłym?

Jak wyglądał rok 2024 w biznesie hotelowych SPA?

Nie był zły, był w miarę stabilny. Początek roku przyniósł nadzieje na zmianę stawki VAT na usługi wellness. Wszyscy w branży czekali na te zmiany, które były zapowiadane od dłuższego czasu. I 1 kwietnia nastąpiła zmiana stawki z 23 na 8 proc., ale nie na wszystkie usługi, tylko tzw. beauty. Nie ma co ukrywać, że branża poczuła się mocno zawiedziona tą decyzją, bo jak wytłumaczyć różnicę między pracą manicurzystki a pracą masażystki, która musi płacić wyższy VAT?

Pracuje tak samo ciężko – a nawet bardziej, bo wysiłek fizyczny jest większy niż przy manicure. Ta decyzja była i nadal jest uważana za mocno krzywdzącą i niesprawiedliwą. Przykładowo: kosmetolog, który wykonuje zabieg na twarz, oddaje 8 proc. VAT, a ta sama osoba, wykonując masaż, musi oddać 23 proc. VAT?

Czy na pewno o to chodziło w tej zmianie?

Pozostaje wierzyć, że ta różnica w wysokości VAT zostanie z czasem zniesiona. Masaże są przecież formą profilaktyki zdrowotnej. Brak pracowników… W 2024 r. pojawiły się nowe obiekty hotelowe z departamentami SPA w górach i nad morzem, jeszcze więcej zapowiadanych jest na rok 2025. Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć?

Na pewno z brakiem pracowników. Brakuje ich już w tych obiektach, które funkcjonują, a co dopiero kiedy powstaną kolejne. Prostym wyjściem wydaje się outsourcing pracowników z Azji, ale tyle ile jest plusów takich decyzji, tyle i minusów. Na plus można zaliczyć na pewno sam fakt, że są firmy, które specjalizują się w sprowadzaniu ich do Polski. Ważne jest tylko, aby sprowadzały fachowców, a nie osoby po kilkudniowych kursach. Powinni one władać angielskim przynajmniej w stopniu komunikatywnym i chcieć (potrafić) zintegrować się z innymi pracownikami SPA. Minusem są różnice kulturowe, które nie zawsze potrafią pokonać pracownicy z Azji. Oczywiste jest, że trzeba im pomóc w tej sytuacji i jest to obowiązek kadry zarządzającej, ale taka wola musi być także po drugiej stronie. Nie zawsze tak jest. Sporym wyzwaniem jest „cena”, jak

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *