Pułapki oceny efektywności

Przygotowując założenia modelowe
do analizy ekonomicznej inwestycji
hotelowych, łatwo popełnić błąd.
Może on nie tylko zafałszować kolejne wyliczenia, ale również zaciążyć na ocenie efektywności obiektów już funkcjonujących.




Błąd zrobiony przy tworzeniu
modelu
funkcjonowania obiektu hotelowego może pociągać za sobą fałszywe wyniki w trakcie
obliczeń i rzutować na wynik końcowy




Autorka, doktor nauk
ekonomicznych, jest
dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA, wykłada rachunkowość
zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie




Reguła kciuka i formuła Hubbarta to dwie zasadnicze metody prognozowania średnich cen w związku z planowaną inwestycją hotelową. Poświęciliśmy im materiały w poprzednich numerach "Hotelarza" ("Zadać sobie odpowiednie pytania" - Nr 6/06 i "Prognoza zamiast wróżenia z fusów" - Nr 7/06). Kontynuując temat inwestycji w obiekty noclegowe, warto się zastanowić nad tym, co może się zdarzyć przy sporządzaniu analizy efektywności oraz, co należy robić po opracowaniu analizy i zrealizowaniu inwestycji.






Wnioski


  • Opracowując model do oceny efektywności inwestycji bądź
    dokonując w nim różnych zmian, musimy być czujni.
    Po każdej zmianie warto przejrzeć całą prognozę i sprawdzić, czy rachunek jest spójny, a relacje między różnymi
    kategoriami zachowane.
  • Przyjmując założenia z kolei, musimy oprzeć się na rzetelnej analizie i poprzeć je solidnym uzasadnieniem.




Co może się zdarzyć, gdy opracowujemy analizę efektywności inwestycji?

W celu oceny efektywności inwestycji z reguły musimy zbudować model. Bywa on dość skomplikowany, szczególnie wówczas, gdy oceniamy złożony projekt.

Model składa się z wielu wzajemnie powiązanych tabel, arkuszy, a nawet plików. Powiązania i formuły są matematycznym odzwierciedleniem związków pomiędzy poszczególnymi działalności [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *