Kto przyjedzie i gdzie będzie spał?

Na Euro 2012 przyjedzie do Polski 821 tys. kibiców z zagranicy, którzy wydadzą tu 855 mln zł, w tym sporą część na noclegi. Ceny hoteli 5-gwiazdkowych będą się kształtowały w granicach 300 – 350 euro, 3 i 4-gwiazdkowych na poziomie 100 – 250 euro, a najtańsze miejsca w akademikach, na kwaterach i kempingach w granicach 20 – 50 euro.   Takie są wnioski z „Raportu na temat wpływu przygotowań i organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 na gospodarkę Polski” opracowanego pod redakcją dr Jakuba Boratyńskiego przez grupę ekspertów i naukowców w dziedzinie ekonomii ze Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego i Jagiellońskiego na zlecenie spółki PL.2012. Raport IMPACT jest jak do tej pory jedynym naukowym opracowaniem dotyczącym wpływu Euro 2012 na gospodarkę Polski w latach 2008-2020 – zarówno w skali całego kraju, jak i z uwzględnieniem wpływu gospodarczego na poszczególne branże i regiony.   Bezpośrednio w czerwcu   „Łączna liczba turystów zagranicznych, którzy przyjadą do Polski w czerwcu 2012 r. w związku z organizacją EURO 2012 to 820,8 tys., z czego 453,5 tys. pozostanie w Polsce dłużej niż jeden dzień, co stanowi 35,7 proc. rocznej liczby turystów, jaka przyjechała w 2008 r. do czterech miast, które będą gościły rozgrywki Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Efekt netto wzrostu przychodów z turystyki w czerwcu 2012 r. w związku z organizacją EURO 2012 w Polsce wyniesie 844,9 mln zł. W ramach tego 25,8 proc. łącznych przychodów będą stanowić wydatki zagranicznych zwykłych kibiców stadionowych , 37,6 proc. wydatki pozostałych zagranicznych kibiców zasiadających na stadionach (sponsorów, gości oficjalnych, UEFA Family), a 32,6 proc. wydadzą w Polsce zagraniczni kibice bez biletów na stadion, którzy będą oglądali mecze w strefach kibica. Ponadto, wydatki pozostałych gości zagranicznych Mistrzostw Europy w Polsce (mediów, sportowców i wolontariuszy) będą stanowiły 3,9 proc. wszystkich przychodów, a całość dodatkowych przychodów z turystyki zostanie pomniejszona o 2,8 proc. w związku z efektami wyparcia typowych turystów zagranicznych przybywających zazwyczaj do Polski w tym okresie.   Polska to nie zacofany kraj Dobra organizacja EURO 2012 w Polsce może – poprzez umocnienie wizerunku naszego kraju jako miejsca atrakcyjnego turystycznie – przyczynić się do znaczącego wzrostu przyjazdów turystów zagranicznych w celach wypoczynkowych („efekt barceloński”). Sprzyjać temu będzie również rozwój bazy turystycznej or az przyspieszenie nakładów na infrastrukturę transportową, wymuszone organizacją ME. Organizacja ME może wpłynąć na markę narodową Polski na kilku obszarach. Dzięki EURO 2012 turyści międzynarodowi mogą uświadomić sobie obecność Polski na mapie turystycznej świata oraz zmienić stereotypowe myślenie o Polsce jako o zacofanym i niegościnnym kraju postsocjalistycznym, gdzie nie ma odpowiedniej bazy turystycznej i infrastruktury transportowej. Informacja o atrakcyjności turystycznej Polski może być przekazana trzema kanałami. Po pierwsze poprzez własne doświadczenia przyjeżdżających do Polski kibiców sportowych, którzy dzięki wizycie w naszym kraju mogą zrewidować swoje wyobrażenie o jego atrakcyjności turystycznej i zdecydować się na powrót w celach typowo rekreacyjnych. Po drugie poprzez przekaz telewizyjny o wysokiej oglądalności, który efektywnie ukształtowany może być znacznie bardziej skuteczny od typowych kampanii marketingowych, służących poprawie wizerunku kraju. Po trzeci, i co wydaje się najważniejsze, poprawa wizerunku Polski może się dokonać poprzez wystąpienie tzw. marketingu szeptanego, czyli wymianie informacji pomiędzy kibicami, którzy przyjechali do Polski, a ich znajomy mi, którzy pozostali w kraju i będą chcieli wiedzieć, jak wyglądał pobyt w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *