Rola systemu ocen w polityce personalnej hotelu

Mimo dyskusji toczących się wokół zasadności wprowadzania systemu okresowych ocen pracowniczych (opinie szczególnie kontrowersyjne zarzucają im nawet poniżanie pracowników), ogromna większość firm, także hoteli, wdraża procedury oceniania pracowników. Być może dlatego, że trudno znaleźć inne konkretne rozwiązanie, którym można byłoby zastąpić system ocen okresowych.


W przypadku rezygnacji z idei oceniania pracowników pojawi się pytanie, na jakiej podstawie podejmować decyzje dotyczące polityki wynagrodzeń, szkoleń, budowania ścieżek kariery itp. Czy wszystkim pracownikom powinniśmy płacić tyle samo? Czy powinni być wysyłani na identyczne szkolenia?

Ponieważ nie istnieje (jeszcze?) żadne praktyczne rozwiązanie pozwalające zastąpić system ocen pracowników, zdaniem praktyków, pytanie powinno brzmieć nie „czy oceniać?”, lecz „jak oceniać?”. Jak oceniać pracowników, aby cały proces nie stał się źródłem konfliktów między przełożonymi a podwładnymi, powodem niszczenia „ducha” pracy zespołowej, spadku poziomu motywacji u pracowników? W tym artykule nie proponujemy gotowych rozwiązań, takie bowiem nie istnieją i istnieć nie mogą. Poruszamy jedynie zagadnienia, które należy rozważyć przed wprowadzeniem systemu ocen okresowych (dalej: soo).

 

Co daje system

Warunkiem sukcesu we wdrażaniu soo jest staranne przygotowanie rozwiązań w pełni uwzględniających specyfikę działania konkretnego hotelu. Tak opracowany system w konsekwencji ułatwi otwartą politykę informacyjną, wzmocni motywację pracowników przyczyniając się do sukcesu hotelu. Cele soo powinny być rozpatrywane w dwóch płaszczyznach:

pracodawcy – najważniejsze jest tutaj przewidywanie wykorzystania istniejącego potencjału dla realizacji celów hotelu;

pracownika – z uwzględnieniem funkcji: oceniającej bieżący poziom pracy, jej jakość, stopień wywiązywania się z powierzonych obowiązków, i rozwojowej, polegającej na ocenie potencjalnych umiejętności i możliwości pracownika.

Rzetelnie opracowany system uwzględniający specyfikę hotelu umożliwi:

• zwiększenie efektywności zarządzania hotelem: ustalenie dotychczasowego oraz możliwego do osiągnięcia poziomu wydajności pracy zespołu, poprawę jakości pracy

• dostarczenie informacji koniecznych do planowani

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Anna Kiełczewska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *