Yield Management w gastronomii

Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, członkiem zarządu,
dyrektorem ds. finansowych w spółce Orbis Travel.

Wykłada również w Szkole Głównej Handlowej

Kontynuujemy rozważania dotyczące zastosowania wskaźnika RevPASH w analizowaniu wyników działalności gastronomicznej i optymalizowaniu jej efektów

Wprowadzając Yield Management (Revenue Management) w każdej działalności, musimy najpierw dokładnie przeanalizować jej wyniki i zidentyfikować czynniki kształtujące ich poziom. Określenie czynników pozwoli nam jednocześnie na wskazanie niewykorzystywanych dotąd rezerw i sposobów polepszenia efektów, mierzonych między innymi przy wykorzystaniu wskaźnika RevPASH, RevPAR, RPSM, RPAC... itd.


ht_2008_02-48.jpg

Przy poszukiwaniu czynników oddziałujących na rezultaty danej działalności możemy wykorzystać między innymi analizę wrażliwości, o której pisałam już w jednym z poprzednich materiałów poświęconych rachunkowości zarządczej. Ściągawka: W analizie tej badamy wpływ zmian poszczególnych wielkości, decydujących o poziomie przychodów i kosztów, na ostateczny wynik wybranej działalności lub całego hotelu. Dla ułatwienia obliczeń w kolejnych symulacjach przyjmujemy, że poszczególne wielkości zmieniły się o 10 proc. Badając, o ile zmiana poszczególnych czynników wpłynęła na wynik budujemy listę mnożników (iloraz % zmiany wyniku i % zmiany czynnika).



Mnożniki te pokażą nam, które kategorie w największym stopniu oddziałują na wynik, a więc jakie elementy powinniśmy wnikliwie obserwować. Po opracowaniu listy [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *