Rynek kategoryzuje się sam. Przez ceny

5–gwiazdkowa kategoryzacja hoteli, choć jest przyjęta jako międzynarodowy standard, to jednak nie oddaje dobrze różnorodności oferty hotelowej. Bardziej sensowny wydaje się podział rynku stosowany przez sieci hotelowe, które grupują marki w siedem segmentów – od Luxury do Budget. A głównym kryterium jest osiągana średnia cena za pokój.

 

Podział hoteli na pięć kategorii gwiazdkowych odbywa się według różnych kryteriów w zależności od kraju. Wpływ na to ma zakres oferowanych usług, rodzaj wyposażenia, wielkość pokoju, dostępność gastronomii itp. Wprowadzane są one odgórnie – przez różne instytucje państwowe (departamenty ds. turystyki ulokowane przy ministerstwach, państwowe organizacje turystyczne, urzędy ochrony konkurencji), bądź też zajmują się tym organizacje branżowe, jak jest to np. w Niemczech, Austrii, Szwecji czy Czechach. W niektórych krajach kategoryzacja jest obowiązkowa, w innych dobrowolna.

Powoduje to, że choć pozornie wszyscy posługują się tą samą skalą, to tak naprawdę nie jest ona taka sama, a hotele jednej kategorii mogą się zasadniczo różnić pod względem standardu w zależności od kraju, a nawet w tym samym kraju. I trudno się temu dziwić, bo pięć kategorii to dość niewiele jak na wielość oferowanych przez hotele funkcji i rozwiązań.

 

Siedem gwiazdek


Międzynarodowe koncerny hotelarskie, które posiadają po kilka, czy kilkanaście marek, również je sobie kategoryzują, aby sprawniej zarządzać całością firmy. Tylko tam kryterium tego podziału jest prostsze i dokonuje go sam rynek – opiera się ono na cenach za pokój, jakie są gotowi płacić goście tych hoteli. W ten sposób rynek dzieli się na segmenty:

– Luxury („7 gwiazdek”) – to 10 – 15 proc. hoteli, które osiągają najwyższe, z polskiego punktu widzenia astronomiczne, ceny. Do tej kategorii zaliczają się takie marki jak Ritz Carlton, Waldorf Astoria, Four Seasons, St. Regis, JW Marriott, Orient Express, Mandarin Oriental, Kempinski, Luxury Collection czy Raffles.

– Upper Upscale (5+) oraz

– Upscale (5 gwiazdek) – te dwie kategorie łącznie grupują kolejne 15 proc. hoteli [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *