Nie zapominajmy o zapleczu (cz. II)

Autor: Zenon Błądek
Zenon Błądek
Autor jest architektem,
specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych,
współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce,
prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium,
specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych Obiekty noclegowe są zazwyczaj oceniane przez pryzmat liczby i wyposażenia pokoi, wielkość sal konferencyjnych, gastronomicznych oraz części rekreacyjnej. Są to parametry, które decydują o obszerności oferty. Jednak tym, co w rzeczywistości decyduje o jej jakości są: zaplecze obsługowe i socjalne oraz ich powiązania funkcjonalne W poprzednim numerze Hotelarza zamieściliśmy pierwszą część tekstu dotyczącego, często niedocenianego przez inwestorów, zaplecza hotelowego. Kontynuujemy obecnie rozważania dotyczące wielkości i rozwiązań funkcjonalnych zaplecza obiektów noclegowych. Wbrew pozorom dobre zaplecze jest warte co najmniej tyle, co to gość ogląda na co dzień, czyli np. ładna i funkcjonalna recepcja.
Czynniki wpływające na rozbudowę zaplecza Wskazane jest, by zaplecze, szczególnie socjalne, było w części przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dla których należałoby przewidzieć niektóre stanowiska pracy. W przypadkach zwiększonego zakresu przystosowawczego i zakładanego statusu "chronionego zakładu pracy" - zakres ten powinien być rozszerzony, uwzględniający liczbę zatrudnionych i stopień ich ograniczeń. W architektonicznych koncepcjach projektowych zakłada się jedynie orientacyjne powierzchnie związane z zapleczem produkcyjno-obsługowym i socjalnym. Pełne uściślenia następują dopiero w fazie projektowania podstawowego i branżowego, w których ustala się jednoznacznie powiązania funkcjonalno-użytkowe, linie technologiczne i zestawy wyposażenia specjalistycznego oraz stanowiska pracy. W wielu przypadkach inwestorzy posiłkują się dodatkowymi opracowaniami, np. studium dotyczącym struktury organizacyjnej - określając wielkość personelu produkcyjnego, obsługowego i pomocniczego, programu, funkcji i wyposażenia oraz zestawu specjalistycznych stanowisk p [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *