Czy zarządzać każdy może… czyli o potrzebie certyfikacji menedżerów hotelarstwa

Jacek Piasta
Autor jest doradcą hotelarskim,
konsultantem projektów inwestycyjnych,
a także dyrektorem hotelu

Kogo można nazwać dobrym dyrektorem czy kierownikiem hotelu? Jakie umiejętności, predyspozycje i cechy osobowości mają kluczowe znaczenie w zarządzaniu hotelem? Jakim doświadczeniem i osiągnięciami należy się legitymować, by móc nazwać się prawdziwym menedżerem obiektu hotelowego?


W Europie Zachodniej istnieją renomowane uczelnie mające wieloletnie tradycje w kształceniu hotelarzy, w tym w przygotowaniu ich do zarządzania obiektami hotelowymi. W Szwajcarii czy Holandii działają szkoły, których dyplom stanowi swoisty certyfikat umiejętności hotelarskich. W dużych, międzynarodowych sieciach działają wewnętrzne "akademie hotelarskie", które kształcą i podnoszą kwalifikacje swoich pracowników, co poświadczają swego rodzaju certyfikatami honorowanymi nie tylko w ramach koncernów. A jak wygląda sytuacja w Polsce?

Buława w plecaku
W naszej branży bez mała każdy nosi buławę w plecaku. Wielkie kariery w hotelarstwie robią, piastując stanowiska prezesów w dużych korporacjach, nierzadko osoby, które życie zawodowe zaczynały od pracy w recepcji.

To nie mit - to fakt. Przykład? Pan Maciej Grelowski, który rozpoczynał pracę w połowie lat 70. od stanowiska recepcjonisty w orbisowskim wówczas hotelu Bristol w Warszawie, by w roku 1993 objąć na blisko 12 lat stery Orbisu jako prezes zarządu tej największej w Polsce spółki hotelarskiej. Wielu dyrektorów, kierowników hoteli "wywodzi się" właśnie z recepcji, czasem ze służby pięter albo gastronomii. Zatem potencjalnie prawie każdy z czytelników tego artykułu, jeżeli jeszcze nie jest - to kiedyś może zostać dyrektorem hotelu lub prezesem spółki zarządzającej hotelem.

Do naszej branży trafiają jednak też osoby bez żadnego doświadczenia kierunkowego, w myśl zasady, że jak ktoś sprawnie zarządzał hurtownią bielizny damskiej, skutecznie sprzedawał towar jako przedstawiciel handlowy lub był zaprzyjaźnionym urzędnikiem państwowym czy samorządowym - to i z hotelem sobie poradzi, bo przecież to żadna sztuka. Ta potoczna opinia przyciąga do kierowania hotelami różnych ludzi z różnych branż.

Komu zarządzanie h [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jacek Piasta

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *