Kolejny sukces Międzynarodowych Targów Gastronomicznych
XVI Międzynarodowe Targi Gastronomiczne zgromadziły rekordową liczbę wystawców i zwiedzających. Do hali przy ul. Marsa 56c w dniach 21-23 marca 2012 roku zjechało się ponad 20 000 zwiedzających z branży HoReCa, którzy chcieli zapoznać się z najnowszą, kompleksową ofertą 281 wystawców. Część wystawców po raz pierwszy zdecydowała się wziąć udział w EuroGastro, inni wrócili na targi po kilkuletniej przerwie. Wielu z nich podkreślało, że impreza jest jedyną taką okazją do bezpośredniego kontaktu z klientem i zaprezentowania swojego asortymentu w pełnej krasie. Honorowy patronat nad targami EuroGastro 2012 objął Waldemar Pawlak, Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Gospodarki.
Targi EuroGastro od szesnastu lat przyciągają czołowych graczy na rynku gastronomicznym, jako doskonałe narzędzie marketingowe, pozwalające na bezpośredni i wiarygodny kontakt z odbiorcami. Tradycją już stało się uczestnictwo Makro Cash & Carry Polska w Targach EuroGastro. Postrzegamy tę imprezę, jako jedno z najistotniejszych wydarzeń branży HoReCa. W tym roku dopisała nam dobra frekwencja. Cieszymy się z możliwości zaprezentowania naszych produktów i rozwiązań tak licznej grupie osób – mówi Magdalena Figurna, rzecznik prasowy Makro Cash & Carry Polska.
Na targach swoją ofertę prezentowali tradycyjnie dostawcy z czterech sektorów: wyposażenia zaplecza kuchennego, żywności i napojów dla gastronomii, kawowego oraz wyposażenia sal restauracyjnych i barów. Na stoiskach można było zapoznać się z bardzo zróżnicowanymi propozycjami. Wśród promowanych produktów pojawiły się zarówno wszelkiego rodzaju piece, zmywarki, kadzie do ważenia piwa, pralki dla gastronomii, jak również systemy informatyczne usprawniające pracę lokalu, ubiory robocze i wygodne obuwie, różnorodne okładki do kart dań, dodatki do kaw, drinków i deserów, opakowania cateringowe i wiele, wiele innych.
Targom towarzyszyły również widowiskowe pokazy i konkursy z udziałem najlepszych kucharzy, cukierników i baristów, a także interesujące wydarzenia merytoryczne, takie jak szkolenia czy seminaria.
Nowości i ciekawostki
Na stoiskach można było m.in. wypatrzeć skompresowane serwetki NAPKIN®, w postaci tabletek. Aby z tabletki powstała serwetka, należy skropić ją ciepłą lub zimną wodą.
Ogromnym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się również kolorowe kielichy – slushy z wymyślnymi słomkami, służące do serwowania granity oraz nowoczesne urządzenia służące do jej przygotowania.
Kilku wystawców po raz pierwszy zaprezentowało swoje nowe rozwiązania tak szerokiej publice. Firma Hendi chwaliła się m.in. kociołkiem do zup „Hendi Save Energy”, który pozwala zredukować zużycie energii nawet o 30%.
Z kolei na stoisku RATIONAL, zaprezentowany został najnowszy sprzęt do termicznego przyrządzania potraw - SelfCookingCenter®. Urządzenia pozwalają na wydajne i szybkie przygotowanie posiłków, przy zachowaniu ich najwyższej jakości. Jako jedyne na rynku gastronomicznym, nie wymagają odkamieniaczy, ani uzdatniaczy wody. EuroGastro wyłoniły się na przestrzeni lat, jako jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży gastronomicznej. Jestem przekonany, że jest to odpowiednia impreza dla RATIONAL” – podkreśla Maciej Wroński, dyrektor zarządzający RATIONAL Sp. z o. o. „Jest to dla nas miejsce, w którym możemy spotkać się z klientami końcowymi, którzy szukają nowych rozwiązań technologicznych dla swojego biznesu. Możliwości naszych produktów są prezentowane w tzw. front cooking i w teatrze, gdzie klienci mogą zobaczyć cały proces przygotowywania posiłków. Doceniamy profesjonalizację imprezy ze strony organizatora, wyrażającą się m.in. w szerokim rozreklamowaniu targów, jak również w stworzeniu jeszcze dogodniejszych warunków dla wystawców.
Po raz pierwszy na targach EuroGastro swoją ofertę przedstawiły Indie, na stoisku Sharda Corporation, oferującym produkty ze stali nierdzewnej i akcesoria kuchenne. Do grona wystawców dołączyło również Mokate, z pokaźnym stoiskiem, na którym serwowało wyśmienite espresso i kawowy kawior własnego pomysłu.
Słodkie pokazy
Misterna rzeźba kobiety z białej czekolady, wymyślne ozdoby wielkanocne, degustacja słodkości, kurs przyrządzania deserów i wiele innych atrakcji dostarczyły zwiedzającym pokazy zorganizowane przez mistrzów cukiernictwa: Bożenę Sikoń, Tomasza Dekera i Pawła Mieszałę.
Pierwszego dnia targów, odbyła się widowiskowa prezentacja tworzenia pralin, trufli czekoladowych oraz dekoracji w stylu angielskim i konkurs degustacyjny dla zwiedzających. Czekoladowe pyszności serwował osobiście wybitny cukiernik Tomasz Deker.
Drugiego dnia targów w ramach pokazu „Bajkowe inspiracje czekoladowe” Bożena Sikoń, Tomasz Deker i Paweł Mieszała rzeźbili w czekoladzie, proponując widowni degustację pysznych, słodkich skrawków pozostałych po wycinaniu wzorów i wymyślnych kształtów. Praca cukierników wymagała cierpliwości i mistrzowskiej wręcz zręczności.
Ostatniego dnia targów odbył się krótki kurs, podczas którego Tomasz Deker uczył zwiedzających, jak przygotować przysmaki wielkanocne i inne desery z użyciem czekolady. Tego dnia Bożena Sikoń prezentowała również nowoczesne techniki dekorowania tortów w stylu angielskim. Podczas pokazu tortownia.pl zaprezentowała między innymi możliwości wykorzystania plotera tnącego. Bożena Sikoń udzielała również indywidualnych porad cukierniczych wszystkim zainteresowanym.
Czekoladowa licytacja
Drugiego dnia targów odbyła się licytacja czekoladowych jaj, z której dochód został przeznaczony na rzecz Fundacji Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie bez Barier”. Dzięki zgromadzonym środkom Fundacja pomoże ośmioosobowej rodzinie z okolic Hrubieszowa.
Aukcję poprowadzili: Paweł Pochwała i Robert Sowa, a słodkie pisanki dostarczyli mistrzowie cukiernictwa: Bożena Sikoń, Tomasz Deker i Paweł Mieszała. Na licytację zostały wystawione jaja z autografami byłej Pierwszej Damy Jolanty Kwaśniewskiej, Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, właścicielki sieci cukierni Marty Grycan, mistrza kuchni Roberta Sowy oraz dziennikarzy sportowych: Mateusza Borka, Bożydara Iwanowa i Romana Kołtonia, a także prezentera i dziennikarza Zygmunta Chajzera i mistrza kuchni Kurta Schellera.
Z okazji 15-lecia Fundacji „Porozumienie bez Barier” cukiernicy wręczyli Jolancie Kwaśniewskiej tort, przygotowany specjalnie na tę okazję przez tortownię.pl. Pani Prezydentowa przeznaczyła ten podarunek na licytację. Podczas aukcji na targach EuroGastro udało się zebrać 22 200 zł.
Dwa czekoladowe jaja oraz piękny tort zostały przekazane przez darczyńców do ponownej licytacji podczas wieczornej Biesiady Targów EuroGastro. Dzięki ich gestowi do fundacji trafi łącznie 25 000 zł.
Słodkie pisanki wylicytowały m.in. firmy: Winterhalter Gastronom Polska, F.P.H. WITEK’S, Micros Fidelio Polska Sp. z o.o. oraz MUSSANA Polska.
Wielkie greckie gotowanie
Pierwszego dnia targów EuroGastro odbył się VII Festiwal Kuchni Greckiej oraz IV Polski Festiwal Carvingu. Pomysłodawcą tych wydarzeń jest rodowity Grek Theofilos Vafidis, który stara się popularyzować swoje rodzime smaki wśród polskich hotelarzy, restauratorów, szefów kuchni i kucharzy, a także wśród konsumentów.
W ramach festiwalu odbył się konkurs kulinarny. 12 kucharzy z całej Polski, wykorzystując rostbef firmy Sokołów, ciasto Kataifi Kanaki, ser Halloumi Pittas, świeże zioła Swedeponic, oliwę z oliwek Extra Virgin oraz Pomace „Theofilos" miało za zadanie w ciągu godziny przygotować siedem porcji dania głównego własnego pomysłu. Nagrodą w konkursie był tygodniowy pobyt w Grecji wraz z osobą towarzyszącą, ufundowany przez Biura Podróży: Hellas Travel i Itaka. Zwycięzca konkursu weźmie również udział w Kulinarnym Pucharze Polski 2012.
Rywalizację wygrał Robert Dąbrowski z hotelu Bryza w Juracie. Drugie miejsce zajął Paweł Kubera z Hotelu Zieliński w Szczecinku, a na trzecim miejscu uplasowała się Sylwia Bukała z Restauracji Etno w Warszawie.
Równolegle z kucharzami rywalizowali ze sobą młodzi mistrzowie carvingu, którzy rzeźbili w warzywach i owocach autorskie kształty, prześcigając się w pomysłach i misterności wykonania. Motywem przewodnim naturalnych rzeźb były święta Wielkanocne i Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Zwycięzcami IV Polskiego Festiwalu Carvingu zostali: Dominik Bajer z pracowni sztuki kulinarnej White Red Salon Biznes & Sport w Rybniku, Grzegorz Gniech z Carving-Gniech w Wejcherowie oraz Piotr Małachowski, z E&P ze Stargardu Szczecińskiego.
Kulinarny talent roku
Podczas tegorocznych targów EuroGastro po raz czwarty odbył się konkurs Roberta Sowy, w którym młodzi adepci sztuki kulinarnej walczyli o tytuł „Kulinarny Talent 2012”. W rywalizacji brało udział 11 kucharzy i jedna kucharka, którzy zostali wyłonieni w eliminacjach. Uczestnicy nie mogli mieć więcej niż 23 lata. Ich zadaniem było przygotowanie potraw ze ściśle określonych produktów. Dzięki przyjętej formule uczestnicy mogli zaskoczyć finezją i pomysłowością, bo wyznacznikami ich pracy była innowacyjność i umiejętność twórczego łączenia składników i smaków.
Zwycięzcą kulinarnej rywalizacji został Marcin Popielarz z Hotelu Sheraton Sopot, którego rekomendował Tomasz Borucki. Drugie miejsce w konkursie przypadło Bartłomiejowi Pawlikowskiemu z Hotelu Best Western Gorzów Wielkopolski, którego rekomendował szef Dawid Szkudlarek. Z trzecią lokatą rywalizację ukończył Marcin Zawadzki z Warszawy, rekomendowany przez Pawła Oszczyka.
Zwycięzcy poza statuetkami i dyplomami, otrzymali nagrody o łącznej wartości 100 000 zł: Konkursowe potrawy degustowało nie tylko jury, ale również chętne osoby z publiczności.
Kuchnia Pachnąca Tradycją
Ostatniego dnia Targów EuroGastro, w ramach pokazu „Kuchnia pachnąca tradycją, czyli prezentacja kultury i tradycji kulinarnych Podlasia” Marcin Budynek - szef kuchni i dyrektor gastronomii w hotelu Warszawa Spa&Resort w Augustowie zdradzał tajniki tradycyjnych receptur kulinarnych i ciekawostki lokalnej kultury.
Na gości czekały dwa pokazy przyrządzania lokalnych dań – jeden z zachowaniem tradycyjnych receptur, drugi z użyciem nowoczesnych technik kulinarnych. Oryginalne przepisy i potrawy na bazie regionalnych produktów prezentowali przedstawiciele samorządów miast: Augustowa, Sztabin i Lipska, a także uczniowie szkół gastronomicznych.
Ja cie nie moge czy Grycanki wcisna sie juz w kazde mozliwe miejsce. Musza sie lansowac nawet na targach, co za parcie na szklo