Rachunkowość Finansowa vs Rachunkowość Zarządcza

Dane finansowe to zbiór surowych faktów, które zostały już zebrane, ale nie zostały jeszcze przetworzone, pozwalający na podjęcie decyzji dotyczących działań operacyjnych hotelu. Informacja finansowa jest przetworzoną w odpowiedni format daną finansową, przydatną przy podejmowaniu takich decyzji.

 



Rozwinięta sprawozdawczość z tytułu rachunkowości finansowej jest już stałym elementem, powszechnie goszczącym w polskich hotelach. Natomiast rachunkowość zarządcza bardzo rzadko bywa narzędziem wspomagającym kierowanie obiektem hotelowym. Co więcej, często jest mylnie identyfikowana z rachunkowością finansową. Ważne jest, aby manager obiektu hotelowego już na początku zrozumiał, iż oba systemy rachunkowości, pomimo pewnych podobieństw, są całkowicie innym podejściem do zarówno danych, jak i informacji finansowo-księgowej.

 

Czym się różni rachunkowość?

Po pierwsze, rachunkowość finansowa weryfikuje przeszłość, a dokładnie wykonanie historyczne. Do tego służą trzy podstawowe raporty:
  • Rachunek Zysków i Strat, który przedstawia wynik działalności w pewnym okresie (od.. do..),

  • Bilans, który przedstawia „zdjęcie” majątku hotelu i źródeł jego finansowania na dany dzień,

  • Sprawozdanie z Przepływów Środków Pieniężnych, które pokazuje, czy spółka jest płynna i z jakich rodzajów działalności operacyjnej, inwestycyjnej czy finansowej pozyskuje środki na utrzymanie płynności.


 

Dzięki tym trzem raportom manager obiektu hotelowego jest w stanie określić, czy powierzony mu hotel był zyskowny, czy powiększył, czy zmniejszył się majątek obiektu, jakie były źródła finansowania hotelu, a przede wszystkim czy pozostawał płynny. Należy tutaj zauważyć, iż płynność i zyskowność to dwa odmienne, często nierównocześnie występujące, pojęcia. Hotel może być płynny, ale nie zyskowny, bądź stracić płynność, będąc zyskownym. Ma to często miejsce w krótkim odcinku czasu. Natomiast w długim okresie należy pamiętać, że podstawowym warunkiem utrzymania płynności będzie utrzymanie zyskowności. W przypadku Rachunkowości Zarządczej odbiorcami informacji są wyłącznie osoby z kierownictwa wewnątrz hotelu, a nie np. organy podatkowe czy inwestorzy z zewnątrz. Forma raportowania nie jest regulowana, tak jak w przypadku Rachunkowości Finansowej przez rozporządzenia Ministra Finansów czy Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Raporty cechuje całkowita dowolność, a ciężar uwagi jest przeniesiony z przeszłości na przyszłość bądź teraźniejszość. To zorientowanie się na przyszłość umożliwia dostarczanie informa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Andrzej Rybicki

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *