Sylwetka „klasy średniej”

Wśród niemal 1,6 tys. skategoryzowanych hoteli w Polsce najwięcej, bo aż 656, to hotele o standardzie trzech gwiazdek. Dysponują one także największą spośród wszystkich pięciu kategorii hotelowych liczbą łóżek. Hoteli tej klasy przybywa obecnie najwięcej - i jak się wydaje - w najbliższych latach nadal będzie przybywało. Dlaczego?

ht_2008_05-31.jpg



Dlaczego w Polsce jest tak dużo hoteli trzygwiazdkowych? Dlaczego właśnie ta kategoria cieszy się największą popularnością wśród inwestorów? Pytania te są proste i trudne zarazem. Odpowiedź może być nieco przewrotna: dlatego że są hotelami klasy średniej.

Odpowiedź może też mieć charakter ekonomiczny: dlatego że stosunkowo korzystna w stosunku do możliwości inwestycyjnych ich obecnych bądź przyszłych właścicieli wydaje się relacja: wielkość zaangażowanego kapitału - cena uzyskiwana ze sprzedaży pokoju - zwrot z inwestycji. Spoglądając na plany inwestycyjne, czy nawet realizowane już inwestycje hotelowe, obiekty planowane jako hotele o standardzie trzech gwiazdek wcale nie dominują. Jest ich nawet mniej niż inwestycji docelowo cztero- lub dwugwiazdkowych.

To dopiero "życie", które może przybierać postać braku funduszy na dokończenie inwestycji w planowanym standardzie czterech gwiazdek lub ich nadmiar skłaniający do odbiegającego od pierwotnych "dwugwiazdkowych" założeń przepychu a ostatecznie przepisy kategoryzacyjne, stale powiększają liczbę "średniaków". Obok niespełniania wymogów prawnych przez hotele o aspiracjach wyższych niż trzy gwiazdki - np. ostatnio jako trzygwiazdkowy uruchomiono hotel, którego właściciele myśleli o czterech gwiazdkach, jednak ze względu na lokalizację obiektu nie dało się w nim zainstalować wymaganej przepisami na cztery gwiazdki windy - do tego segmentu trafiają też starsze zdekapitalizowane obiekty, których operatorów nie stać na podtrzymującą ich dotychczasową klasę modernizację.




Dobre miejsce w strukturze

Struktura polskiego rynku odbiega od światowej. Pod względem liczby dominują w niej obiekty o niskim i średnim standardzie. Wśród obi [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Andrzej Szafrański

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *