Jak dbać o wykładziny w hotelu – 5 ZASAD

Dlaczego producenci wykładzin dywanowych oferują hotelom możliwość przygotowywania indywidualnego wzornictwa, wzbogacają swoje produkty w kolory z nieograniczonej gamy barw, przygotowują wykładziny w różnych gramaturach w zależności od wymagań poszczególnych obiektów i pomieszczeń, wreszcie dlaczego wykorzystują różne podkłady, czy rodzaje włókna? Odpowiedź jest prosta: bo takie są wymagania rynku, czyli gości.

 

Głównym podmiotem tego rynku jest gość hotelu, którego zadowolenie lub brak zadowolenia z szeroko rozumianej usługi hotelowej wpływa na jego skłonność do zachowań w przyszłości – wyboru tego samego obiektu hotelowego przy następnej wizycie w przypadku spełnienia jego oczekiwań. Atrakcyjność wizualna obiektu, którą zapewniają m.in. zainstalowane wykładziny dywanowe jest jednym z ważniejszych elementów mogących wpłynąć na zadowolenie gościa. Niestety nawet najbardziej przemyślany wybór jakości wykładziny, a także dobór jej rodzaju, koloru i wzoru nigdy nie zapewni oczekiwanego efektu wizualnego bez odpowiedniej dbałości o wykładzinę w dłuższym okresie. Nic, bowiem, nie da ładny wzorek perfekcyjnie naniesiony na wykładzinę o wysokiej gramaturze, jeśli pokrywa go widocznie zauważalna warstwa brudu.

 

Wątpliwym szacunkiem gościa hotelu będzie się cieszyć wzorowo dopasowana bordura, poprowadzona idealnie równolegle względem ścian korytarza, jeśli na jej środku widnieje niedoczyszczona plama. Niedostateczne wrażenie wywoła wreszcie wspaniała kolorystyka wykładziny, jeśli bardziej zauważalny będzie jej „wyczuwalny” zapach wywołany przez zalegający kurz i wskazujący na małą dbałość o nią personelu sprzątającego. Aby uniknąć takich błędów warto pamiętać o oczywistym fakcie, że wykładzina dywanowa użytkowana w obiektach hotelowych nieustannie poddawana jest dużemu natężeniu ruchu, przez co stale narażona jest na niebezpieczeństwo zabrudzeń, wpływających negatywnie na jej wygląd i trwałość.

 

Dlatego warto zapoznać się z podstawowymi zasadami, które można i należy wdrażać długoterminowo, dbając o utrzymanie czystości wykładzin. Odpowiednie opracowanie zestawu działań, będących wynikową indywidualnych potrzeb z jednej strony oraz możliwości danego obiektu i jego personelu z drugiej, gwarantuje czystość i estetykę tekstylnych okryć podłogowych. A co za tym idzie – osiągnięcie zadowolenia gości, wynikającego ze spełnienia jego oczekiwań co do przebywania w czystych i higienicznych pomieszczeniach.

 

ZASADA 1 – bez przerwy chronić przed za nieczyszczeniami

Podstawową regułą związaną z należytym utrzymaniem wykładziny jest ciągła dbałość o to, aby… nie dopuszczać do jej zabrudzenia. Rekomendowane jest instalowanie zabezpieczeń, które ze względu na miejsce występowania można podzielić na pierwotne tj. instalowane przed lub w okolicach wejścia do budynku oraz wtórne, montowane na poszczególnych piętrach. Zabezpieczenia pierwotne powinny mieć formę profesjonalnych, mocno chłonnych wycieraczek lub mat gumowych przed wejściami do budynku oraz urządzeń do czyszczenia obuwia w okolicy drzwi wejściowych. Konieczne jest oczywiście regularne oczyszczanie mat wejściowych z nadmiaru piasku, błota i innych nieczystości naniesionych na obuwiu. Jako uzupełnienie, niezbędne jest instalowanie zabezpieczeń wtórnych w postaci dodatkowych mat lub dywaników na wyjściach z wind i klatek schodowych na poszczególnych piętrach. Ponadto zaleca się instruowanie użytkowników pomieszczeń o konieczności przestrzegania reguł odnoszących się do dbałości o czystość i higienę użytkowanej wykładziny. Dla zapewnienia większej skuteczności takich instrukcji warto opracować formę pisemną przekazu w postaci wesołego rysunku, bądź zabawnego tekstu w miejsce zakazu lub nakazu napisanego wprost. To ostatnie działanie nic nie kosztuje, natomiast pozytywne skutki z nim związane mogą być nieocenione.

 

ZASADA 2 – jak najczęściej odkurzać i doraźnie odplamiać

Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że odpowiednie czyszczenie wykładziny jest gwarantem jej trwałości i wyglądu. Podstawową i najprostszą metodą czyszczenia jest odkurzanie, które w przypadku wykonywania w sposób dokładny, częsty i regularny w dużym stopniu zapobiega zaleganiu naniesionego brudu pomiędzy włóknami. Rekomenduje się używanie odkurzacza wyposażonego w elektroszczotkę lub turboszczotkę, pozwalającą na dokładniejsze usunięcie zanieczyszczeń z wykładziny. Oba rodzaje szczotek wyposażone są w obracające się wałki ze specjalnymi szczoteczkami wzmacniającymi skuteczność usuwania zanieczyszczeń. Elektroszczotki są mniej rozpowszechnione i nieco droższe, natomiast ich podłączenie do silnika odkurzacza lub korzystanie z własnego, niezależnego silnika powoduje w efekcie najwyższą skuteczność. W turboszczotce wałek napędzany jest siłą zasysanego powietrza, co jest nieco mniej efektywn

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Sławomir Stępień, Cezary Ławida

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *