Rachunkowość Finansowa vs Rachunkowość Zarządcza

Autor: Andrzej Rybicki
Dane finansowe to zbiór surowych faktów, które zostały już zebrane, ale nie zostały jeszcze przetworzone, pozwalający na podjęcie decyzji dotyczących działań operacyjnych hotelu. Informacja finansowa jest przetworzoną w odpowiedni format daną finansową, przydatną przy podejmowaniu takich decyzji.   Rozwinięta sprawozdawczość z tytułu rachunkowości finansowej jest już stałym elementem, powszechnie goszczącym w polskich hotelach. Natomiast rachunkowość zarządcza bardzo rzadko bywa narzędziem wspomagającym kierowanie obiektem hotelowym. Co więcej, często jest mylnie identyfikowana z rachunkowością finansową. Ważne jest, aby manager obiektu hotelowego już na początku zrozumiał, iż oba systemy rachunkowości, pomimo pewnych podobieństw, są całkowicie innym podejściem do zarówno danych, jak i informacji finansowo-księgowej.   Czym się różni rachunkowość? Po pierwsze, rachunkowość finansowa weryfikuje przeszłość, a dokładnie wykonanie historyczne. Do tego służą trzy podstawowe raporty:
  • Rachunek Zysków i Strat, który przedstawia wynik działalności w pewnym okresie (od.. do..),
  • Bilans, który przedstawia „zdjęcie” majątku hotelu i źródeł jego finansowania na dany dzień,
  • Sprawozdanie z Przepływów Środków Pieniężnych, które pokazuje, czy spółka jest płynna i z jakich rodzajów działalności operacyjnej, inwestycyjnej czy finansowej pozyskuje środki na utrzymanie płynności.
  Dzięki tym trzem raportom manager obiektu hotelowego jest w stanie określić, czy powierzony mu hotel był zyskowny, czy powiększył, czy zmniejszył się majątek obiektu, jakie były źródła finansowania hotelu, a przede wszystkim czy pozostawał płynny. Należy tutaj zauważyć, iż płynność i zyskowność to dwa odmienne, często nierównocześnie występujące, pojęcia. Hotel może być płynny, ale nie zyskowny, bądź stracić płynność, będąc zyskownym. Ma to często miejsce w krótkim odcinku czasu. Natomiast w długim okresie należy pamiętać, że podstawowym warunkiem utrzymania płynności będzie utrzymanie zyskowności. W przypadku Rachunkowości Zarządczej odbiorcami informacji są wyłącznie osoby z kierownictwa wewnątrz hotelu, a nie np. organy podatkowe czy inwestorzy z zewnątrz. Forma raportowania nie jest regulowana, tak jak w przypadku Rachunkowości Finansowej przez rozporządzenia Ministra Finansów czy Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Raporty cechuje całkowita dowolność, a ciężar uwagi jest przeniesiony z przeszłości na przyszłość bądź teraźniejszość. To zorientowanie się na przyszłość umożliwia dostarczanie informa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *