IGHP: Majówka i Wielkanoc przyniosą odbicie   ANALIZY I RAPORTY

Choć marzec był dla hotelarzy słabszy niż luty i ten sam miesiąc rok wcześniej, dane rezerwacyjne na święta wielkanocne i majówkę dają powody do optymizmu. Z najnowszej ankiety IGHP wynika, że sektor wypoczynkowy notuje wyraźne ożywienie, a w części obiektów wskaźniki frekwencji już przekraczają 70 proc.


Marzec pod kreską, ale bez zaskoczeń

Miesiąc ten, pozbawiony efektu ferii i wypadający tuż przed okresem świątecznym, przyniósł naturalne spowolnienie popytu – szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Tylko 21 proc. z nich zanotowało obłożenie powyżej 50 proc. – aż o 44 punkty procentowe mniej niż w lutym. W całej grupie badanych hoteli 43 proc. osiągnęło wynik powyżej połowy dostępnych pokoi (o 13 pp. mniej m/m), a 16 proc. nie przekroczyło 30 proc. frekwencji. Lepiej poradziły sobie obiekty biznesowe – 60 proc. z nich przekroczyło próg 50 proc. obłożenia.

W porównaniu z marcem 2024 r., 45 proc. hoteli zanotowało pogorszenie wyników, 43 proc. poprawiło wskaźniki, a 13 proc. utrzymało je na tym samym poziomie. Co ciekawe, to hotele biznesowe wypadły lepiej niż wypoczynkowe – odwrotnie niż przed rokiem.


Ceny stabilnie w górę

Połowa hoteli podniosła ceny w stosunku do marca ubiegłego roku, a tempo wzrostu pozostało zbliżone do tego z lutego. Wzrosty do 10 proc. zanotowały 42 proc. obiektów, natomiast 21 proc. hoteli obniżyło ceny. Druga połowa ankietowanych utrzymała je na zbliżonym poziomie. Te dane mogą świadczyć o utrzymującym się popycie na rynku krajowym, pozwalającym na umiarkowaną korektę stawek w górę.


Optymizm przed świętami i długim weekendem

Najbardziej pozytywne sygnały płyną z danych dotyczących rezerwacji na okres Wielkanocy i majówki. Na święta (18–21 kwietnia) 47 proc. hoteli deklaruje już obłożenie powyżej 50 proc., a 24 proc. ma frekwencję przekraczającą 70 proc. Wśród obiektów wypoczynkowych aż 82 proc. ma już więcej niż połowę pokoi zajętych, w tym połowa przekracza 70 proc. frekwencji.

Jeszcze lepiej wyglądają prognozy na majówkę (30 kwietnia – 4 maja). 40 proc. hoteli jest już zapełnionych w ponad połowie, a 32 proc. wypoczynkowych obiektów przekroczyło 70 proc. zajętości. Jedynie 2 proc. z nich deklaruje brak oferty specjalnej na ten okres.

Ankieta IGHP została przeprowadzona między 2 a 9 kwietnia 2025 r. na próbie 173 hoteli z całej Polski – 3/4 z nich to obiekty miejskie, a dominującą grupę stanowią niezależne, małe i średnie przedsiębiorstwa.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *