Zatory płatnicze spowodują korektę kosztów

W styczniowym wydaniu „Hotelarza” przedstawione zostały zmiany przepisów podatkowych mające na celu przeciwdziałanie zatorom płatniczym. W dużym uproszczeniu, zmiany te oznaczają obowiązek korygowania rozpoznanych kosztów podatkowych i odliczonego VAT naliczonego, jeżeli faktury zakupowe nie zostaną zapłacone we wskazanych w przepisach terminach. W tym miesiącu przedstawiamy konsekwencje późnego regulowania zobowiązań na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

 


W odróżnieniu od przepisów VAT, które dotyczą wyłącznie niezapłaconych faktur za zakupy krajowe, przepisy w podatku dochodowym dotyczą wszelkiego rodzaju zakupów – a więc także zagranicznych. Hotelarz powinien zatem monitorować nie tylko zakupy od dostawców krajowych, ale także tych z Unii Europejskiej i spoza niej. Uwagę należy zwrócić także na nabycia dotyczące środków trwałych, nowe przepisy dotyczą bowiem nie tylko kosztów rozpoznawanych na bieżąco, ale również poprzez odpisy amortyzacyjne.

 

Podstawowe zasady

Obowiązek korekty rozpoznanego już kosztu uzyskania przychodów następuje w miesiącu, w którym upływa termin określony w ustawie. Termin ustawowy zależy od tego, w jaki sposób został ustalony termin płatności z danym dostawcą. I tak:

• termin płatności poniżej 60 dni – korekta następuje w miesiącu, w którym upływa 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony transakcji,

• termin płatności powyżej 60 dni – korekta następuje z upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty wynikającej z niezapłaconej faktury do kosztów uzyskania przychodów.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Dankowska, Anna Szczepaniec

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *