IGHP – przedwyborcze rozliczenie

Autor: Rozmawiał Rafał Szubstarski

Rozmowa z Ireneuszem Węgłowskim, prezesem Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Jesienią odbędzie się XI Walne Zgromadzenie Członków IGHP połączone z wyborami nowych władz na czteroletnią kadencję. Będzie to również pana 10-lecie na stanowisku prezesa Izby. Zacznijmy więc od takiego krótkiego podsumowania, jak Izba zmieniła się w ciągu tych 10 lat?

To jest już zupełnie inna organizacja. Wówczas mieliśmy nieco ponad 100 członków i tendencja była spadająca. W tej chwili mamy ich ponad 600 i ponad 670 hoteli, bo niektórzy członkowie mają w grupie więcej niż jeden hotel. Bardzo rozwinęliśmy też segment członkowski dostawców dla branży HoReCa, a wśród nich 70 członków, którzy reprezentują firmy dostarczające usługi i produkty do hoteli, co nas bardzo cieszy. Są również szkoły zawodowe i wyższe. Bardzo mocno stawiamy na tę współpracę, bez niej nie będzie profesjonalnych kadr dla naszej branży. Dlatego od czterech lat organizujemy konferencję dla nauczycieli zawodu. Ponadto jesteśmy partnerem branżowym jedynego w kraju Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie hotelarstwa, zlokalizowanego w Zespole Szkół w Biedrzychowicach na Dolnym Śląsku.

Moim zdaniem jakość przygotowania przyszłych pracowników branży jest powinnością Izby i wpisuje się w nasze DNA. Poza działalnością wspierającą edukację formalną, rozwinęliśmy własną markę szkoleń dla hotelarzy, które prowadzą eksperci w branży. Innym naszym ważnym obszarem zaangażowania jest dobra legislacja dla przedsiębiorców HoReCa, zarówno w wymiarze polskim, jak i europejskim. Od dziesięciu lat jesteśmy jedynym reprezentantem Polski w HOTREC – europejskiej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia branżowe z ponad 30 krajów. Mamy dzięki temu wpływ na dobre zmiany w legislacji na poziomie UE np. w zakresie zakazu stosowania wąskich klauzul OTA i uregulowania najmu krótkoterminowego. Powszechnie znana jest rola Izby w niesieniu pomocy hotelarzom np. podczas kryzysu związanego z pandemią, powodzią lub działaniami interwencyjnymi kierowanymi do organów administracji publicznej. To oczywiście nie wyczerpuje wszystkich aspektów funkcjonowania Izby, która stała się wszechobecna w życiu hotelarzy.

SPRAWA BYŁEGO SEKRETARZA GENERALNEGO

Chociaż w ubiegłym roku wśród członków IGHP głośniej było o kwestiach kadrowych związanych z odejściem poprzedniego sekretarza generalnego Izby, w nie do końca dla wszystkich jasnych okolicznościach?

Jeśli chodzi o sprawy organizacyjne i kadrowe, to rzeczywiście mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku z istotnymi zmianami, jednak nie miało to bezpośredniego wpływu na działalność operacyjną Izby, która służy naszym członkom i była realizowana na takim samym, a nawet na wyższym poziomie. Ale muszę przyznać, że ujawniliśmy nieprawidłowości w pracy poprzedniego sekretarza generalnego, co doprowadziło do zakończenia z nim współpracy. Były sekretarz generalny nie rozliczył się w wymaganym terminie z pieniędzy Izby. Dopiero, na skierowane do niego wezwanie środki zostały zwrócone, jednak narażenie organizacji spowodowało złożenie przez zarząd pozwu sądowego i sprawa jest w toku.

Jeżeli środki zostały zwrócone i Izba nie poniosła uszczerbku finansowego, czyli nie ma straty, to skąd w takim razie pozew?

Samo dysponowanie środkami finansowymi Izby bez zgody członków zarządu, było szkodliwym działaniem i to, że pieniądze zostały zwrócone dopiero na wezwanie zarządu, nie zdejmuje odpowiedzialności z osoby, która bezprawnie z nich korzystała. Ponadto Izbie przysługują ustawowe odsetki za zwłokę w spłacie długu, które są przedmiotem pozwu. Warto podkreślić, że jednocześnie podjęliśmy działania, które lepiej zabezpieczają Izbę, np. zdecydowaliśmy o badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, co zapewni transparentność gospodarki finansowej w Izbie. Mamy również bardzo profesjonalny trzyosobowy skład komisji rewizyjnej, którą wybrało walne zebranie członków w październiku ubiegłego roku, po nagłym podaniu się do dymisji wszystkich członków poprzedniej komisji. Poprzednia komisja rewizyjna nie dopełniła swoich obowiązków?

Tak czy inaczej, na końcu za działania całej Izby, włącznie z komisją rewizyjną, odpowiada zarząd. Komisję rewizyjną, jako organ bezpośrednio wybierany przez członków Izby, ocenią oni sami na walnym zebraniu. Co do odpowiedzialności zarządu za działania Izby, tak, to prawda. Mogę jednak zapewnić, że zarząd zadziałał natychmiast po stwierdzeniu nieprawidłowości, pozbawił byłego sekretarza generalnego możliwości jakichkolwiek operacji na kontach bankowych i odsunął go od jakichkolwiek decyzji związanych z codziennym kierowaniem sprawami Izby. Przejściowe trudności w sferze organizacyjnej i personalnej w pełni opanowaliśmy. Duża w tym zasługa nowego sekretarza generalnego, który został powołany we wrześniu ub. r. Nauczeni negatywnym doświadc

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *