Różnice kursowe w działalności hotelarskiej, cz. 1

Autor: Małgorzata Dankowska, Agnieszka Owsiak
Przedsiębiorcy prowadzący działalność hotelarską, o ile dokonują rozliczeń w walutach obcych lub posiadają środki pieniężne w takich walutach, zmuszeni są do ewidencjonowania szczególnego rodzaju przychodów i/lub kosztów – dodatnich i ujemnych różnic kursowych.

Obowiązek przeliczania kwot w transakcjach wyrażonych w walucie obcej na złote polskie wynika zarówno z przepisów ustawy o rachunkowości – to w tych przepisach bowiem nakazano prowadzenie ksiąg rachunkowych w walucie polskiej – oraz z przepisów ustaw o podatku dochodowym, nakazujących rozpoznawanie przychodów i kosztów w walucie polskiej. W zależności od wyboru metody rozliczania różnic kursowych dla celów podatkowych mogą istnieć dwie odrębne ewidencje tych różnic – jedna dla celów podatkowych, druga dla celów rachunkowych.   Metody rozliczania różnic kursowych Na gruncie prawa podatkowego istnieją dwie metody rozliczania różnic kursowych. Metoda rachunkowa to dostępna od 1 stycznia 2007 r. w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) opcja ustalania różnic kursowych oparta na stosowaniu przepisów ustawy o rachunkowości. Z kolei metoda podatkowa opiera się na brzmieniu art. 15a ustawy o CIT. Hotelarze stosujący metodę podatkową, powinni rozpoznawać różnice kursowe na następujących rodzajach transakcji: (1) osiągnięcie przychodu wyrażonego w walucie obcej, (2) poniesienie kosztu wyrażonego w walucie obcej, (3) zapłata lub inna forma wypływu środków własnych utrzymywanych w walucie obcej lub (4) dokonanie/otrzymanie spłaty kredytu (pożyczki) w walucie obcej. Warto nadmienić, że katalog tych transakcji jest zbiorem zamkniętym. Zatem na zdarzeniach gospodarczych niewymienionych w tym artykule (jak chociażby na wypłacie dywidendy czy kwocie podatku VAT) nie powstaną różnice kursowe liczone metodą podatkową.   Zasady generalne, obliczania różnic kursowych Spośród zasad generalnych kalkulacji różnic kursowych zgodnie z tzw. metodą podatkową, warto wspomnieć o tych dotyczących stosowania odpowiednich kursów walut oraz o próbie zdefiniowania przez ustawodawcę terminu „dzień zapłaty”, czy też o z [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *