Arłamów 2024: przychody – 116,5 mln zł, zysk – 15,7 mln, obłożenie – 79,44 proc.   WYNIKI RYNKOWE

Przychody Hotelu Arłamów w 2024 r. wyniosły 116,5 mln zł i były wyższe o 4,6 mln niż rok wcześniej, a zysk netto wzrósł o 1,77 mln do 15,69 mln. Na wynagrodzenia wydano 4 mln więcej niż w 2023 r. Obłożenie było wyższe o 1 p.p. średnie ceny o 24 zł, a Total RevPOR o ponad 20 zł i przekroczył 1,6 tys. zł. W tym roku Arłamów planuje poszerzenie swojej bazy hotelowej.

Obłożenie Arłamowa wynosiło 79,44 proc. i choć było wyższe o 1 pkt niż rok wcześniej, to w 2022 r., gdy jeszcze Polacy „odreagowywali” pandemię, wynosiło 82,48 proc., mimo że wówczas styczeń i luty oficjalnie były jeszcze miesiącami pandemicznymi, a pod koniec lutego wybuchła wojna w Ukrainie. Średnia cena w 2024 r. wynosiła 670,25 zł, rok wcześniej 646,33, a dwa lata – 568,15 zł. W efekcie RevPAR w 2024 r. osiągnął 532,31 zł (w 2023 506,99, w 2022 – 468,6), a Total RevPOR – 1606,13 zł (w 2023 – 1585,84, w 2022 – 1406,86).

Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 3,3 mln zł do 93,5 mln zł, w tym wynagrodzeń o 4 mln do 28,3 mln zł (podczas gdy w 2023 o ok. 800 tys. w porównaniu z 2022). Za to niższe były koszty zużycia materiałów i energii, które spadły z ponad 30,3 do niecałych 29,2 mln zł (w 2023 wzrosły o 2,2 mln zł z 28,16 mln). Koszty uwzględniają też o też o 1,3 mln niższą amortyzację niż w 2023 r. Wśród pasywów długoterminowe kredyty i pożyczki wynosiły 61,9 mln zł, gdy rok wcześniej 70 mln.

Jak można przeczytać w sprawozdaniu rocznym Hotelu Arłamów - które też może stanowić swego rodzaju "benchmark" do opisu sytuacji w dużych kompleksach hotelowych w regionach turystycznych: „Rok 2024 rozpoczął się dobrym startem sezonu zimowego, co przełożyło się na wysokie obłożenie hotelu i przychody powyżej założeń budżetowych w miesiącach styczeń i luty. Wpływ na to miały korzystne terminy ferii zimowych dla kluczowych dla hotelu województw: mazowieckie, śląskie, małopolskie oraz podkarpackie (…). Wyzwaniem w realizacji założeń budżetowych był miesiąc marzec. Wpływ na to miała specyfika kalendarza, czyli przede wszystkim termin Świąt Wielkanocnych, które przejściowo utrudniły pozyskanie gościa biznesowo-korporacyjnego”.

Z kolei „okres wakacyjny dla Hotelu Arłamów, to nieustanne szukanie rozwiązań na zapewnienie wysokiego obłożenia. Z racji tego, iż rodacy coraz bardziej doświadczają okazji cenowych i tańszych pobytów wakacyjnych poza granicą kraju. Sprzedaż tego okresu była oparta o bardzo krótki tzw. booking window. Wpływ na to ma coraz większa ilość obiektów i poczucie, że dostępnych pokoi nie powinno zabraknąć (…). W okresie wrześniowo-październikowym hotel początkowo odczuwał stosunkowo niższy popyt na usługi eventowe i konferencyjne niż w minionych latach. Zapowiadane duże otwarcia wielkich hoteli w Polsce wpływały na organizatorów spotkań, którzy chcą co roku zapewnić swoim uczestnikom nowe destynacje i atrakcje (…). Zauważono na koniec roku rosnącą presję cenową po stronie gości indywidualnych na etapie zakupu pobytów i chęć kupowania podstawowych pakietów nie zawierających usług dodatkowych”.

W 2025 r. planowane jest osiągniecie przychodów i zysku na poziomie 2024 r. oraz „szereg działań w ramach inwestycji infrastrukturalnych”, w tym poszerzenie bazy hotelowej. „W ramach tego projektu planowany jest remont budynku infrastruktury towarzyszącej oraz adaptacja go na potrzeby hotelowe dla gości (…). W pierwszym kwartale 2025 roku rozpocznie się też kompleksowa modernizacja apartamentów w głównym budynku hotelowym, czyli kolejny etap renowacji pokoi hotelowych, który pozwoli zapewnić nowy, odświeżony standard tej kategorii pokoi. Planowana jest również rozbudowa mieszkań socjalnych dla personelu. Zaplanowane zostały też dalsze działania w sektorze modernizacji technologicznych i ekologicznych oraz audyt energetyczny przedsiębiorstwa”.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *