Potencjał hotelowy polskich miast

Rozmowa z Adamem Koniecznym, odpowiedzialnym za rozwój firmy doradczej Christie + Co w Polsce i na Ukrainie.

 

Dwa najmocniejsze polskie rynki hotelowe to Warszawa i Kraków ze swoimi znanymi atutami i słabościami. A jak oceniłby pan pozostałe miejskie rynki hotelowe, który z nich mógłby być na trzecim miejscu? Wrocław?

 

Od wielu lat staram się promować Wrocław i będąc jeszcze w DTZ prowadziłem tam kilka projektów. Przeprowadziłem wiele wyjazdów objazdowych dla inwestorów i operatorów zagranicznych po Wrocławiu. Bardzo często ten przyjazd powodował, że otwierały im się oczy, gdyż nie spodziewali się zobaczyć tak ciekawego miasta i dobrego rynku. Wrocław jest bardzo atrakcyjny zarówno pod względem biznesowym, jak i turystycznym, czyli ma coś, czego nie ma Warszawa, zdominowana przez biznes, bo nie udało się cały czas wypromować stolicy jako produktu turystycznego jak np. Berlin. Z kolei w Krakowie zaobserwować można przewagę turystyki nad biznesem. Wrocław ma dobry balans między tymi segmentami, chociaż oczywiście na mniejszą skalę w każdym z przypadków. Trzymam kciuki i staram się pomagać, aby Wrocław dołączył do czołówki europejskiej, w której są już Warszawa i Kraków.



We Wrocławiu jakiś czas temu głośno było o inwestycji w Hiltona, w Hilton Garden Inn, hotel na Wyspie Słodowej obok Katedry, o projektach kilku hoteli niezależnych. Jednak jak dotąd nic z tego nie wyszło i nie słychać o większych otwarciach w tym mieście. Problem rynku?

 

Myślę, że to nie jest problem rynku. W przypadku np. Hiltona problemem była cena zakupu nieruchomości w stosunku do przewidywalnych przychodów, tego nie udało się poukładać i dlatego inwestor miał problem z uzyskaniem finansowania bankowego. Podobnie w przypadku Hilton Garden Inn przy Teatrze Capitol, tam inwestor cały czas pracuje nad najlepszym rozwiązaniem dla tego projektu.

 

Jakich hoteli i marek brakuje na wrocławskim rynku?

 

Tak jak pewnie wszędzie, hoteli ekonomicznych. Dlatego dobrze, że udało się otworzyć Campanile i Premiere Classe z blisko 300 pokojami, buduje się B&B, w planach jest budowa dwóch Holiday Inn Express. Zdecydowanie brakuje marek grupy Starwood i Marriott. W planach jest budowa hotelu Courtyard by Marriott. Starwood natomiast chciałby wprowadzić do Wrocławia nową markę - aloft.

 

Wow.

 

Dodatkowo marki niemieckie jak Motel One czy InteHotels zapowiadają swój debiut we Wrocławiu.

 

Jak ocenił by pan potencjał rynku gdańskiego i ogólnie trójmiejskiego?

 

Każde z tych miast wymaga oddzielnej analizy. W Gdańsku mamy dużo hoteli z wyższej półki 4-5 gwiazdek, od Mercure i Scandica przez Hiltona i Radissona po Dwór Oliwski, Podewils, Gdańsk czy Hanzę. Natomiast jest mało hoteli z niższej półki, nie ma Campanile, ibisów, B&B, oczywiście niektóre są już w przygotowaniu i niedługo wystartują. Podobnym przykładem na mniejszą skalę jest Sopot z [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Piotr Stawiński

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *