SPA&Wellness – moda czy konieczność?

Zenon Błądek

Autor jest architektem,

specjalistą w zakresie
obiektów hotelowych i rekreacyjnych,

współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce,
prowadzi Pracownię
Architektoniczną Palladium,

specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych




Usługi typu SPA, a szczególnie Wellness są postrzegane w Polsce
jako jeden z elementów ekskluzywnego stylu życia, na które mogą
sobie pozwolić tylko nieliczni. Tymczasem baza hotelowa
z taką ofertą obsługową występuje coraz częściej w obiektach
dostępnych dla gości średniozamożnych





Wiek XXI, zdaniem futurologów i znawców dziedziny zdrowia i życia społecznego, będzie z konieczności okresem zwiększonej dbałości o sprawność fizyczną i psychiczną - w tym również dużej dbałości o wygląd. Intensyfikacja procesów urbanizacyjnych, motoryzacyjnych, powszechna chemizacja, informatyzacja oraz niezwykłe przyspieszenie w wielu dziedzinach powodują nieuchronne zagrożenia zdrowia i sprawności ogólnej człowieka.




Wypocząć racjonalnie
##
Wprawdzie usługi typu SPA, a szczególnie Wellness są postrzegane w kraju wciąż jako jeden z elementów ekskluzywnego stylu życia, na które mogą sobie pozwolić tylko nieliczni, to faktycznie baza hotelowa z taką ofertą obsługową występuje już nie tylko w grupie obiektów o podwyższonym standardzie, lecz także w hotelach dostępnych dla gości średniozamożnych. Poza hotelami coraz częściej pojawiają się również samodzielne ośrodki SPA z rozbudowanym programem Wellness.



O ile obecnie bardzo często stosujemy pojęcie SPA
(łac. - Sanus Per Aquam - zdrowie dzięki wodzie), bo tego typu
- zabiegi leczniczo-profilaktyczne znane są od wieków,
to termin Wellness wszedł do obiegu dosłownie w ostatnich kilkunastu latach.

Te dwa terminy wnoszą m.in. do hotelarstwa dość zasadnicze zmiany nie tylko do programu i oferty obsługowej, ale również do układu przestrzennego oraz wystroju wnętrzarskiego. Termin Wellness
najczęściej oznacza program kompleksowego relaksu,
odnowy biologicznej i psychicznej, bazujący na ćwiczeniach ruchowych, bardzo zróżnicowanych masażach, specjalistycznych okładach,
działaniach medytacyjnych połączonych z azjatyckimi ćwiczeniami
oraz sztuką duchowej regeneracji.

Terminy te są różnie definiowane, a oferty obsługowe wiązane z tymi określeniami przybierają często
niezwykły i tajemniczy kształt, często niezrozumiały i nieadekwatny do wartości merytorycznych.




We współczesnej bazie hotelarsko-pensjonatowej dynamicznie rozwija się, poza podstawowymi pionami obsługowymi, zespół racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego, w którym mieści się odnowa biologiczna i psychiczna, noszący coraz częściej nazwę SPA. W zespołach tego typu, poza elementami technologicznymi, związanymi bezpośrednio z obsługą, stosuje się nowoczesne rozwiązania przestrzenne, wprowadza się zestawy nowych materiałów, zapewnia się profesjonalizm w wykonywaniu wielu atrakcyjnych zabiegów.



Z wodą kontaktujemy się na wiele
sposobów - fizycznie i mistycznie.


Wszystkie systemy wczesnej medycyny uznawały żywotne znaczenie wody,
nie tylko jako leku na konkretne dolegliwości, ale także jako źródła zdrowia i życia. Starożytni Egipcjanie mieli zintegrowany pogląd na święte i fizyczne właściwości wody, budowali świątynie, w których kapłani kąpali się i pili bogate w minerały wody, a leczenie wodą uważano
za skuteczne w przypadku wielu dolegliwości fizycznych i psychicznych. Kąpiel była też rzymskim rytuałem, potwierdzała wiarę w zdrowie, stan fizyczny i siłę moralną.

W świecie islamu już od IV
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Zenon Błądek

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *