Potencjał (ustnych) referencji

Autor: Anna Kiełczewska. Senior Consultant, TPA Horwath HR

Jedną z metod weryfikacji kompetencji kandydatów do pracy jest zbieranie referencji na ich temat. Referencje to opinia uwzględniająca ocenę dotychczasowego przebiegu pracy kandydata wystawiona przez byłego lub (rzadziej) aktualnego pracodawcę. Pisemne referencje mają zazwyczaj charakter pozytywny, mający na celu przedstawienie pracownika w jak najlepszym świetle i trudno dowiedzieć się z nich o słabszych stronach kandydata.

Aby urealnić ocenę pracy zawodowej kandydata, warto jest opinie takie zweryfikować u źródeł, kontaktując się bezpośrednio z dawnym przełożonym lub pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że przed zasięgnięciem takiej opinii musimy uzyskać zgodę kandydata.

 

Referencje 360 stopni

Profesjonalna firma rekrutacyjna przed zakwalifikowaniem specjalisty bądź managera do procesu rekrutacyjnego sprawdza jego referencje, aby mieć pewność, że poleca osobę godną zaufania. Wśród hoteli, choć nie tylko wśród nich, referencje bywają niedocenianym źródłem wiedzy o kandydatach. Jednak pozyskane w przemyślany, przygotowany sposób stanowią istotne narzędzie selekcji kandydatów. Dostarczają informacji od osób, które współpracowały z kandydatem, obserwowały jego rozwój, sukcesy i porażki, znają powody rozstania z firmą. Dostarczają

 

Dostarczają wreszcie unikalną perspektywę oceny kandydata, której nie posiada osoba rekrutująca przeprowadzająca wywiad – prezentują punkt widzenia byłego szefa, podwładnego, kolegi czy partnera biznesowego, co pomaga w zobiektywizowaniu oceny kandydata (ocena 360 stopni).

 

Zawsze warto prosić kandydatów o wskazanie kilku osób do roli referentów, szczególnie zaś gdy w trakcie procesu rekrutacyjnego pojawiają się wątpliwości dotyczące faktycznego udziału kandydata w projektach, o których opowiada, czy niejasności dotyczące powodów zakończenia współpracy z poprzednią firmą.

 

Jak sprawdzać referencje?

Referencje warto sprawdzać w trakcie telefonicznej lub (jeśli to możliwe) bezpośredniej rozmowy z referentami. Rozmowa powinna odbywać się w oparciu o przygotowany wcześniej zestaw pytań, od którego w dużym stopniu zależy wartość zebranych informacji, i po wcześniejszym umówieniu rozmowy – jeśli poprosimy referentów o zarezerwowanie czasu na rozmowę z nami, z dużym prawdopodo- Potencjał (ustnych) referencji Anna Kiełczewska Jedną z metod weryfika

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *