Czy to jeszcze kolacja?

Autor: Wojciech Łopaciński
Wojciech Łopaciński
Autor jest doświadczonym hotelarzem,
dyrektorem hotelu Filmar w Toruniu.

Talerz z kurczakiem po tajsku, przynoszony przez kelnera do stolika gościa po godzinie siedemnastej, dla jednych jest jeszcze obiadem, dla innych już kolacją. Osoby mniej biegłe w etykiecie nazywają taki posiłek... obiadokolacją.

Po hotelowych: śniadaniu i obiedzie, o których pisałem w poprzednich numerach "Hotelarza", przyszedł czas na smakowite zakończenie "całodziennej" przygody z gastronomią hotelową, czyli na kolację. O ile jednak, zarówno podawane w hotelach śniadania, jak i obiady przypominają posiłki, do których goście są przyzwyczajeni w domach, to kolacje zwykle odbiegają od ich przyzwyczajeń. No bo przecież w trzygwiazdkowym hotelu nie podamy gościowi kanapki z szynką i pomidorem.

Zresztą każdy szef kuchni będzie wolał przygotować ciepłe danie, niż smarować masłem stosy kanapek. Doświadczyłem tego wielokrotnie na własnej skórze, mieszkając przez 12 miesięcy w hotelach, w których pracowałem. Jeśli wieczorny posiłek nie jest "okraszony" programem artystycznym, tańcami lub innymi specjalnie przygotowanymi atrakcjami, to podawana jest zwykła kolacja. Najczęściej jest ona gorącym posiłkiem, nieróżniącym się praktycznie niczym od dań obiadowych.

Jedynie w zakładach gastronomicznych, funkcjonujących w tzw. zamkniętej bazie hotelowej, to znaczy w domach wczasowych i uzdrowiskach, można jeszcze spotkać "kanapkowe" kolacje. Ale i tam talerzyki z kawałkiem masła, dwoma plastrami wędliny, sera żółtego, pomidorem i ogórkiem (koniecznie koło siebie, a nie na osobnych talerzach) to już rzadkość.

Zapomnijmy o kanapkach

Dzisiejsze kolacje to ciepłe posiłki, które swoim wyglądem i zawartością kalorii przypominają raczej obiady. Obiadokolacja ma zresztą spełniać dokładnie takie funkcje. Indywidualni goście, przyjeżdżający w godzinach wieczornych i grupy niskobudżetowe (jedzące tylko śniadania i posiłki wieczorne) traktują kolację bardzo powa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *