AccorInvest zmienia nazwę na Essendi i otwiera nowy rozdział w swojej historii. Ta zmiana to symboliczny moment w transformacji, którą grupa rozpoczęła w 2020 roku, by wzmocnić swoją pozycję jako lidera odpowiedzialnego hotelarstwa w Europie. Jak deklaruje grupa, nowa tożsamość odzwierciedla jej ambicję, by aktywnie kształtować bardziej zrównoważony i efektywny sektor hotelowy. W ramach ujednolicenia tożsamości całej grupy, również Orbis S.A., którego właścicielem jest AccorInvest, po 105 latach działalności zmieni nazwę na Essendi.

Essendi to słowo wywodzące się od łacińskiego esse – być, w formie odczasownikowej bycie, i essentia – istota bytu. Używane w filozofii, często związane z pojęciem ratio essendi „powód istnienia”, które odnosi się do podstawowej przyczyny lub zasady, która wyjaśnia, dlaczego coś istnieje.

Ogłoszenie nowej nazwy odbyło się podczas uroczystego wydarzenia „re.Birth & Beyond” 28 kwietnia w Paryżu z transmisją do Warszawy, Monachium i Londynu, gdzie zebrały się kilkusetosobowe audytoria składające się z managerów AccorInvestu, a także przedstawiciele Accoru i innych sieci hotelarskich, partnerów biznesowych i mediów.






Od 2020 r, obecne Essendi realizuje transformację, której celem jest umocnienie pozycji lidera w Europie oraz wzmocnienie efektywności działania. Fundamentem jest długoterminowa wizja, w której wskaźniki pozafinansowe (ESG) stanowić mają kluczową przewagę konkurencyjną, a pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko nierozerwalnie łączyć się z sukcesem ekonomicznym.
Od 2020 r. grupa konsekwentnie koncentruje się na najbardziej dochodowych aktywach w Europie – w segmencie ekonomicznym i midscale – optymalizując portfel hoteli poprzez dynamiczne zarządzanie aktywami (przejęcia, renowacje, sprzedaże, zamiany). Na koniec 2024 r. jego wartość została oszacowana na 7,8 mld euro.
W połączeniu z hybrydowym modelem biznesowym – integrującym efektywność operacyjną i zarządzanie nieruchomościami – ta strategia przyniosła w 2024 roku rekordowe wyniki: 4 mld euro przychodów (+3,1% r/r) oraz EBITDA na poziomie 656 mln euro (+6,1% r/r). Równolegle Essendi wzmocniło swoją pozycję finansową – zmniejszając zadłużenie i dywersyfikując źródła finansowania, m.in. poprzez sukces dwóch emisji obligacji w 2024 r.
Transformacja Grupy to także zobowiązanie do zrównoważonego rozwoju i promowanie tego trendu w branży hotelarskiej. Ambitny plan ESG Essendi obejmuje, zgodnie z międzynarodowymi standardami: redukcję emisji CO₂ o 50% do 2030 r., osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., portfolio 100% hoteli z certyfikatem Green Key, oraz 80% z certyfikatem BREEAM in Use do 2026 r.


Nowa tożsamość odzwierciedlać ma wizję hotelarstwa Essendi – zakorzenioną w swojej historii i hotelarskiej tradycji, ale otwartą na przyszłość.
Ambicją grupy jest promowanie pozytywnego hotelarstwa. Jak je opisuje: „Dla Essendi hotele to tętniące życiem przestrzenie, które inspirują, integrują ludzi i mają pozytywny wpływ na swoje otoczenie. Ten cel grupa realizuje w modelu, który integruje efektywność ekonomiczną z odpowiedzialnością środowiskową i społeczną”.
MisjaEssendi to „uwalniać potencjał każdego miejsca. Dzięki znajomości rynków, zrównoważonemu podejściu i odwadze do innowacji, grupa odkrywa nowe możliwości każdego obiektu – tworząc wartość dla ludzi, wspólnot i inwestorów”.
Essendi kieruje się trzema kluczowymi wartościami inspirowanymi hotelarskim DNA grupy, „które wyznaczają codzienne decyzje, działania i sposób zarządzania”:
Care – autentyczna troska o ludzi – pracowników, gości, partnerów i lokalne społeczności – a także o obiekty, które znajdują się w portfolio grupy. „Essendi wierzy, że trwałe miejsca powstają dzięki wspólnocie i wzajemnemu szacunkowi”.
Dare – odwaga do innowacji, kreatywności i odpowiedzialnego działania. Pracownicy są zachęcani do podejmowania wyzwań, przekształcania przestrzeni i współtworzenia hotelar-stwa przyszłości, które niesie trwały, pozytywny wpływ.
Empower – Essendi angażuje się w ciągły rozwój kompetencji swoich pracowników, oferując im przestrzeń do rozwoju i realizacji zawodowej. Grupa docenia indywidualny wkład każdego w sukces organizacji, ochronę środowiska i tworzenie wspólnej wartości.
– Zmiana tożsamości to ukoronowanie naszej transformacji i otwarcie nowego rozdziału w historii grupy. Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów osiągnęliśmy konkretne rezultaty: umocniliśmy naszą pozycję lidera w Europie, zoptymalizowaliśmy nasz portfel, zwiększyliśmy rentowność i ustabilizowaliśmy sytuację finansową – deklaruje Gilles Clavié, prezes zarządu Essendi. – Patrzymy jednak na to szerzej niż tylko przez pryzmat liczb. Jesteśmy dumni, że możemy aktywnie kreować kierunek zrównoważonego hotelarstwa. Essendi to dziś silna, elastyczna i odpowiedzialna grupa, z determinacją podążająca ścieżką dalszego rozwoju i promująca ideę pozytywnego hotelarstwa w Europie.

Zmiana nazwy obejmuje też Orbis, działający na rynku od 1920 r. Jak podkreśla Dominik Sołtysik, chief operating officer na Europę Wschodnią Essendi: – Nowa tożsamość odzwierciedla naszą ambicję: aktywnie kształtować bardziej zrównoważoną i efektywną przyszłość branży hotelarskiej, opartą na solidnych fundamentach – ludziach, nieruchomościach i wartościach ESG. To nie jest jedynie zmiana nazwy – to moment przełomowy. Premiera Essendi to wyraz naszej wspólnej drogi - to symbol odwagi, konsekwencji i gotowości do dalszego rozwoju. W Polsce niesiemy ze sobą historię Orbisu, marki, która przez dekady wyznaczała standardy gościnności. Nie zapominamy o tym dziedzictwie. Oddajemy mu należny szacunek, ale patrzymy przed siebie – z nową energią, nową tożsamością i jasno określonym celem. Jestem dumny, że mogliśmy wspólnie przeżyć ten wyjątkowy moment właśnie tutaj, w Warszawie.
Jak opisuje się sama grupa: „W Essendi nie tylko prowadzimy hotele, ale tworzymy warunki, które zapewniają im rozwój. Jako europejski lider segmentu ekonomicznego i midscale, inwestujemy i działamy z jasno określoną ambicją: przekształcać każdy nasz hotel w zrównoważone, tętniące życiem i znaczące miejsce. Łączymy zarządzanie aktywami z doskonałością operacyjną, aby uwolnić unikalny potencjał każdego obiektu. Nasze portfolio tworzy 576 hoteli z 20 000 pracowników w 24 krajach, działających pod znanymi markami, jak ibis, Novotel czy Mercure. Wszędzie tam, gdzie działamy, angażujemy się w promowanie pozytywnego hotelarstwa, działając z korzyścią dla naszego biznesu, naszych zespołów i otaczającego nas świata”.
Dodaj komentarz