Hotel inteligentny czyli oszczędny

Jak przez inwestycje w innowacyjne rozwiązania można osiągnąć oszczędności w hotelu.

W każdym hotelu drzemie potencjał, by być lepszym, bardziej wydajnym i dochodowym. Tak jak każde inne przedsiębiorstwo musi dbać o swoją kondycję finansową i konkurencyjność. Nowoczesne technologie wykorzystując zdolność automatyzacji często wykonywanych czynności usprawniają zarządzanie hotelem, zmniejszają koszty działania zwiększając jego przychody.







Różnorodność niezbędnych instalacji, które odpowiadają za bezpieczeństwo oraz prawidłowe funkcjonowanie nowoczesnych obiektów wymaga wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania obiektem. Prawidłowe funkcjonowanie instalacji hotelu w warstwie świadczonych usług i właściwe zasilanie wszystkich systemów i urządzeń, które się w nim znajdują zależą w znacznej mierze od profesjonalnie zaprojektowanych i wykonanych instalacji średniego i niskiego napięcia.

 

Minimalizacji kosztów eksploatacji

Niewątpliwie największe oszczędności uzyskiwane są w instalacjach, gdzie kontrolowane jest ogrzewanie i chłodzenie pomieszczeń. Nieustanne monitorowanie stanu każdego pokoju i w zależności od potrzeb automatyczne ustawianie, indywidualnie dla każdego pomieszczenia, wymaganych poziomów ogrzewania daje wymierne korzyści. Obliczono, że obniżenie temperatury o 1 st. C pozwala na redukcję kosztów ogrzewania aż o 4 proc. Przykładowo: jeżeli pokój przez dłuższy okres nie jest przeznaczony do sprzedaży, to wystarczające jest utrzymywanie w nim temperatury np. 12 st. C. Pokój znajdujący się w normalnej eksploatacji ma temperaturę „postojową” ustawioną np. na 18 st. C. Podczas meldowania gościa, informacja o zmianie statusu pokoju powoduje automatyczne włączenie ogrzewania i doprowadzenie temperatury do wartości komfortowej, np. 21 st. C.

 

Inteligentne karnisze

Systemy automatyki sterują także karniszami i roletami zasłonowymi, tworząc optymalne warunki do pracy lub wypoczynku. W hotelach inteligentne instalacje zamykają lub otwierają zasłony zapewniając ochronę przed zbyt intensywnym nasłonecznieniem i utrzymują optymalną temperaturę we wnętrzach. W salach konferencyjnych pozwalają uruchomić ekran, karnisze elektryczne i ściemniacz oświetlenia jednym zaprogramowanym scenariuszem. Systemy na bazie Eib/Knx rozwijają się równolegle z innymi rozwiązaniami niewymagającymi okablowania. Jednym z popularniejszych staje się z-wave, który po podłączeniu do internetu umożliwia wynajmującemu salę konferencyjną użycie własnego smartfonu lub tabletu do sterowania zasłonami, oświetleniem i klimatyzacją. W przypadku rolet i zasłon system poda informację zwrotną o aktualnym rozmieszczeniu tkanin. Robert Janiszewski, Forest Group Polska

 

Są to oczywiście wartości przykładowe – ustawiane w zależności od obiektu i lokalnych warunków klimatycznych. Gość będąc w pokoju posiada możliwość indywidualnego ustawienia najbardziej odpowiadającej mu temperatury – jednak z ograniczeniami, narzuconymi przez administratora obiektu, aby nie pozwolić użytkownikowi na zbyt duże wyziębienie pokoju, ani na jego zbyt duże nagrzanie. Standardowe wartości, jakie są zwykle ustawiane to zakres 18-25 st. C. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na indywidualne życzenia gościa, wartości te zmienić, może tego dokonać pracownik z poziomu recepcji. Aby nie tracić cennej energii – otwarcie okna w pokoju powo [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Kuba Świtaj, Aneta Odalska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *