Co jeśli najsłabszym punktem naszej sieci nie jest zewnętrzne zagrożenie, ale cicha zmiana dokonana podczas rutynowych operacji?
W branży hotelarskiej Europy Środkowej cyberbezpieczeństwo to już nie tylko firewalle i oprogramowanie antywirusowe. Hotele w Polsce, Czechach, na Węgrzech i w krajach bałtyckich poruszają się w wyjątkowo złożonej sieci oczekiwań regulacyjnych, presji geopolitycznej i wymagań operacyjnych. I choć tradycyjne zabezpieczenia pozostają niezbędne, same w sobie nie wystarczą.
Dlaczego ma to większe znaczenie niż kiedykolwiek w Europie Środkowej
Hotele w Europie Środkowej stoją przed presją wykraczającą daleko poza typowe operacje hotelarskie. Od regularnego goszczenia personelu NATO i urzędników UE po zarządzanie wrażliwymi danymi dyplomatycznymi i międzynarodowych gości biznesowych – stawka jest wyjątkowo wysoka. Te obiekty stają się atrakcyjnymi celami dla państwowych działań wywiadowczych i zbierania informacji wywiadowczych, czyniąc solidne cyberbezpieczeństwo nie tylko koniecznością biznesową, ale strategicznym imperatywem.
Ramy regulacyjne jak RODO i nadchodząca dyrektywa NIS2 zaostrzają oczekiwania dotyczące ochrony danych i reakcji na incydenty. Ale kontekst regionalny dodaje warstwy złożoności: obiekty muszą jednocześnie przestrzegać przepisów nadal ciężkich krajowych ram cyberbezpieczeństwa i międzynarodowych standardów hotelarskich – każdy z różnymi wymaganiami monitoringami i raportowania.
Rośnie prawne uznanie, że odpowiedzialność za cyberbezpieczeństwo jest dzielona między właścicieli nieruchomości, operatorów i dostawców technologii. Najnowsze precedensy pokazują, że własność infrastruktury sieciowej tworzy bezpośrednią odpowiedzialność, niezależnie od ustaleń zarządczych. Właściciele nieruchomości ponieśli kary w wysokości od 46 tys. euro (kara stanu Nowy Jork) do 21,5 mln euro (kara regulacyjna w Wielkiej Brytanii), gdy dokonano ataku na zabezpieczenia sieci, nawet przy obecności profesjonalnych firm zarządzających.
Martwy punkt w tradycyjnym bezpieczeństwie
Większość narzędzi cyberbezpieczeństwa przedsiębiorstwa doskonale wykrywa zewnętrzne zagrożenia i blokuje nieautoryzowane próby dostępu. Ale niewiele oferuje wgląd w czasie rzeczywistym w to, jak skonfigurowana jest sieć – i jak te konfiguracje zmieniają się w czasie podczas normalnych operacji.
Tymczasem
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ











Dodaj komentarz