Paradoks łódzkiego hotelarstwa

Łódź jest jedynym z największych miast w Polsce, które nie posiada hotelu 5-gwiazdkowego, a pierwszego obiektu 4-gwiazdkowego doczekała się dopiero w 2009 roku. Mimo historycznych korzeni przemysłowych, dużej liczby spotkań biznesowych i doskonałej lokalizacji w centrum kraju, w porównaniu z innymi aglomeracjami działa tu zdecydowanie najmniejsza liczba hoteli. Dlaczego?






Przecież to właśnie Łódź w przeszłości była jednym z pionierów rozwoju branży hotelarskiej, to tutaj działa nieprzerwanie jeden z najstarszych hoteli w Polsce – Grand, otwarty w 1888 roku. Po upadku przemysłu na początku lat 90, w ostatnich latach Łódź zaczęła odradzać się jako miasto o funkcjach usługowych i ośrodek biznesowo-kulturalny. Jednak mimo dogodnych warunków do rozwoju biznesu, Łódź w dalszym ciągu nie posiada bazy hotelowej porównywalnej do innych dużych miast w Polsce.

 

Atuty Łodzi

To właśnie strategiczne położenie Łodzi było i jest kluczowym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi miasta i powstawaniu nowych inwestycji. To tutaj ponad 200 lat temu przedsiębiorcy z całej Europy – w ciągu zaledwie dwóch pokoleń – stworzyli potężny ośrodek przemysłowy, a z małej osady zbudowali trzecią co do wielkości aglomerację w Polsce. Stale rosnąca dostępność komunikacyjna regionu jest także istotnym czynnikiem konkurencyjności miasta. Szczególne znaczenie ma usytuowanie na skrzyżowaniu najważniejszych autostrad w Polsce, szybka kolej z Warszawą oraz Międzynarodowy Port Lotniczy im. Władysława Reymonta. Po upadku łódzkiego przemysłu, w przyjętej strategii rozwoju miasta nie wykluczono dalszego rozwoju tej gałęzi gospodarki, uznając tradycje przemysłowe miasta za jej atut. Dlatego też Łódź jest dzisiaj, obok Wrocławia, największym producentem artykułów gospodarstwa domowego. Miasto stawia także na produkcję sprzętu i oprogramowania informatycznego, w branży usługowej na profesjonalną obsługę biznesu oraz logistykę. W przyciąganiu inwestycji zagranicznych do Łodzi pomaga również jedenasta na świecie w rankingu „Financial Times” (spośród 700) strefa ekonomiczna – Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, w której działa ponad 120 inwestorów. Kolejnym korzystnym czynnikiem jest dostępność w Łodzi wykwalifikowanych kadr dla branży hotelarskiej. Spośród wszystkich państwowych szkół wyższych, to właśnie Turystyka i Rekreacja na Uniwersytecie Łódzkim uchodzi za lidera w kraju wśród kierunków branżowych. Należy również zwrócić uwagę na publikowane przez GUS dane dotyczące liczby noclegów u [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Artur Gębicki

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *