Pułapki oceny efektywności

Autor: Marta Kuniszyk
Przygotowując założenia modelowe do analizy ekonomicznej inwestycji hotelowych, łatwo popełnić błąd. Może on nie tylko zafałszować kolejne wyliczenia, ale również zaciążyć na ocenie efektywności obiektów już funkcjonujących.

Błąd zrobiony przy tworzeniu modelu funkcjonowania obiektu hotelowego może pociągać za sobą fałszywe wyniki w trakcie obliczeń i rzutować na wynik końcowy

Autorka, doktor nauk ekonomicznych, jest dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA, wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Reguła kciuka i formuła Hubbarta to dwie zasadnicze metody prognozowania średnich cen w związku z planowaną inwestycją hotelową. Poświęciliśmy im materiały w poprzednich numerach "Hotelarza" ("Zadać sobie odpowiednie pytania" - Nr 6/06 i "Prognoza zamiast wróżenia z fusów" - Nr 7/06). Kontynuując temat inwestycji w obiekty noclegowe, warto się zastanowić nad tym, co może się zdarzyć przy sporządzaniu analizy efektywności oraz, co należy robić po opracowaniu analizy i zrealizowaniu inwestycji.


Wnioski
  • Opracowując model do oceny efektywności inwestycji bądź dokonując w nim różnych zmian, musimy być czujni. Po każdej zmianie warto przejrzeć całą prognozę i sprawdzić, czy rachunek jest spójny, a relacje między różnymi kategoriami zachowane.
  • Przyjmując założenia z kolei, musimy oprzeć się na rzetelnej analizie i poprzeć je solidnym uzasadnieniem.

Co może się zdarzyć, gdy opracowujemy analizę efektywności inwestycji?
W celu oceny efektywności inwestycji z reguły musimy zbudować model. Bywa on dość skomplikowany, szczególnie wówczas, gdy oceniamy złożony projekt.

Model składa się z wielu wzajemnie powiązanych tabel, arkuszy, a nawet plików. Powiązania i formuły są matematycznym odzwierciedleniem związków pomiędzy poszczególnymi działalności [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *