HT 2025: Polska vs CEE – gdzie inwestować, czego unikać   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Liderzy rynku o strategiach inwestycyjnych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Międzynarodowy panel liderów branży hotelarskiej, moderowany przez Alexandrę Dumoulin (HVS) pod tytułem „Poland vs CEE – Strategies and Priorities of Market Leaders”, zgromadził czołowych decydentów sektora z Polski i całej Europy.


W dyskusji wzięli udział: Rafał Kincer (PHH), Frank Reul (Accor), Valerie Schuermans (Radisson), Sean Woods (Wyndham) oraz Jan Wróblewski (Zdrojowa Invest&Hotels).
Uczestnicy debatowali o tym, w które lokalizacje w Polsce i regionie CEE warto obecnie inwestować, a gdzie rynek jest już bliski nasycenia.

Moderator przypomniała, że Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków w Europie Środkowo-Wschodniej – w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba hoteli wzrosła tu o 25%. Największe miasta notują stabilne wzrosty, a jeszcze lepsze wyniki odnotowują kurorty wypoczynkowe.
Paneliści odpowiadali więc na pytanie o największe atuty, ale też o potencjalne zagrożenia na polskim rynku hotelowym.

Uzdrowiska z potencjałem, duże miasta z wyzwaniami

Jako pierwszy głos zabrał Rafał Kincer (PHH), który wskazał, że szczególnie duży potencjał mają miejscowości uzdrowiskowe – zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa i rosnącego znaczenia turystyki zdrowotnej.
– Oferta w tych lokalizacjach musi być dobrze przygotowana, oparta również na wiedzy medycznej – podkreślił przedstawiciel PHH.
Jednocześnie dodał, że jego firma nie wskazuje regionów, których by unikała – szerokie portfolio lokalizacji pozwala dopasowywać strategię do specyfiki danego rynku.

Kolejnym prelegentem był Frank Reul z grupy Accor, który zwrócił uwagę, że rynek rozwija się bardzo dynamicznie, a jego sieć notuje wzrosty na poziomie 10% rocznie.
– Widać wyraźny potencjał, również w segmentach uzdrowiskowych – powiedział Reul, dodając, że Accor inwestuje także w konwersje i transformacje obiektów, co wspiera zrównoważony rozwój i lokalne społeczności.

Valerie Schuermans (Radisson Hotel Group) przypomniała, że sieć zaczynała działalność w Polsce od inwestycji w segmencie premium, a następnie dokonała dywersyfikacji portfolio.
– Obecnie 40% przychodu generujemy na rynku krajowym – zaznaczyła.
Jak dodała, Radisson kontynuuje inwestycje w przekształcenia i modernizacje istniejących obiektów, widząc w tym długoterminowy potencjał.

Sean Woods (Wyndham) zauważył, że choć jego sieć posiada mniejsze portfolio w regionie, to najbardziej atrakcyjne inwestycyjnie pozostają duże miasta, takie jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk.
– Dysponując 25 markami, patrzymy jednak szerzej, szukając możliwości także poza głównymi metropoliami – dodał.

Z kolei Jan Wróblewski (Zdrojowa Invest & Hotels) zwrócił uwagę na promocję Polski jako destynacji turystycznej, wskazując, że to właśnie w budowaniu pozytywnego wizerunku kraju tkwi największy potencjał. – Rynek hotelowy jest już dojrzały i najwyższej jakości, wyniki w kurortach już nie rosną, ale to Polska jako całość potrzebuje silniejszej promocji w kraju i za granicą – podkreślił.


Modele współpracy: franczyza i konwersje

W drugiej części dyskusji uczestnicy odnieśli się do tematu kontraktów franczyzowych, leasingowych i zarządczych.
– Skupiamy się głównie na umowach franczyzowych. Dostarczamy nowe marki, zwłaszcza w dobrze zarządzanych miastach, gdzie wprowadzanie kolejnych brandów ma sens – powiedział Frank Reul z Accora.
Podkreślił również, że konwersje istniejących obiektów to nie tylko opłacalne rozwiązanie dla inwestorów, ale także korzyść dla środowiska.

– Wcześniej działaliśmy głównie w modelu umów zarządczych, natomiast obecnie staramy się osiągnąć większą równowagę poprzez rozwój franczyz – dodała Valerie Schuermans (Radisson).

– Jako marka franczyzowa rozwijamy się przede wszystkim poprzez współpracę z partnerami, choć oferujemy również inne modele – uzupełnił Sean Woods (Wyndham).

– Działamy pod międzynarodowymi i indywidualnymi markami, ale jako Polska sieć. Warto dodać, że poziom usieciowienia w kraju nie dobiega od reszty Europy. Natomiast inwestycje w budynki do remontu traktujemy też jako element strategii ESG w celu zmniejszania emisji CO2 i tworzenia produktów integrujących społeczności - zaznacza Jan Wróblewski (Zdrojowa).



Komentarze zamieszczane przez użytkowników wyrażają ich własne poglądy. Wydawca portalu e-hotelarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Komentarze nie stanowią materiału prasowego w rozumieniu ustawy – Prawo prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *