Klimatyzacja w hotelu: cicha, sprawna i oszczędna

Systemy klimatyzacji i wentylacji wymagają najwięcej przestrzeni instalacyjnej spośród wszystkich systemów montowanych w budynkach, czasami nawet do 10 proc. kubatury obiektu. Klimatyzacja jest też jednym z bardziej energochłonnych systemów w każdym budynku. Dlatego każdy błąd popełniony przy projektowaniu i montażu tych systemów może kosztować hotelarza nawet setki tysięcy zł.   O to jakich błędów unikać przy projektowaniu i montażu, a także późniejszej eksploatacji, na co szczególnie zwracać uwagę, aby uniknąć tych błędów, jakie systemy najlepiej pasują do różnego rodzaju obiektów hotelowych i co zrobić, aby zminimalizować koszty użytkowania tych, nie ma co ukrywać, drogich rozwiązań zapytaliśmy praktyków, specjalizujących się w projektowaniu, montażu i doradztwie dotyczącym systemów klimatyzacji.   Na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu i montażu klimatyzacji w hotelach? Michał Zalewski, kierownik sekcji szkoleń w firmie KLIMA-THERM: Systemy klimatyzacji w hotelach mają kilka charakterystycznych cech, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu układu i późniejszym jego montażu. Bez wątpienia do cech tych zaliczyć można przestrzeń instalacyjną. Systemy klimatyzacji i wentylacji wymagają najwięcej przestrzeni instalacyjnej spośród wszystkich systemów montowanych w budynkach – czasami nawet do 10 proc. kubatury obiektu. Hotele z kolei charakteryzują się stosunkowo wąskimi ciągami komunikacyjnymi i małymi pomieszczeniami przeznaczonymi przeważnie dla jednej czy dwóch osób, co sprawia, że przestrzeń instalacyjna jest niewielka.   W związku z tym warto zwrócić uwagę, aby projektowany system wymagał jak najmniejszej przestrzeni do instalacji i serwisu. Podczas dokonywania montażu należy dodatkowo unikać tzw. kolizji z innymi elementami infrastruktury budynku – tak, aby dostęp do kluczowych punktów systemu był zapewniony również podczas jego eksploatacji. Istotna jest również jakość zastosowanych urządzeń, ponieważ gwarantuje ona poprawną, wieloletnią pracę w warunkach trudnych z uwagi na obecność wielu użytkowników końcowych. Z tego samego względu dobrze jest rozważyć możliwość wdrożenia systemu zarządzania centralnego, który ogranicza zakres funkcji i nastaw temperaturowych dostępnych dla indywidualnego odbiorcy, co z kolei przekłada się na zwiększenie odporności systemu na nieoczekiwane i niepożądane zachowania nieprzeszkolonych użytkowników. Marcin Manuszak, dyrektor handlowy Trane Polska: W ramach budynków hotelowych istnieją strefy wymagające zróżnicowanych warunków środowiskowych. Pomieszczenia, w których przygotowuje się posiłki, muszą być wyposażone w doskonałą wentylację i być odseparowane od reszty pomieszczeń.   Baseny oraz pomieszczenia fitness także potrzebują utrzymania określonych przedziałów temperatur i efektywnych rozwiązań osuszających przez cały rok. Jedną z dróg prowadzących do spełnienia tych wymagań jest wysokiej jakości sprzęt, odpowiednio dobrany pod względem rozmiaru i poprawnie zainstalowany. Drugą stanowią systemy kontroli, które sprawią, że wszystkie strefy będą pracować razem w odpowiedniej harmonii i sekwencji. Zautomatyzowany i programowalny system kontroli HVAC to także sposób na oszczędności energii. System taki włącza i wyłącza klimatyzację w oparciu o najróżniejsze wymogi i parametry, przyczyniając się do redukcji kosztów operacyjnych systemu klimatyzacji i wentylacji i zapewnienia odpowiedniego, indywidualnie ustawionego poziomu komfortu. Systemy Zarządzania Budynkiem (Building Management Systems BMS) pozwalają na kontrolowanie wielu przeróżnych systemów w budynku zapewniając mniejsze zużycie energii oraz kontrolę nad wydajnością energetyczną całego budynku. Implementacja BMS może prowadzić do znacznych oszczędności i zmniejszenia rachunków za prąd nawet o 20 do 30 procent!   Jakie parametry musi spełniać klimatyzacja hotelowa? Michał Zalewski: Jednym z ważniejszych parametrów odró [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *