Nowoczesny, czyli jaki? Przygotowany na zmianyTrendy w projektowaniu i wyposażaniu hoteli

Czym dziś jest nowoczesny hotel? Jakie elementy będą zyskiwać popularność w kolejnych latach? Jak projektować obiekty, które wytrzymają próbę czasu zarówno estetycznie, jak i operacyjnie? Podczas panelu na konferencji HIT – Hotel Investment Trends 21 maja w Focus Hotel Premium Warszawa architekci, projektanci wnętrz, wykonawcy i dostawcy rozmawiali o kluczowych aspektach, o których trzeba pamiętać, planując dziś budowę i remont hotelu.

W panelu, który moderował
Wojciech Witek, architekt, współzałożyciel Iliard Architecture & Interior Design
udział brali:
Daria Bogacka, współwłaścicielka i dyrektor kreatywna Libre Interior Design,
Ireneusz Dudek, właściciel, prezes zarządu Hotel Inwest Development,
Piotr Kalinowski, CEO i dyrektor kreatywny pracowni MIXD,
Agata Łapuchowska, współwłaścicielka, architekt AKA Studio,
Andrzej Świątecki, prezes zarządu Polskiej Grupy Tekstylnej,
Ewelina Woźniak-Szpakiewicz, prezes zarządu DMD Modular

Eksperci zgodnie podkreślali, że nowoczesność w hotelarstwie to dziś przede wszystkim autentyczność, funkcjonalność, oczywiście też technologie, ale kluczowe jest skupienie na doświadczeniach gościa, elastyczność w reagowaniu na zmienne potrzeby rynku oraz wdrażanie rozwiązań zrównoważonego rozwoju.

WOJCIECH WITEK: Nowoczesny, czyli jaki? Wszystko się zmienia, wszystko ewoluuje zgodnie z potrzebami gości, które sam ewoluują. Żyjemy w czasach, które coraz szybciej się zmieniają, na szczęście ewoluują też narzędzia, którymi dysponują hotelarze do tego, żeby te potrzeby gości zaspokajać.

Korzystając z tego, że mamy tak różnorodnych, doświadczonych, mądrych panelistów chciałbym was wszystkie wywołać do krótkich wypowiedzi, abyście dokończyli zdanie: nowoczesny hotel to taki, który…

Piotr Kalinowski, MIXD: … na pierwszym miejscu stawia doświadczenia gościa. Myślę, że wracamy do pewnych wartości, które są ponadczasowe, ale też jednocześnie unikalne. Dlatego jako projektanci w MIXD uznajemy, że doświadczenie gościa jest naszym number one.

Daria Bogacka, Libra Group: Potwierdzam, doświadczenie gościa na pierwszym miejscu, ale są też inne czynniki jak nowoczesna technologia, która jest bardzo potrzebna w hotelu.


Ireneusz Dudek, Hotel Inwest Development: Ja bym zsunął te dwie odpowiedzi, tylko dodał, że chodzi o dzisiejszego gościa. Rzecz w tym, że pokolenie, które wchodzi w tej chwili do świata hotelowy, jest zupełnie inne niż to, które wchodziło 15 lat temu, a za 10 lat znowu będzie kolejne, więc hotel to jest taki twór, który ma odpowiadać na aktualne wyzwania, ale jednocześnie być przygotowany na wyzwania, które pojawią się za 10 lat.

Agata Łapućochowska, AKA Studio: My ciągle mówimy: nowoczesny, nowoczesny, ale my w tej nowoczesności już jesteśmy, te nowe rozwiązania już są w hotelach. Dla mnie istotna z punktu widzenia projektowego i z punktu widzenia gościa jest autentyczność. W tym projektowaniu bardzo ważne jest to, żeby to było autentyczne, coraz większy nacisk kładziony jest na to, żeby to było osadzone lokalnie. To są te istotne kwestie, które staramy się przekazać w projektach.

Ewelina Woźniak-Szpaklewicz, DMD Modular: Ja pozwolę sobie na perspektywę firmy, która realizuje budynki w technologii modułowej, czyli z perspektywy dostawcy, producenta, wykonawcy. Nowoczesny budynek hotelowy to taki, który spełnia wysokie wymogi nowoczesnego inwestora i nowoczesnego użytkownika, czyli wymogi istniejące już teraz, ale również przewiduje zmieniającą się dynamikę rzeczywistości. I z perspektywy prefabrykacji 3D jest to hotel, który jest elastyczny, czyli pozwala na łatwą adaptację wnętrza i łatwą rekonfigurację budynku w przypadku wdrażania pewnych zmian, które, jak wiemy następują w otoczeniu świata wokół nas, zaskakują nas i tworzą pewną nową rzeczywistość tu i teraz.

Andrzej Światełski, Polska Grupa Tekstylna: Ja jako dostawca tkanin na okna jestem na końcu tego procesu, tak jak tkanina a nie panel. Więc mogę tylko powiedzieć, że moi klienci idą zgodnie z filozofią, która staje się dominująca, to znaczy hotel ma być nowoczesny, nowoczesny, który będzie przyjazny, a więc przyjazny ekologicznie, przyjazny w odbiorze, spełniający różne wymagania typu akustyka, ale też wymagania jeśli chodzi o ochronę środowiska. Wymieniłbym jeszcze jeden trend nowoczesności: eko – to słowo staje się coraz bardziej popularne i coraz częściej w hotelach architekci i inwestorzy o tym słowie starają się pamiętać.

Wojciech Witek, Iliard: Czy nowoczesny hotel to taki, który podąża za najnowszymi potrzebami gościa, może kreuje te potrzeby, czy też jest to taki hotel, który próbuje się nie zestarzeć i oferować wartości, które są ponadczasowe i niepodlegające modzie

Chciałbym teraz zanurkować trochę głębiej: rozmawiamy o nowoczesności, o trendach, myślę, że warto zastanowić się, jak szybko te trendy się zmieniają. Czy nowoczesny hotel to taki, który podąża za tymi najnowszymi potrzebami, może kreuje te potrzeby, czy też jest to taki hotel, który próbuje się nie zestarzeć i oferować takie wartości, które są ponadczasowe i niepodlegające modzie

Piotr Kalinowski, MIXD: Przede wszystkim w naszej pracy w MIXD staramy się widzieć hotel, czyli musi on współgrać z założeniami biznesowymi klienta, który decyduje się na zainwestowanie w swój nowy hotel. My jako strona nadająca temu kształt, budujemy historię, która ma towarzyszyć gościom i być dla nich pamiątką, którą zapamiętają, z którą pracują. To też wynika z naszych pasji, bo wszyscy jako projektanci w MIXD żyjemy w ciągłym doświadczeniu, dlatego chcemy się tym dzielić. To, co najlepiej się w hotelach sprawdza, to jest unikanie spłaszczania designu do poziomu estetycznego. Po drugie, autentyczność, czyli zakorzenienie, związanie z danym miejscem. I to jest coś, co powoduje, że hotel jest unikalny. Takie rzeczy są zdecydowanie ponadczasowe. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze pandemiczne kwestie – to były dość trudne doświadczenia, związane z bezpieczeństwem gości, z odpowiedzią na pytanie, który hotel jest bezpieczny, a który nie. Więc te wartości, które są przypisane do pandemii, przenikają również do hotelu nowoczesnego i są ważne w jego funkcjonowaniu.

Ostatnio byłem na konferencji hotelowej w Hiszpanii i padło tam ze sceny takie pytanie: co myślicie na temat powiedzenia fuck beige?

Przepraszam wszystkich za to słowo, natomiast jest takie powiedzenie. Dlaczego je przywołałem? Ponieważ przez jakiś czas wszyscy oglądaliśmy bardzo beżowe wnętrza, był taki moment, że wszystko było na beżowo. I jak moi projektanci zaczynali pokazywać mi takie koncepcje, ja im już mówiłem, że to się zaraz przełoży, więc uważajcie na to, bo jeśli to jest takie fascynujące, żeby pójść za tym trendem, on jest dosłownie wciągający, ale za parę lat to, co było na górce, jest na dole. Dlatego staramy się budować hotelowe historie jako bardziej skomplikowane, staramy bardziej się zagłębić, spróbować znaleźć jakieś unikalne połączenia kolorystyczne, materiałowe, wizualne i przede wszystkim, żeby to był wielowątkowe, bo tak się buduje tę ponadczasowość naszym zdaniem.

Myślisz, że jesteście w swojej pracowni odporni na trendy? Bo trendy to jest coś, co wchodzi drzwiami, oknami, ciężko się temu oprzeć.

Piotr Kalinowski: To prawda. Bardzo trudno się nam uodpornić na trendy, ale wszyscy się szczepimy przeciwko temu. Mamy formy naszych wewnętrznych edukacji, ostatnio uruchomiliśmy system MixEd i wszystkich naszych młodych projektantów przepuszczamy przez taki trening koncepcyjny, w którym mamy zadanie uwolnić te unikalne pomysły. My zawsze w MIXD staramy się, żeby każdy hotel był oparty na unikalnych pomysłach, które się sprawdzają dla inwestorów, bo są zapamiętywalne. Bieżące trendy sprawiają, że hotel wydaje się podobny do innych w danym momencie, a to nie pomaga inwestorowi w realizowaniu jego celów.

Myślę, że hotelarstwo, szczególnie w zakresie wnętrz, jednak jakimś modom podlega, te wnętrza co siedem, osiem, kilkanaście lat odświeżamy. Jak podchodzicie do projektowania, żeby z jednej strony puścić oko do tego, co jest modne, a z drugiej strony za bardzo temu nie ulec, bo jest ryzyko, że hotel szybko się zestarzeje?

Agata Łapuchowicz, AKA Studio: Ostatnio mieliśmy rozmowę z inwestorem, który powiedział: te wasze projekty są mocno nasycone kolorystycznie, raczej nie zostawiają gościa obojętnym. To można kochać albo nienawidzić. Tak naprawdę chodzi o to, żeby pewnymi rzeczami operować świadomie, szczególnie tymi, które ewentualnie łatwo można zmienić i niekoniecznie za dużą sumę pieniędzy. Ja bym jeszcze wróciła do tego, co mówi Andrzej o materiałach, dla nas to jest kluczowe i gdzieś nieodzowne w kontekście takim, że dzisiaj żyjemy w czasach, w których możemy korzystać z przeróżnych nowoczesnych źródeł informacji. Możemy korzystać z badań, które mówią o neuroróżnorodności, mówi się o wielu ciekawych aspektach właśnie, jak ludzie się różnią, jakie mamy grupy docelowe.

Nie chciałabym, żeby sprowadzać projektowanie wnętrz do doboru kolorów, bo to zbyt wielka kategoria. Myślę, że wszyscy państwo tu siedzący, zdajemy sobie sprawę, że odpowiednio połączone światło i kolor cuda potrafią zdziałać. Gdy rozmawiam z modernizacją, to wszyscy zdajemy sobie sprawę z powiązań z klimaty i jak ważny jest dobór materiałów w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotne jest np., że pewne rzeczy można było w łatwym stopniu zmodernizować i to jest było tak zaprojektowane, że np. za piętnaście lat można było nie zdemontować całego pok

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Komentarze zamieszczane przez użytkowników wyrażają ich własne poglądy. Wydawca portalu e-hotelarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Komentarze nie stanowią materiału prasowego w rozumieniu ustawy – Prawo prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *